Európa Kiadó
Jóllehet a kortárs magyar film és a popzene a hatvanas évek második fele óta érintkezett egymással, a nyolcvanas évek elején azonban minden korábbinál intenzívebben találtak egymásra. Ebben az időszakban alapvetően három, egymástól karakteresen elváló irányzatot figyelhettünk meg. Egyrészt – nem függetlenül a korhangulattól – a filmvásznakon is megjelent a retrohullám, amely az ötvenes-hatvanas évekbe repítette vissza a nézőket, akik számára ebben az „utazásban” hangsúlyos szerepet kapott a kamaszkori rebelliót alapvetően katalizáló rock and roll. Ilyen volt az egyaránt 1982-ben a mozikba kerülő a Cha-Cha-Cha (Kovácsi János) és a Megáll az idő (Gothár Péter). 1980-ban és 1981-ben bemutattak két, ugyancsak az ifjúkori lázadással foglalkozó, de jelen idejű és kellően rendszerkritikus alkotást is. Az Almási Tamás rendezte Ballagás-t (zene: Edda és Neoton Família) és a Szomjas György jegyezte, a korszak csöveskultúrájának görbe tükröt tartó Kopaszkutyá-t (zene: Hobo Blues Band, illetve egy szám erejéig a P. Mobil). Harmadrészt pedig – és hát voltaképpen ez dolgozatom témája – minden korábbinál intenzívebben talált egymásra a kortárs filmművészet és a popzenei underground. A két legfontosabb kapocs kétségkívül Bódy Gábor (Kutya éji dala,1982) és Xantus János (Eszkimó asszony fázik, 1984, Rock térítő, 1988) voltak, akik filmjeikben tendenciózusan mutatták be Budapest földalatti popéletének fontosabb alakjait és előadóit.
Police - fotó: Richard E. Aaron
A korábbi formákat radikálisan felrúgó punkforradalmat egy virágzó, zenei-esztétikai szempontból sokkalta színesebb és izgalmasabb időszak követte. A Rock and Roll Szabadegyetem februári előadásában a szűkebb értelemben vett újhullámosokról lesz szó. Azokról, aki „túl öregek és túl jók voltak ahhoz, hogy punkok legyenek” (Police), akik feszes, mégis könnyen fogyasztható dalokat prezentáltak (Boomtown Rats), akik megújították Liverpoolt (Echo and the Bunnymen, Teardrop Explodes), akik kellemesen középutas (Blondie) és intellektuális tánczenét (Talking Heads) játszottak. Plusz sikerhibridek (Cars, Knack) és Periférián táncolók (Devo, B-52's). (2019. február 6., 17:30, Örkény Könyvesbolt)
Az intellektuális tánczenét játszó Talking Heads
A punk 1976/77-ben viharként hozott tiszta levegőt a popéletbe, de nem tudott túllépni a mindent tagadásnál. A belőle sarjadó poporientált újhullám és artisztikusabb posztpunk viszont a hetvenes-nyolcvanas évek fordulóján a primer energiánál lényegesen több újdonságot, újítást jelentett. Nagyjából hasonló folyamat zajlott le, mint egy évtizeddel korábban a progresszív rock esetében: az új, a korábbi formákat radikálisan felrúgó zenei forradalmat egy virágzó, zenei-esztétikai szempontból sokkalta színesebb és izgalmasabb időszak követte. Az újhullám fogalmát akkoriban még meglehetősen tágan értelmezték, hisz a ténylegesen újhullámosoktól (Police, Boomtown Rats, Echo and the Bunnymen, Blondie, Talking Heads) a múltat újraértelmezőkig (Dire Straits, Elvis Costello, Jam), a posztpunk-vonaltól (Public Image Limited, Gang Of Four, Fall) a gótikus rock alapjait lefektetőkig (Bauhaus, Joy Division, Killing Joke, Cure), a periférián táncolóktól (Devo, B-52's) a ska revivalt elhozókig (Specials, Madness) terjedt a skála. Róluk lesz szó a Rock and Roll Szabadegyetem február 6-án kezdődő IX. szemeszterében. Részletes (tervezett) tematika a hajtás után.
Kodály Zoltán utolsó tanítványainak egyike, Sebestyénné Farkas Ilona – vagy ahogyan a kollégák és barátok emlegetik: Mona néni – a hazai zenepedagógia egyik ikonikus alakja. Nem mellesleg Sebestyén Márta édesanyja. A róla készült monográfiám a folkMAGazin 2018 évi különszámaként jelent meg.
Siouxsie Sioux
A punktriumvirátus (Sex Pistols, Clash, Damned) mellett az 1976/77-es punkszcénából további két fontos, komoly életművet lerakó csapatot (Stranglers, Siouxsie and the Banshees) és számos kisebb, de jellegzetes punkzenekart (Buzzcocks, Subway Sect, Generation X, Adam & the Ants, Slits) érdemes külön kiemelni. No és a mindenkitől elkülönülő, de kultúrtörténeti szempontból jelentős Crasst. Róluk lesz szó szerdán kora este az Örkény könyvesboltban.
A Tékához hasonlóan a hagyományos magyar népzene ápolását, életben tartását, megismertetését, gyűjtését tűzte ki célul az 1978-ban javarészt a Mákvirág együttes tagjaiból alakult Kalamajka. A Fábián Éva (ének), Sipos János (hegedű), Dövényi Péter (brácsa), Petrovits Tamás (cimbalom) és Nagymarosy András (bőgő) felállású zenekar a Belvárosi Művelődési Házban – a „Molnár utcában”, a mai Aranytíz jogelődjében – talált otthonra. Ahol aztán harmincegy éven át, egészen a 2009 májusi „visszavonulásig” tartottak heti rendszerességű táncházat. Hangszer-összeállításban, harmonizálásban, játékstílusban és dallamkincsben egyaránt a parasztzenei hagyományokat követte, és vitte el a koncertpódiumokra, klubokba, iskolákba.
Sex Pistols
A punk az Egyesült Államokban igazi tömegbázisra soha nem tudott szert tenni, aztán Malcolm McLaren, a Sex Pistols későbbi mentora és menedzsere közvetítésével Angliában az ipari munkásosztály fiataljai között igen robbanékony talajra talált. A punkmozgalom nem feltétlenül a legjobb, de mindenképpen jelenséggé, fogalommá váló botránybandája kétségkívül a Sex Pistols. A Clash messze intellektuálisabb, politikailag elkötelezettebb, zeneileg pedig legalább egy gitárhosszabb jobb volt – míg a Pistols arcul köpte Angliát, a Clash fel akarta lázítani. A punktriumvirátus harmadik tagja, a Damned pedig csak jókor volt jó helyen, így lehetett a punkok közül mindenben az első: ők jegyzik az első kis és nagylemezt, ők szerepeltek először a tévében, őket hívták meg először Amerikába, ők bontottak először szerződést, ők oszlottak fel először, és aztán elsőként ők álltak össze újra. Róluk lesz szó szerdán kora este az Örkény könyvesboltban.
„Hosszas töprengés után úgy döntöttem, a Méta együttest harmincöt év után befejezem, lezárom. Molnár Vica távozásával a három alapítótag közül csak ketten maradtunk... Ez így kerek. Köszönöm mindenkinek az elmúlt 35 évet! (…) A Méta tábor és a Méta fesztivál marad, önálló nevet érdemelt ki magának, és emlékeztet a kiváló zenekarra. Bárkinek van archív felvétele az együttesről, örömmel fogadom és közzéteszem az emlékoldalon” – tudatta mindenkivel a formáció Facebook oldalán 2018 szeptemberében Salamon Bea, a Méta együttes prímása és motorja, egyben jelezte, hogy a továbbiakban a saját neve alatt muzsikál. Ezzel az aktussal végérvényesen pont került a táncházas zenekarok újabb hullámának egyik legígéretesebb képviselőjeként indult, többször átalakult, az utóbbi húsz évben a reflektorfényből kisodródott, de mindig is a magyar népzene sokszínűségét reprezentáló zenekar pályafutásának a végére.
Fotó: Kása Béla
A nyolcvanas évek elején a táncházmozgalom változatlan aktualitását nemcsak az 1982-től évente megrendezett Táncháztalálkozó növekvő sikere igazolta, hanem a mindennapi élet is: ebben az időszakban Budapesten már gyakorta megtörtént, hogy a hét minden napjára esett táncház. A hetvenes évek derekára kikristályosodott heti kínálat – kedd (Muzsikás, FMH), csütörtök (Sebő, Kassák Klub), vasárnap (Virágvölgyi, Bem rakpart) – idővel tovább gazdagodott, utóbbi helyére és napjára a Kalamajka (Belvárosi Művelődési Ház), illetve a Jánosi együttes (Közgáz Kinizsi klub) lépett, illetve Jánosiék később a MOM-ba tették át székhelyüket. A palettát csütörtökönként az Ökrös (előbb a Várban, majd a Lágymányosi Közösségi Házban), pénteken pedig a Téka (Táncsics utca, később Almássy tér) színesítette tovább. Emellett a bolgár, macedón, görög zenét játszó Zsarátnok (péntek, Lágymányosi) és szintén balkáni hangulatokat idéző Falkafolk (szerda, FMH) felbukkanásával erősödött a délszláv vonal.
Szerdán, november 7-én folytatódik a Rock and Roll Szabadegyetem, ezúttal az amerikai punkokról lesz szó. Amikor Malcolm McLaren megpróbálta a saját provokatív anarchista eszményképére átformálni a New York Dollst, Manhattanben, a Bowery 315 alatt már működött a később kultikussá vált rockklub, a CBGB, ahol többek között Patti Smith, Blondie, a Ramones, a Television és a Talking Heads kezdte pályafutását.
Patti Smith 1977-ben - Fotó: Lynn Goldsmith
Eredics Gábor (1955) elsősorban a Vujicsics együttes vezetőjeként – basszprímtamburásaként és harmonikásaként – ismert, de emellett 1982 és 2006 között a Magyar Művelődési Intézet tudományos munkatársaként dolgozott, 1998 és 2012 között az általa alapított Kalász Művészeti Iskola igazgatója volt, és fontos szerepet játszott abban, hogy 2007-ben a Zeneakadémián megalakulhatott a Népzene Tanszék (ahol jelenleg is tanít). 2016 óta pedig az MTVA-n belül működő Dankó Rádió csatornaigazgatója.
Ugyancsak a hetvenes évek derekán indultak a country-hoz és blueshoz is kötődő fehérvári dalosok, akik egyrészt a hatvanas évek végi pol-beat hagyományokat vitték tovább, másrészt olyan ambiciózus szerző-előadók voltak, akik a nemzetközi példaképek – mindenekelőtt Bob Dylan, Joan Baez és Joni Mitchell – nyomvonalán próbáltak haladni. A sokak számára rossz szájízű pol-beatet ekkor már persze „folk-beatnek”, „városi népzenének”, „mai dalnak”, később pedig „közéleti dalnak” nevezték, és ezeket a személyes hangvételű „beszámolókat” általában maga a szerző adta elő, egy szál akusztikus gitárral.
A Muszty-Dobay kettős
A nyolcvanas évek hajnalán a Fonográf háttérbe húzódása után a 100 Folk Celsius mellett a magyarországi népszerűsége zenitjére érő country stílus másik legkedveltebb sztárja a Bojtorján együttes volt. Buchwart Lászlóék felfutásában fontos szerepet játszott az az 1979-es Fonográf-turné, amelyen előzenekarként vehettek részt, növekvő népszerűségük eredményeként két évre rá megjelent a bemutatkozó nagylemezük (Csavargódal), nem sokkal később pedig a Zeneműkiadó menedzsere, Knisch Gábor jóvoltából a tengerentúli piacra is betették a lábukat. Többször eljutottak az Egyesült Államokba, ahol Kansas állam díszpolgárai lettek, majd Nashville-ben nyertek fesztiváldíjat. Miközben 1981-ben felléptek a londoni Wembley Stadionban rendezett nemzetközi countryfesztiválon is.
Még mindig a punkos előképekről, ezúttal a Velvet Undergroundból kivált, a tabutémák éneklő költőjének is nevezhető Lou Reedről; a Stooges-ből kiemelkedő, extravagáns színpadi body actionjei révén a punk-rock nagyapjaként is tisztelt Iggy Popról; illetve az átmenetet jelentő Modern Loversről; a repetitív, fájdalmas, disszonanciával teli elektronikus zenét játszó Suicide-ról; és a Sex Pistols kitalálója, Malcom McLaren első „felfedezettjéről”, a New York Dollsról lesz szó a Rock and Roll Szabadegyetem szerdai esti előadásán az Örkény Könyvesboltban.
Modern Lovers
Vas János Panyiga elsősorban az Orfeo zenészcsoport és az abból kinőtt Vízöntő együttes alapító-vezetőjeként vált ismertté, de ott volt a Monszun létrejötténél, játszott a Gerilla, a Kolinda, a Mákvirág és a MALÉV Kamarás zenekarokban is. Néprajzosként a nyolcvanas évektől egészen a megszűnésig stabil tagja volt a Néptáncosok Szakmai Házának, az utóbbi években elsősorban a Táncház Egyesületben dolgozik. 2012-ben Hej, betyárok! – Betyárok a népi kultúrában címmel jelent meg könyve.
A Vízöntő együttes a hetvenes évek közepén, Panyiga jobbról a második