Fiatal művészek a trafóházban?

Ismert, hogy a Fiatal Művészek Klubját a Városháza vezetése régóta át akarja alakítani, új helyre akarja költöztetni, a jelenlegi igazgatónő szerint viszont meg i akarja szüntetni. Ami biztos: 1994-ben még az előző fővárosi közgyűlés hozott egy határozatot arról, hogy a Liliom utca 41. szám alatti egykori trafóházat - az akkor még létező világkiállítási pénzből -64 millió forintért meg kell venni, és annak helyén ki kell alakítani egy új ] kortárs művészeti központot Az ehhez szükséges pénz nagy részét az FMK Andrássy úti székházának eladásából kívánták előteremteni. Most újra terítéken az ügy, a Demszky-kabinet hétfőn elvben jóváhagyta a ház értékesítését és a Liliom utcai beruházás megkezdését. Jövő pénteken az FMK sorsát a főváros kulturális bizottsága tárgyalja, a döntő szót pedig majd a júniusi közgyűlés , mondja ki (Klötz Ildikó igazgatónő és Schiffer János főpolgármester-helyettes szópárbaját lapunk május 25-i számában olvashatták.)

Ez a ház még mindig eladó?

Véleményem szerint a Fiatal Művészek Klubja, ahol egyetemistaként magam is gyakran megfordultam, nagyon fontos, amolyan félellenzéki szerepet töltött be hatvanas-hetvenes években, jelenleg viszont azt kell mondanom, már csak nosztalgiaklub szintjén működik - magyarázza Végh Gábor, a kulturális bizottság elnöke. - Megváltozott a világ körülöttünk, s ma már körülbelül ötven-hatvan olyan hely létezik Budapesten, amely az FMK egykori szerepkörét tökéletesen betölti. Ugyanakkor 1994-ben expópénzből a fővárosnak sikerült egy nagyon ügyes manőverrel megvenni a Liliom utcában egy európai szintű ipartörténeti remekművet, azt a bizonyos trafóházat. A fővárosi kulturális vezetőségnek teljesen egyeztetett koalíciós elképzelése az - és a kulturális bizottságban történt előzetes megbeszélések alapján azt is mondhatom: hétpárti konszenzus jött létre ebben az ügyben -, hogy itt olyan kortárs művészeti központot kell létrehozni, amely európai szinten is példa értékű lehet. Tavaly ezen a helyen Koltay Gáborral együtt nyitottuk meg a Budapesti Őszi Fesztivált, és komoly belga, holland és angol kultúrmenedzserek, szakértők mondták, hogy a legszívesebben zsebkendőben vinnék haza, olyan csodálatos helyszín.

  • Ennek ellenére vannak olyan hangok is, hogy itt az FMK megszüntetéséről van szó.

Én is olvastam ezeket a vádakat a sajtóban, de szó sincs arról, hogy mi „likvidálni" akarjuk a Fiatal Művészek Klubját, hanem egyszerűen jogutódként ez a kortárs művészeti központ továbbviszi majd annak funkcióját - lényegesen jobb körülmények között. Az is igaz viszont, hogy ma Magyarországon minden vezetői állásra pályázni kell, előfordulhat, hogy ezeket a pályázatokat fiatalok nyerik meg, és lehet, hogy ez valakinek nem tetszik. A jelenlegi igazgatónő, Klötz Ildikó tevékenységét becsülöm, kétségtelen, hogy adott körülmények között működött a Fiatal Művészek Klubja, de semmi nem mentesíti az alól, hogy megmérettessen. Az a kérdés, hogy a jelenlegi, igazán nívós képzőművészeti, zenei, színházi kísérleteknek mennyiben területe az FMK. Meggyőződésem, hogy közel sem olyan mértékben, mint a hetvenes években volt.

  • Klötz Ildikó - legalábbis elmondása alapján - nem annyira az állását, hanem az FMK jövőjét félti. Az FMK - mint a nevében is benne van - elsősorban klub, szellemi találkozóhely, míg a Liliom utcai épület egylégterű bemutatkozóhely lenne. Miért nem lehet a megálmodott kortárs művészeti központot az FMK-tól függetlenül megvalósítani?

Azért nem, mert a fővárosnak - akárcsak az országnak - az anyagi helyzete nem engedi meg, hogy párhuzamosan két ilyen intézményt működtessen. Személyes véleményen szerint az Andrássy úti épület az egyik legértékesebb ingatlan ma Budapesten, és nem erre a tevékenységre a legalkalmasabb.

  • Sokak szerint lényegesen többet is ér, mint amire a főváros tartja.

Nem tudom, mennyit ér, a tulajdonosi bizottság hamarosan meghirdeti, és majd meglátjuk, mennyit adnak érte. Ma Magyarországon egy ingatlannak ugyanis pontosan annyi az értéke, amennyit fizetnek érte. Minden becslés irreális. Ebben az esetben korrekt pályázat útján fog eldőlni, hogy mennyit hajlandó a piac ezért az ingatlanért adni.

  • Úgy hallottam, hogy az épület megvételére igen intenzív az érdeklődés, főként a bankok részéről, s hogy ezekkel már tárgyalásokat is folytatnak.

Valóban több céggel folynak tárgyalás, de nem vagyok felhatalmazva arra, hogy nevesítsem őket. A nagy érdeklődés érthető, hiszen, mint mondtam, ez az épület Budapest egyik legértékesebb ingatlana.

  • Rossz nyelvek szerint ez az egész FMK-ügy az egykori Weisz Aliz-villa - lehetőleg minél olcsóbb - megszerzéséért zajlik.

Ezt nem hiszem, és ebben nem is lennék partner. Ha annak, amit mond, valami alapja lenne, abban a pillanatban tiltakoznék. Jelenleg nekem nincsenek ilyen jellegű információim.

  • Az önkormányzat szerint a Liliom utcai trafóház felújítása 170 millió forintba kerülne. Erre a célra az idei költségvetésben el is különítettek 70 milliót, a hiányzó 100 millió forintot pedig az Andrássy úti épület eladásából kívánják előteremteni. Klötz Ildikó ugyanakkor felkérte Farkas Lászlót, a Vígszínház főmérnökét, hogy készítsen szakmai véleményt a beruházás összegéről...

Nevetségesnek tartom, hogy Klötz Ildikó szakmai értékelést kér erről, főként, hogy Farkas László olyan összeget - 650 millió forintot - mond, amelyből többemeletes kastélyt lehetne építeni. Azon lehet vitatkozni, hogy 140 vagy 160 millióba kerül majd a volt trafóház átalakítása, de ezzel az összeggel az igazgató asszony véleményem szerint öngólt lőtt

  • Schiffer János, kulturális ügyekért felelős főpolgármester-helyettes legutóbb azt is elmondta nekem, hogy a trafóház felújítása csak az első ütem, amelyet később követ egy második, az épület melletti földszintes épületnek az átalakítása vagy párkányszintre emelése, amely újabb 50 vagy 120 millió forint pluszköltséget jelentene.

Mégsem kerül 650 millióba.

  • De már közelítünk a 300 millió felé.

Nekem szakmai meggyőződésem, hogy a huszadik század vége Európájában kulturális innovációban egyetlen dolognak van értelme: komplex kortárs művészeti házakat létrehozni. Hogy Párizsban, Londonban, Amszterdamban, St. Louisban ilyen hat-hétfunkciós központokat terveznek, abban lehet valami. S ahogy Széchenyi is annak idején Londonra figyelt, nekünk sem árt arrafelé tekinteni. Ez a Liliom utcai kortárs művészeti központ Közép-Európában példa értékű projekt lehet, amely maradéktalanul továbbviszi azt, amit a Fiatal Művészek Klubja tudott annak idején.

----------------------

Kapcsolódó anyagok:

A múzeális trafóházt életre kel (Trafó megnyitó) >> - cikk, 1998. október

Fiatal művészek a Trafóházban? >> - cikk, 1996. június

Veszélyben a Fiatal Művészek Klubja >> - cikk, 1996. május

Harmincöt éves a FIKA >> - cikk, 1995. április

A weboldal megjelenítésével és működésével kapcsolatos kérdéseivel, problémáival forduljon az oldalakat karbantartó webmester-hez.
 shs webdesign www.erelversoft.hu custoMMade by eReLverSoft 2016