A cigány muzsikusok szerepe a magyar jazzben

Ezzel a címmel tartok előadást azon a magyar jazztörténetet átfogó egész napos konferencián, amelyet a Magyar Kereskedelmi és Vendéglátóipari Múzeumban (Budapest, III. kerület, Budapest, Korona tér 1.) rendeznek pénteken, s amely a tavaly november óta látható Képes Magyar Jazztörténet című kiállítás ingyenes kísérőrendezvénye. A magyar jazznek ugyanis két olyan vonulata is van, amely nemzetközi szinten igazi kuriózum, ha úgy tetszik, hungarikum: egyfelől a Dresch Mihály fémjelezte, az avantgárd felől közelítő etnikus jazz, másrészt az a fajta szonikus tüzesség, improvizációs készség és nagyfokú muzikalitás, ami a cigány származású magyar jazzmuzsikusok játékából árad.

Oláh Kálmán – Fotó: Jókúti GyörgyOláh Kálmán – Fotó: Jókúti György

 

Utóbbi olyan korszakokon és stílusokon átnyúló jelenség, amely voltaképpen a cigány zenészek rendkívüli mozgékonyságáról, alkalmazkodó képességéről és zeneiségéről szól. Meg arról, hogy az elmúlt évtizedekben a cigány muzsikuscsaládok utódai közül sokan a hagyományos szórakoztató zene, az anyagilag kifizetődőbb poprockvilág és a társadalmi megbecsülésben többet nyújtható klasszikus zenei karrier helyett egyre inkább a jazzpályát választják. Játékuk amúgy annyira jellegzetes, hogy általában anélkül felismerhető, hogy tudnánk, épp kit hallunk. Annyira más a ritmusviláguk, a mozgékonyságuk, a dinamikájuk, a virtuozitásuk. Közülük a legjelentősebbek – többek között Szakcsi Lakatos Béla, Babos Gyula, Pege Aladár, Lakatos Tony, Snétberger Ferenc, Oláh Kálmán, Balázs Elemér vagy Lukács Miklós – pályája pedig kellő mintául is szolgál az utánuk következő muzsikusgenerációk számára.

* * *

A konferencia tervezett programja:

Megnyitó: Prőhle Gergely államtitkár-helyettes, Emberi Erőforrások Minisztériuma

10.00- Elnök: Hollós Máté, zeneszerző, elnök, Magyar Zeneszerzők Szövetsége
Zipernovszky Kornél (Budapest): „…fáradhatatlan bohóc és mókamester” – Earl  Granstaff nyomában
Rainer Künzler (Abstatt, Németország): Mocsányi László – Lakos Tibor (Two Jazzers)
Jávorszky Béla Szilárd (Budaörs): A cigány muzsikusok szerepe a magyar jazz történetében

Kávészünet

Halper László (Budapest): Legendás roma muzsikusok a magyar jazz első generációjában
Csányi Attila (Budapest): "Zongoraszóló, ritmuskísérettel". A 40-es és 50-es évek néhány elfelejtett zongoristája., Gyári és magánfelvételekkel illusztrálva
Binder Károly (Törökbálint): Jazztanszék 1965-2015
 
Ebédszünet
 
14.30- Elnök: Binder Károly, zongoraművész, tanszékvezető, Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem
Szabó Sándor (Vác): Az improvizációról mélyebben
Nemes Nagy Péter (Budapest): A blues Magyarországon
Molnár Dániel (Budapest): "Szerződtetni szeretnénk egy egyedülálló – lehetőleg fekete bőrű – világszámot." - Jazz és swing a pesti revüszínpadokon, 1949-1952

Kávészünet

Simon Géza Gábor (Csobánka): Egy lezárt életmű, Benkó Sándor (1940-2015)
Retkes Attila (Budapest): Kettős mérce: Debrecen és Szeged jazzélete az 1980-as évek első felében
Iván Csaba (Győr): A jazz szerepe a Mediawave fesztivál győri időszakában 1991-2009

A weboldal megjelenítésével és működésével kapcsolatos kérdéseivel, problémáival forduljon az oldalakat karbantartó webmester-hez.
 shs webdesign www.erelversoft.hu custoMMade by eReLverSoft 2016