Kelta szívdobbanások

Van abban valami sorsszerű, hogy a kelta népzene ennyire népszerű. Írek, skótok, bretonok - kis népek, nagy szívvel, véres viharos történelemmel, tántoríthatatlan hagyományokkal, tragikus sorsukon felülemelkedő töretlen optimizmussal, irigylésre méltó vitalitással, végtelen harsogó legelőkkel és gyöngyöző barna sörökkel. Szívderűnk karban tartásához dalaikból kellő ihletet és erőt meríthetünk, különösen itt, a Kárpátok ágyékában, különösen most, az ezredvég árnyékában.

Anúna

A kelta zenei hagyományok a hetvenes évek óta egyfajta reneszánszukat élik világszerte, külön erre a célra kiadót az elmúlt két és fél évtizedben mégsem alapítottak. Paul McGuinness, a U2, illetve David Kavanagh, a Clannad menedzsere és Barbara Galavan aztán 1994-ben úgy döntött, hogy Celtic Heartbeat (Kelta szívverés) néven új lemezcéget hoznak létre. Tették mindezt azért, hogy legyen végre egy olyan zenei műhely, amely kifejezetten az ír zenei hagyományok autentikus tolmácsolására helyezi a hangsúlyt, s ezáltal azokat annak kulturális közegéből kiemelve a világ szélesebb nyilvánossága elé tárja. Albumaik terjesztését és promotálását az Atlantic Records vállalta magára, így azok egy ideje a Warner Music Hungary jóvoltából hazánkban is elérhető közelségbe kerültek.

A Celtic Heartbeat által jegyzett kompakt lemezekből eddig nyolc került be az országba, ezek mind stílusuk, mind színvonaluk tekintetében rendkívül egyenetlenek és szerteágazóak. A legérthetetlenebb talán az, hogy e különlegesnek ígérkező produkciók közé hogyan keveredhetett Frances Black új albuma, hiszen a Talk To Me igazán hétköznapira sikeredett, s az 1986 óta jegyzett énekesnő a korongon a kelta zenei hagyományokat maximum formájában közelíti meg, azok szellemisége meg nem érinti. Black kisasszony szerencsére csak amolyan kakukktojás, az albumok között böngészve hasonló kínos meglepetés nem ér bennünket, bár az is igaz, hogy merészen kísérletező produkciókkal sem nagyon találkozhatunk.

Két fiatal művész is a klasszikus zene területéről érkezett és mindketten a népies hangzást, illetve dallamvilágot igyekeztek átemelni nagyzenekari, illetve szólóhangszerekre írt kompozícióikban. (Azért persze itt senki se gondolkozzon bartóki dimenziókban, de a szándék mindenesetre azonos.) Patrick Cassidy Írország egyik legsikeresebb fiatal zeneszerzője. Miután 1988-as debütáló lemezén 17. és 18. századi, barokk hárfaegyüttesre írt zenék átirataival lepte meg a nagyközönséget, 1992-ben pedig megkapta az Év személyisége címet, s kissé hangzatosan azt állítják róla, hogy ő Írország válasza Mozartra. The Children Of Lir (Lir gyermekei) című szvitjében a jól ismert ír népmesét hangosítja fel. A nagyzenekari mű egyszerre szép, szomorú és misztikus, bár azért tartalmaz gyengébb és slamposabb megoldásokat is.

Máire Breatnach, akit sokan a „zöld sziget” legtehetségesebb fiatal kísérletező fiatal zeneszerzőjeként tartanak számon, nemrég második szólóalbumával jelentkezett. The Voyage Of Bran (Bran utazása) című lemezén - Patrick Cassadyhez hasonlóan - a kelta mitológiából merített ihletet, s azon jól megformált kompozíciókban igyekszik Febal fia történetét elmesélni, aki az óceán közepén a boldogok szigetén eljut a túlvilágba. Cassidyvel ellentétben Breatnach végig kamarazenekarban gondolkodik, hegedű- és csellójátéka vibráló, életteli és sokszínű, nem véletlenül egyike tehát a szigetország vezető muzsikusainak, s működik közre olyan művészek lemezein mint Donovan, Sinéad O'Connor, Nigel Kennedy vagy Mike Scott.

Míg Cassidy és Breatnach kompozíciói jórészt a klasszikus zenei szabályok szerint épülnek fel, Bill Whelan művei sokkal merészebben mozognak a népzenei, a klasszikus, a középkori és az ősi dallamok, illetve előadásmódok között. Mindez azonban nem jelent valamiféle zavaró eklekticizmust, a különböző zenei módozatok ugyanis meglepő fegyelmezettséggel összehangoltak, szervesen illeszkednek egymáshoz, folynak át egymásba. A Riverdance című lemezen szereplő tizenhárom kompozíción egyébként más etnikai hatás - így orosz és spanyol - is érzékelhető, és az album szolgáltatta a zenei alapját a Dublinban 120 ezer néző előtt bemutatott Riverdance The Show-nak.

Thomas Loefke hárfaművész, aki a kelták őshazájában, a Fekete erdőben született, Dublinban tanult, majd az O'Carolan Fesztiválon első díjat nyert, új albumán a tradicionális népzenék közül válogatta a gyöngyöt. Barátaival - mindenekelőtt Kerstin Blodig gitáros-énekesnővel és Noel Duggan gitárossal - tipikus akusztikus folkalbumot készítettek, míg a néhai De Dannan alapítója, Alec Finn új művében az ír népzenét ha nem is nagyon izgalmasan, de érdekesen színesítette a blues és egyes helyeken a rock elemeivel.

És akkor most, mintegy végezetül, valami varázslatosról ejtsünk néhány visszafogott szót. Ezt a varázslatot egy tizenhat tagból álló, már-már pimaszul fiatal kelta ének- és hangszeregyüttes idézte elő. Az együttes neve: Anúna, mely az ősi ír szó, az An Uaithne egyfajta változata, és egyszerre jelenti a kelta zene három ősi válfaját, az altatót (suantraí), az örömdalt (geantraí) és a panaszdalt (goltaí). A Michael McGlynn vezette társaság ír, latin, angol, középkori angol és gael nyelven vegyesen énekel, s már második albuma jelenik meg a Celtic Heartbeat égisze alatt. A kellő atmoszféra megteremtése érdekében állítólag rengeteget gyakoroltak és léptek fel sötét kőtemplomokban, ősi kastélyokban és kriptákban, olyan helyeken tehát, amelyekből sugárzik az idő és a tér szellemisége. Új albumukat a hatodik században élt első ír költő, Amergin részben csak töredékes írásai ihlették, s míg bemutatkozó anyagukat mindössze egyetlen nap alatt rögzítették, addig most nyolc hónapon keresztül csiszolták az új szerzeményeket, melyek egy hangyányival talán sötétebbek és misztikusabb hangvételűek, mint korábbi műveik. Az Anúna tagjai elképesztő belső erővel képesek megszólaltatni az ír tradíciók szellemi mélységeit, a énekesek ritmusérzéke több mint izgalmas, akárcsak a zene terének folyamatosan szűkülése és tágulása. Egyszerre szent és pogány hangvételű műveiket pedig nem véletlenül tartják a Lélek masszírozójának

A weboldal megjelenítésével és működésével kapcsolatos kérdéseivel, problémáival forduljon az oldalakat karbantartó webmester-hez.
 shs webdesign www.erelversoft.hu custoMMade by eReLverSoft 2016