ROCKTÖRTÉNET egyedi cikkei

A rock története 1 - tartalomjegyzék

Gyökerek:

1. A behurcoltak zenéje (bluestörténet) - Afrikai eredet, amerikai zene • A hollerektől az első bluesokig • Afrokeresztény zene: spirituálé • A vidéki blues születése: a Delta (Charlie Patton, Robert Johnson) és Texas (Blind Lemon Jefferson, Texas Alexander) • A minstrelshow-k és a klasszikus blues • Az első dívák (Ma Rainey, Bessie Smith) • Látszólagos mellékszál: New Orleans • A nagy fekete exodus • A „faji lemezek” aranykora • Country blues és a keresztút, Memphis • A rhythm and blues megjelenése (Muddy Wates, B. B. King, John Lee Hooker)

2. A telepesek zenéje (countrytörténet) - ­Old-time music és az Appalache • Kultúrák keveredése - a twoway hatás • Zene tömegeknek - szól a rádió • George D. Day, a ceremóniamester • Fonográf és hillbilly • A country szülőhelye - The Bristol-session • Válságos évek - mulatós zenék • Az éneklő cowboyok - Western Swing • Háborús évek - zenepiaci változások • A country and western „születése” • Bluegrass music • Honky Tonk • Nashville - a zeneváros születése

Ötvenes évek:

3. A szocio-kulturális háttér - A születő ipari állam és a jóléti társadalom • Hidegháború és bebop • A baby boom nemzedék • Amerika új szimbólumai: McDonald's, Crocett, Disneyland • Az autó kultusza • Tinédzserforradalom • Ments meg minket a tegnaptól! • Lázadás a filmvásznon, új nemzedéki hősök (James Dean, Marilyn Monroe, Marlon Brando) • Beatnik, hipszter, square • Tin Pan Alley és az apák szórakozása

4. Az intellektuális Üvöltés - A beat generáció: az Úton és az Üvöltés üzenete • A filmes „átmeneti generáció”: a második és harmadik amerika avantgárd • A banális pop-art, Andy Warhol és társai • 4'33”, a csönd zenéje (John Cage) • Happening: a totális művészet • A kísérleti színház: Living Theatre, Peter Brook.

5. A rock and roll hajnala - Az új zenei képlet C+W+R+B=R+R • A rock and roll jelentése • Ki volt az első? • A megrendült piacvezetők és a független kis kiadók • Bölcsőhelyek: Cleveland, Memphis, Chicago, Los Angeles • Doo wop • Betemetett aranybányák, elfelejtett tehetségek • Sztárcsinálók: Atlantic, Chess, Modern, Vee-Jay, King, Imperials • A rock and roll kikiáltói: Alan Freed, a keresztapa és a dj-k, a rádió szerepe • Rock Around The Clock: A rock and roll indulója • Színre bontás: fekete eredetik és fehér másolatok

6. Elvis és Memphis - Napfelkelte, Sun Records • Király születik • Parker „ezredes” színre lép • Miért nem a magyarok fedezték fel Elvist? • Feketén-fehéren, A rock and roll első hulláma: Jerry Lee Lewis, Little Richard, Chuck Berry • Tinédzser mennyország: filmek, divatok, bálványok • A rock and roll második hulláma: Buddy Holly, Gene Vincent, Eddie Cochran • Rock and roll kapitalisták: Parker, Jerry Wexler  • Dzsungelzene, avagy vesszen a rock and roll! • Kényszerzubbonyt Elvisnek! • Feljelentések és börtön-rock

7. Csillogó fekete lemezeken - sztáripar születése • A modernizált Tin Pan Alley: Brill Building, a slágergyár • A korszak legjobb slágerszerzői • Naplemente • A rockabilly kifutása • Elvis elhagyja a helyszínt • Botrányok és tragédiák: Jerry Lee Lewis, Little Richard, Chuch Berry, Buddy Holly, James Dean

8. A média mágiája - American Banstand, Ed Sullivan, Top 40, Your Hit Parade • Sete-suta Elvis és az amerikai libidó • Táncversenyek, rajongói klubok, roadshow-k • Tinisztárok futószalagon: Pat Boone, Neil Sedaka, Fabian, Frankie Avalon, Connie Francis, Brenda Lee, Paul Anka • Tinédzserpartik és táncdivatok, a tömegtársadalom háttérzenéje •  Az új tini mennyország: a lázadás piacosítása • Pénzért vett sikerek: a payola-botrány • Tisztogatások: Az utolsó dalt a halál játssza • Elvis visszatér: egy korszak véget ér

Hatvanas évek:

9. Rock around the World - Felfújt sláger és hazug álomvilág • Skiffle: a rock and roll kezdetei Nagy-Britanniában • Tommy Steele és a rock and roll klónok • Jack Good és a tévé hatalma • A brit tini bálványok kora 1959-63 • A beatkorszak előfutárai: Shadows, Chris Barber, Joe Meek

10. Amerika ébredése - politikai fiaskók, prosperáló gazdaság • Az „élő múlt” felfedezése: Woody Guthrie, Pete Seeger • Protest dalok és a „csend hangjai”: Joan Baez, Peter, Paul & Mary, Greenwich Village folkerei, Simon & Garfunkel,  • Bob Dylan, a hatvanas évek bárdja • A hangszerek lázadása: Instrumentális rock, Duanne Eddy Szörfzene, a tini életforma háttérzenéje: Beach Boys • Száguldás, Porsche, szerelem: hot road music • A fekete gyönyörű: Tamla Motown, avagy új fekete birodalom születik • fekete női és férfi vokálegyüttesek • Phil Spector, a rockzene Wagnerje • Girlgroups: Vadmacskák és pamlagcicák • A soul születése: Ray Charles, James Brown, a Stax-műhely

11. Mersey-beat és rhythm and blues - Anglia megújhodása • Teddy boyok és dühös fiatalok • a Liverpool és a brit beatbölcsők • Oroszlánkölykök: Quarry Men • Az új időszámítás kezdete: a Beatles színre lépése • Brian Epstein, a felfedező • A Beatlemánia, avagy a sorsfordító pillanat • A mersey sound tündöklése és bukása • Radio Luxembourg, Top Of The Pops és más médiacsodák • A rhythm and blues revival: Alexis Korner, Cyril Davies • Rolling Stones: A kövek mozgásba jönnek • John Mayall, a röptető • Nyom a pop: a felemás Yardbirds

12. Brit invázió Amerikában - B-Day • „Elvis halott, éljen a Beatles!” • Az „inváziós csapatok”: Herman's Hermits, Searchers, Gerry and the Pacemakers, Animals, Troggs, Manfred Mann • Egy nehéz nap éjszakája • Swinging London és az ifjúsági kultúra változásai • Kinks, Who • Amerika válasza: garázszenekarok és Beatles imitátorok • italo-amerikaiak és pop-artisanok

13. Hangjegyek és bankjegyek - A rocküzlet újrafelosztása • Robert Stigwood felemelkedése • a rózsaszín maffia • A sikergyártó gépezet: A&R, menedzser, producer, az első milliomosok • limuzin, luxus és 95 százalékos adósáv • Az új hangkovácsok: Lou Adler, Tom Wilson, Terry Mercher, George Martin • Sztárcsinálók új nemzedéke. Brian Epstein, Andrew Loog Oldham, Kit Lambert • A brit és az amerikai lemeztársaságok és sztárjaik

14. Kaliforniai álmodozók - Let's Go To San Francisco!  • A vezér nélküli mozgalom: flower power • Frisco pszicho hangjai, a hippik zenéje: Grateful Dead, Jefferson Airplane, Janis Joplin •  A hippi „filozófia” gyökerei: Rousseau, francia szimbolisták, német egzisztencialisták • Kapj rá! Állj be! Szállj ki!: a drogkultúra felvirágzása • Timothy Leary, az LSD apostola • Az Új Baloldal és a polgárjogi mozgalmak • Az ellenkultúra ideológusai: Roszak és Marcuse • Los Angeles: sár és arany • A „folk-rock” megszületése: Byrds, Buffalo Springfield • Az LA-avantgárda: Mothers of Invention, Captain Beefheart, Doors •  Monterey, az első nagy zenei „kirakodóvásár”)

15. Bors őrmester és a nagy elágazások - Nemzedéki bálványok a sztárság csapdájában • Apple, avagy a kukacos alma • Pop és rock változások 1967 után • A művészeti főiskolák szerepe • popvonal: „Helyes arcok” és „szerelmi ügyek”: Small Faces, Hollies, Seekers, Bee Gees • Csődörök és a cicamicák: Tom Jones, Engelbert Humperdinck, Cilla Black, Petula Clark, Lulu, Marianne Faithfull • Gitárhősök kora: Jimi Hendrix, Eric Clapton, Jeff Beck • Az első bluesrock szupergroup: a Cream • London pszichedelikus színtere: Syd Barrett és a korai Pink Floyd • a Rolling Stones rock and roll cirkusz • a második brit blueshullám: Taste, Ten Years After • folk-rock revival: Donovan, Fairport Convention • stílusteremtők startja: Led Zeppelin, Deep Purple, Black Sabbath, Jethro Tull • a progresszív rock indulása: King Crimson, Genesis, Yes,

16. Rágógumi és újjászületés - Amerikai popvonal: Monkees, az első teenybopper zenekar • A rágógumizene • fehér bluesrevival: Paul Butterfield, Mike Bloomfield, Al Kooper, Johnny Winter • Határsáv: a fúvós-rock születése (Blood, Sweat & Tears, Chicago) • New York árnyai: Velvet Underground • Acid-folk kapcsolódások • Rocktrubadúrok (új szerző-előadó hullám) • Fémes gyökerek: Blue Cheer, Steppenwolf, Iron Butterfly • A punk előfutárai: MC5, Stooges • Fonnyadt gyökér: a country továbbélése (Johnny Cash) • új soulhullám (Aretha Franklin, Otis Redding) • Régi idők rockzenéje: Creedence Clearwater Revival, Get Back, Elvis comeback, Las Vegas, végállomás

17. Woodstock népe és Altamont kése - A kis daloktól a nagy produkciókig • a „big biznisz” • az underground kiárusítása • a Woodstock-sztori • az altamonti pokol, avagy találkozás az ördöggel • Hová tűnt a sok virág?

A rock története 2. - tartalomjegyzék

1. Rockünnepek után
Egy korszak véget ért: - Korbács és kalács - Ellenkultúra a filmvásznon (Easy Rider, Zabriskie Point, Strawberry Statement, Hair) - A Nagy Kaland vége - A megváltás keresése („Jézus-rock”, Jézus Krisztus Szupersztár) - A titkosszolgálatok leszámolnak a lázadókkal (A CIA és a rock bálványai) - Sex & drugs & rock and roll  (Brian Jones, Jimi Hendrix, Janis Joplin, Jim Morrison halála) - A Beatles feloszlása: szólókarrierek, a szerző-előadó Paul McCartney és a radikalizálódó John Lennon - Koncert Bangladesért - Ez csak rock and roll (Rolling Stones)

2. R&R evolúció 1. - A progresszív rock
Rock and roll revolution után rock and roll evolution - A műfaj felnőtté válása: a zenei nyelv átalakulása - Brit válasz Kaliforniának - Középosztálybeli esztétikai lázadás - Az úttaposók (Nice, Soft Machine) - A Canterbury-szcéna (Caravan, Camel) - A négyek bandája (King Crimson, Emerson, Lake & Palmer, Yes, Genesis) - Úton az ég felé (Pink Floyd) - Egy igazi különutas (Van der Graaf Generator) - Másodhullám és másodvonal (Traffic, Colosseum, Gentle Giant, Hawkwind) - Folkbehatások: a folk-rock (Fairport Convention, Pentangle, Steeleye Span) és a progresszív folk-rock (Jethro Tull, Renaissance, Strawbs) - Progresszív rock a kontinensen: PFM, Le Orme (Olaszország), Magma, Gong (Franciaország), Amon Düül, Guru Guru, Faust (NSZK), Focus (Hollandia) - A Hipgnosis-műhely

3. R&R evolúció 2. - Stílusteremtők startja
A metál mennydörgése (Led Zeppelin, Deep Purple, Black Sabbath, Atomic Rooster, Uriah Heep) - A jazz-rock/fúziós vonal: a fúvós rock (Blood, Sweet & Tears, Chicago), Miles Davis, a jazz-rock triumvirátus (Weather Report, Mahavishnu Orchestra, Return To Forever), a jazz-pop (Chuck Mangione, George Benson) - Avantgárdból a jazz-rockba (Frank Zappa) - Woodstock örökösei, a rocktrubadúrok (Crosby, Stills, Nash & Young, Joni Mitchell, Neil Young, Van Morrison, Neil Diamond) - Southern rock (Allman Brothers, Lynyrd Skynyrd) - Swamp rock (Creedence Clearwater Revival) - A latin rock térhódítása (Santana) - Boogie-rock (Status Quo)

4. Trend- és nemzedékváltás
A rocküzlet térhódítása - a középszerűség kiszolgálói - Márkás nevek a zenepiacon - A fesztiválbiznisz vége - Nosztalgia a divat, revival a zenében (Shakin Stevens, Dave Edmunds, Showaddywaddy) - Kinyit a slágerbazár: a middle of the road-pop - Érzelmek és melankólia, avagy a soft rock (Bread, Carpenters, New Seekers, America) - Az új tinédzsertombolás: rextasy (T. Rex) - Siker, pénz, csillogás: glam-rock - Bowie, az új szupersztár - Byron és Ferrari (Roxy Music) - A divattrend sikergyárosai (Slade, Gary, Glitter, Wizzard) - Megújúló teenybopper az USA-ban (Osmonds, Jackson Five, David Cassidy) - Bowie amerikai örökösei (Alice Copper, Kiss)

5. Popsztárt vegyenek - a sikerlisták bűvöletében
A prosperáló rocküzlet, az első globalizációs jelenség - A szívtiprás új szabályai (+ Bay City Rollers, David Essex) - Az aranyhalacskák, avagy az új rockburzsoázia - Az új üzleti modell alapképlete: A&R, menedzser, producer - A legsikeresebb rocksakál (Mickie Most és a Rak Records) - Chinn-Chapman, a kislemeziparosok - A bábjátékosok sztárjai (Sweet, Mud, Suzi Quatro, Smokie) - Slágerek futószalagon (Hot Chocolate, Rubettes, Les Humphries Singers, Bay City Rollers, Leo Slayer) - Az olajválság és a zeneüzlet megroppanása - Süllyed a Titanic, támadnak a kalózok!

6. Csendes jubileum - A kialakuló új mainstream
Húszéves a rock - A pangás évei - Kitörési kísérletek - Eurovíziós dalfesztivál - A rockhagyományok megújítói (Bruce Springsteen, Mike Oldfield) - Az új mainstream kialakulása - A szórakoztatás szupersztárjai (Elton John, Rod Steely Dan, Stewart, Neil Diamond, Barry Manilow, Billy Joel, Cher, Olivia Newton-John)

7. Átalakuló gyökerek - country, soul, funk
Countrypolitian, avagy a country-pop születése - A műfaj új férfi (Kris Kristofferson, John Denver, Kenny Rogers, Ronnie Milsap, Charley Pride) és női sztárjai (Tammy Wynette, Dolly Parton, Dottie West, Loretta Lynn,) - The Outlaws, avagy a törvényen kívüliek (Johnny Cash, Willie Nelson, Merle Haggard, Buck Owens) - A fekete gyönyörű!, avagy a soultól a funkyig - A soul stílusai - A Tamla Motown hanyatlása - A soul szupersztárjai (Marvin Gaye, Stevie Wonder, Al Green, Temptations, Diana Ross, Aretha Franklin, Gladys Knight) - A Stax Records és az új fekete bálványok - A blaxploitation filmek (Shaft, Superfly) - A „fekete Woodstock” (Wattstax) - A funk eredete és sztárjai (Isaac Hayes, Curtis Mayfield, George Clinton, War, KC and the Sunshine Band, Kool and the Gang, Earth, Wind and Fire)

8. Rock a harmadik világban
Új gyökérszál: Afrika felfedezése - Dél-Afrika (mbaqanga, Miriam Makeba, Hugh Masekela, Simon „Mahlathini” Nkabinde, Ladysmith Black Mambazo) - Ghána (highlife, Emmanuel Tettey Mensah, Osibisa, Assagai) - Afrika Woodstockja (Soul To Soul Fesztivál) - Nigéria (juju, afrobeat, „Baba” Tunde Olatunji, Haruna Ishola, Fela Anikulapo Kuti, Ebenezer Obey, King Sunny Ade) - Kongó (soukous, Antoine Kolosay, Zaiko Langa Langa) - Kamerun, Rodézia, Szenegál ( makossa, shona, afrocuban, Manu Dibango, Thomas Mapfuto, Orchestra Baoba) - Everybody rumba, everybody salsa! (A latin populáris zene évtizedei) - Kuba és a társastáncok divatja (latin jazz, mambó, rumba, bossa nova) - Puerto Rico és a boogaloo - Fania Records, avagy a salsa születése - A brazil kapcsolat (tropicalia, Antonio Jobim, Joao Gilberto, Gilberto Gil) - Reggae, avagy az elkötelezett rock - Belafonte banándalai (calypso) - A ska diadalútja - „Pozitív vibráció”: a reggae (Wailers, Bob Marley) - Marley nyomában (Peter Tosh, May Romeo, Burning Spear, Upsetters) - A reggae alfajai/változatai

9. Új szelek fújnak - prepunk és preelektronika
A Velvettől a CBGB-ig (Manhattan hangja) - Séta az élet vadabb oldalán (Velvet Underground, Lou Reed) - A detroiti gyökerek (MC5, Stooges, Iggy Pop) - Átmenetek (Modern Lovers, Suicide, New York Dolls) - A CBGB-kör (Television, Patti Smith, Ramones, Richard Hell, Blondie) - A punk szétterjedése - A CBGB utóélete - Elektrosámánok (A berlini és düsseldorfi iskola) - A Ruhr-vidék hangja (Kraftwerk, Can, Neu!) - Tudattágítás Berlinben (Tangerine Dream, Klaus Schulze, Cluster) - A klasszikus avantgárd hatása (Pierre Schaeffer, Karlheinz Stockhausen, - Ambient: a metapop zene (Brian Eno)

10. Punkattak - a gyűlölet nyara (nincs jövő, nincs remény)
Mindenre radikális nem - Kik a punkok és mit akarnak? - Amerikai import, angliai robbanás - A pub-rock (Eddie and the Hot Rods, Dr. Feelgood, Kilburn and the High Roads) - Malcolm McLaren, a káosz vámszedője - Primitivizmus és minimalizmus - A punktriumvirátus (Sex Pistols, Clash, Damned) és a többiek (Stranglers, Buzzcocks, Siouxsie and the Banshees, Slits, Generation X, Subway Sect, Sham 69) - Az első punkfesztiválok - God Save The Queen (Botrány bármi áron) - Társadalmi-politikai kommentárok (Crass) - Nagy Tagadásból Nagy Üzlet - Punkzine-ek - Mozgalom a rasszizmus ellen - Punkok és a náci jelképek - Mozgóképes dokumentumok (The Punk Rock Movie, Sex Pistols: The Great Rock 'N' Roll Swindle) - Skinheadtörténelem - Punk Fashion, Punk Art

11. Szombat esti láz és táncpestis
A diszkó születése: diszkókronológia - Klubkatakombák és gay szubkultúra - New York-i klubok és rezidensek - Forradalom a táncfolyosón - A mix és a maxi születése (Tom Moulton) - Zenei alapok: a funktól a diszkóig - Philly-sound és a plüss-soul (Henry Stone, Kenny Gamble, Leon Huff,) - A müncheni sound: szex és technika - Michael Kunze és a Silver Convention - Giorgio Moroder és Donna Summer - Frank Farian és a Boney M - Musicland és az új euro-pop - Gloria Gaynor, az első diszkókirálynő - A szombat esti láz: egy kultfilm és következményei -- John Travolta, az ördögtáncos - Bee Gees-bégetés - Robert Stigwood, a sikerspirál fölfedezője - Szépek és gazdagok: a Studio 54 - Boogie Wonderland: a diszkórobbanás  - Egy nyáron át táncolók - A diszkó „halála”

12. Let There Be Rock - Szóljon a rock
Rockfősodor - Kellemesen jellegtelen (arénasztá-rock Amerikában: Aerosmith, Eagles, Doobie Brothers, Styx, Foreigner, Journey) - Roots-rock, Tulsa-sound (Little Feat, Hot Tuna, J. J. Cale) - Polírozott melódiák (arénarock Angliában: Queen, Peter Frampton, Electric Light Orchesta, Supertramp, Manfred Mann's Earth Band, Alan Parsons Project) - A hard rock második hulláma (AC/DC, Bad Company, Ted Nugent, Rainbow, Thin Lizzy) - A blues-rock továbbélése (Eric Clapton, Rory Gallagher, ZZ Top, Eric Burdon) - A rockfegyverkezési verseny

13. Aranyláz - A globalizálódó rocküzlet
Pangás után prosperálás - Money Money Money (A Pink Floyd- és az ABBA-modell) - A Presley-pénzgyártógép - A „király” halála - Az új rockelit születése - Siker, pénz, csillogás - Sztárcsinálók: a  kiadói „szörnyek” létrejötte (EMI, PolyGram, Columbia, Warner, MCA, RCA, A&M) - A kiadói „főnökök” (Clive Davis, Herb Alpert, Ahmet Ertegun, Chris Blackwell, Richard Branson, David Geffen) - Független kiadók (Virgin, Island, Sire, Rough Trade, Stiff, 2Tone) - Fontosabb producerek - Ismertebb menedzserek

14. Évtizedleltár
A második olajválság: a rock halott?! - Popmocsár és popfolyó - Új kulcsszereplő: a hetvenes évek rocksajtója (Billboard, Music Week, Rolling Stone, Creem, NME, Melody Maker, fanzine-kultúra) - A Fal születése - Miről szól a dal? (rock és politika) - Rockszámadás (az évtized listái) - Epilógus: In memoriam John Lennon

A magyarock története 2. - tartalomjegyzék

1. Rockforduló
Támadás: A fordulat éve a rockban - A Kádár-rendszer válsága - A kádár rendszer válsága - Túl messzire megy a rock and roll srác - A rock megregulázása: a tatai rocktanácskozás - Tisztítsák meg a terepet ezektől a jelenségektől! - a Nagy Generáció „árulása” - Itt nem lesz Szolid a Rita! - Divatdzsungel - A fesztiváltok beindulásaRégi üzlet, új cégtáblákkal 

2. Az underground megélénkülése
A neoavantgárd és a rock érintkezése - Nirvánia ünnepel (Spions) - Kilépés a közmegegyezésből (Beatrice és a Fölöspéldány) - Rock and roll lázadók: art-punk - A „dada diadala” (Bizottság) - „Tedd tönkre, ami tönkretesz” (URH) - Besúgók és provokátorok (Kontroll Csoport) - „Fiatal magyarok rázzák az utcát” (Európa Kiadó) - Underground líra (Balaton, Trabant) - Pajor, az örök lehetőség (Neurotic) - „a világösztön kiugrasztása (Vágtázó Halottkémek) - Gazember, a rocksámán

3. A negyedik rockgeneráció
Tinédzserinvázió: az új punkok - Az alsó tízezer hangja: anarchista punk - A szennyhullámügy („Erdős Péter, kurva anyád”)- A punkperek (CPg, Mos-oi, Aurora, Közellenség) - Fontosabb punkbandák a hőskorból (Rottens, ETA, Kretens, Marina Revue, Auróra) -  Punkfesztiválok (Totál '85, '87, '88) - Elbizonytalanodás a kilencvenes években - Punkfanzine-kultúra - A „szörfpunk” begyűrűzése - Új évezred, új irányok

4. Kitört a pesti limbó láz
Divat a retró: Nosztalgialáz Karády Katalintól Elvis Presleyig - Filléres emlékek - A Nagy Generáció visszanéz - Beatles-revival - Rockandrollia: álom luxuskivitelben (Hungaria) - Megasiker, megaüzlet - A Koncert és a pénzcsinálás modellje - A magyar Elvis (Komár László) - A Hungaria-utódok (R-Go, Dolly Roll, Step)

5. Padlón minden sztár
Miért beteg a magyar rock? - Az apák rock and rollja - A romlás virágai - Ro(c)konok és a jó barátok - „Mi optimisták vagyunk!” - A közönség a pénzével szavazott - A „mocsármorál” és a becsődölt magyar modell - Elavult gázsik és rendeletek - Lemeztelenedés - A popgyarmatok elvesztése - Gründolási láz (Omega Gmk, Fonográf Szabadidőközpont, Mobil Bt.

6. Film, színház, muzsika
Rock és film - A Koncert és az Omega, Omega - Koltay, a magyar Mephisto - Korán jött Korong és a Képzelt riport - Sztárcsinálók (Rock Színház) - A nemzeti rockopera születése (István, a király) - A padlás és társai - A Dés-vonal - Fenyő-revival

7. Popnemzedékváltás: A kis generáció
Startolók: Hullámok az állóvízben - A „hivatalos újhullám (KFT, GM49, Fórum, Prognózis) - Őrségváltás a színpadok előtt - Az Első Emelet, a tinik új kedvence - Tinisztárok kerestetnek - Mi van a Poptojásban? - AORTA - „Lemeztelenített” zenekarok - A siker nélküli listák - A rock gyermekei - Csillag születik - Interpop: a modernizált táncdalfesztivál - Romokon nőtt virágok (Bikini, Modern Hungaria, Napoleon Boulevard, Z'Zi Labor)

8. A „magyar fém” (heavy metal)
A hangerő, mint plusz „hangszer”- A hőskor: teatralitás és marginalitás  - Az aranykor: metál minden szinten - Az újkor: osztódással szaporodás - A triumvirátus: Pokolgép, Moby Dick, Ossian - Szekeres, a „gitármániás” - Fontosabb metalzenekarok

9. Hungarian Blues: A lakodalmas rock
Szórakoztatóipari „underground” - Megérkezik a lakodalmas rock (3+2) - Az előfutárok: Fekete vonat, Isten véled édes Piroskám - Bugyi-kórság, s ami alatta volt - Lajcsi meséje (a hárommillió forint története) - Gulyáskommunizmusból a dáridódemokráciába

10. Az undorgrund hullámok
Első hullám (Lavina, Sikátor, 2. Műsor) - Második hullám (Sexepil, Ápolók, Kézi-Chopin) - Kontroll-utódok (Kampec Dolores, Sziámi-Sziámi, Ági és a Fiúk, Balkán FuTourist, Keleti Fény) - Harmadik hullám: a „lyukas” zenekarok (Pál Utcai Fiúk, F. O. System, Rés/Új Nem) - Negyedik hullám: az alternatívok (Andersen, Perfect Name, Üllői Úti Fuck, Vidámpark) - Nagyvárosi hangminták (BP Service) - Ipari hanghulladékok (Art Deco, CMC) - A neoavantgárda (Konnektor, Támad a szél) - Underground terepek (Kassák, Bercsényi, Ikarus, FIKA, Ráday) - A Fekete Lyukból a Tilos az Á-ig - Az „emlékmű”: Dalok Közép-Nirvániából - A Wave

11. Mindhalálig rákenroll?
„Kellünk, tehát vagyunk” (Omega) - „Ha nincs szponzor, nincs buli” (Locomotiv GT) - „Vén vagyok, akár a Föld” (Fonográf, Szörényi, Bródy) - „Amíg a viszony kétoldalú” (Zorán) - Tibus Gitaricus (Tátrai Tibor) - Női szólisták (Koncz, Kovács, Zalatnay, Katona, Szűcs) - A rockerek (Nagy Feró, Pataky, Schuster és csapataik, Vikidál, Balázs Fecó, Révész, Som) - A nagy visszatérők (Charlie, Cserháti, Fenyő)

12. Megrockant üzlet
Az MHV monopóliumának megszűnése - A függetlenek első hulláma (Hungaropop, Proton, Ring, Rákóczi) - A Hungaroton privatizálása - A függetlenek második hulláma (Quint, Magneoton, MMC, Record Express, Rózsa Records) - A kalózkodás felszámolása - A multik bejövetele - Popgyarmatosítók helyett popgyarmat - Az alternatív „kicsik” (Human Telex, Bahia, Periferic)

13. Felgördül a vasfüggöny (rock és politika)
Megszűnő mozgalmi jelleg - Szakadt országnak szakadt elnököt (Nagy Feró köztársasági elnökjelölt) - Tulipánok, szegfűk, rózsák - A nemzeti rock születése - Hatvanhat zenész tiltakozik (Pannon Rádió-ügy) - A magyarock bejövetele (rockexport Erdélybe) - A pártosodó erdélyi Woodstock - Kampánydalok, pártslágerek

14. Vissza a gyökerekhez!
Közép-európai Hobo Blues - Kőbánya-blues (Deák Bill Gyula) - Blueskocsma, 1983 - Bluesboom, 1989 - Levonuló blueshullám: Paks, a bluesbarométer - A blues-rock csapás (Udvari Bolondok, Tűzkerék, Boom-Boom) - Chicago Line: A nagyvárosi blues (Palermo Boogie Gang, Muddy Shoes, Spo-Dee-O-Dee, Ferenczi György és a Herfli Davidson, Pribojszki Mátyás, Takáts Tamás, Török Ádám) - Az akusztikus vonal (Vas Zoltán, Dr Valter and the Lawbreakers, Gál Csaba Boogie) - Egy tiszteletbeli magyar bluesman (Ripoff Raskolnikov) - A Bluesológus (Nemes Nagy Péter)

15. Folkrevival és világzene
A női szólisták (Sebestyén Márta, Lovász Irén, Szvorák Kati, Palya Bea, Szalóki Ági) - Romafolk (Kalyi Jag, Ando Drom, Romano Drom, Miczura Mónika, Balogh Kálmán) - Bari, a cigányok Bartókja - Az Utolsó óra program -  Folk-rock (Barbaro, Gőzerő) - Világzene és vidékei (Balkan Fanatik, Besh o droM, Ghymes, Lajkó Félix, Makám, Djabe) - Távolodó

16. Átalakuló popfront
A kimaradt lehetőség - A video megöli a rádiósztárokat - Az új közönség: a trendkövető zéro-édzserek - Minden(ki) eladó - „Play back huszárok”, „tátikacsalogányok” - Sztárcsinálók (Pásztor, Szigeti, Fenyő, Rosta, Hegedűs, Környei, Rózsa, Kozsó, Pierrot) - Club/dance színtér (Carpe Diem, Bestiák, Groovehouse) - Női szólisták (Szandi, Papp Rita, Keresztes Ildikó, Szulák Andrea, Vincze Lilla, Király Linda, Zséda, Szekeres Adrienn) - Férfi szólisták (Bodnár Attila, Gergely Róbert, Balázs Pali, Hevesi Tamás, Kiki, Szörényi Örs, Kentaur) - Popparódiák (Irigy Hónaljmirigy, L'art pour l'art Társulat, Holló Színház) - Tinikedvenc popegyüttesek (Exotic, Känguru, Fan Fan, Manhattan, FLM, TNT, Kozmix, Bon Bon) - Roma pop (Fekete Vonat, Romantic) - Szintipop-hullám - Bonanza Banzai: az új nemzedéki zenekar - Dr. Beat és a többiek - „A dalaim szakrális közegek” (Ákos) - Keresztény popzene (Sillye Jenő, Boanergész, Signum, Testvérek, Amen) - Magyar hiphop - Profik és profitzenék (Rapülők, Hip Hop Boyz, Happy Gang, Animal Cannibals) - A második hullám (Sub Bass Monster, Pain) - Jönnek a gengszterek (Ganxta Zolee és a Kartel, Dopeman, TKO, Majka)

17. A rockvidék felemelkedése
Átrendeződő rockfrontok - „Ismerős dal, jól tökön rúgva” (Kispál és a Borz) - „Az élet a legjobb méreg” (Tankcsapda) - „Elmúltak a buta zenék” (Nyers) - „Nincs az a bár bezárva már?” (Quimby) - A rock és a partizenék találkozása (Másfél, Korai Öröm, colorStar) - Virtuális népzene (Egy Kiss Erzsi Zene) - Szabadcsapatok (Tudósok, Tundravoice, Úzgin Űver, Spiritus Noister, Pop Ivan) - Újprogresszívek (After Crying, Solaris, Kada) - Britpop-honosítók (Publo Hunny, Heaven Street Seven, Amber Smith) - Rockhatáresetek (Sex Action, FreshFabrik, Black-Out, Kimnowak, Junkies) - amondó (hiperkarma) - Budapest rock and roll - Fesztiválok évadja (Sziget, Volt, Mezőtúr, Magyar Sziget)

18. Bitzene: Az elektronikus zenei színtér
A kezdetek: techno, house, rave - A Roland TB 303-as - Dj-k, mc-k, egymásba érő zenék (a dj-kultúra) - A Fortunától a mainstreambe: az overground (Budai, Sterbinszky, Tommyboy) - A Tilostól a Tilosig: underground (Palotai, Naga, Mango, Titusz, Cadik) - Az első partik (FMK, Fáklya, János-hegy, Törökbálint, Frankhegy) - Budapest Parádé - Az elektronikus tánczenei stílusok - Az UCMG műhely (Széll László) - Marcel, Yonderboi, Žagar, Amorf Ördögök, Erik Sumo, Deutsch Gábor - A mainstream határán (Anima Sound System, Neo, Karányi) - Peremvidék: nu jazz (Keyser and Shuriken)

19. Átalakuló popfront 2
Kortárs poprock (Venus, Zanzibar, United, Roy és Ádám, Hooligans, V-Tech, Jazz+Az) - Dancepop együttesek (Fresh, Crystal, Desperado, Nox) - Női előadók (Varga Zsuzsa, Oláh Ibolya, Tóth Vera, Váczi Eszter) - Férfi előadók (Emilió, Krisz Rudi, Caramel, Gáspár Laci) - Underground mozgások: hiphop a föld alatt (Az Árral Szemben, Bëlga, Sickratman) - Reggae, ska, ska-punk (Ladánybene 27, Pannonia Allstar Ska Orchestra - Skafunderz) - Rockabilly, psychobilly, punkabilly (Mystery Gang, Cadillacs, Brillantin Brigád)

20. A média mondja meg
Az aranykor vége - Sztárok a senkiföldjén - Szódapop és popcorn-sztárok - A kereskedelmi rádiók hatalma - Az MTV-generáció zenetévéje - Megasztárok a futószalagon - Idő van! - PANKKK és a „rockminiszter” - Epilógus: A Titanic süllyed, a zenekar játszik

A magyarock története 2. - kritikák

„Módfelett becsületes és alapos könyv, próbáljon meg valaki belekötni, nem lesz könnyű. Próbálja meg valaki magával cipelni egy nyaralásra, az sem lesz könnyű. Súlyos kötet, a szó valamennyi értelmében. Nem színes popkulissza, nem anekdotázós múltidézés, nem magasból mutogató értékítélet. Jávorszky Béla Szilárd és Sebők János A magyarock története 2. (az újhullámtól az elektronikáig) című könyve alapmű, amely átfogóan és tényszerűen veszi számba a hazai rockzene esemény- és kultúrtörténetét, műfajonként vizsgálja legfontosabb előadóit.” – Trencsényi Zoltán, Népszabadság

„Van itt minden, ami egy kézikönyvhöz kell: a zenei műfajok és irányzatok magabiztos ismerete, kultúrpolitikai háttér, a média, a piac és a popzene kölcsönhatásai; az információkkal megtöltött szövegdobozok, táblázatok és listák is a kézikönyvjelleget erősítik, a használhatóságot fokozzák. A magyar rockújságírás jellegzetes stílusfordulatai közül meglepő összefüggések, izgalmas részletek sejlenek elő. E "témaajánlások" egy szociológiát vagy kulturális antropológiát tanuló, diplomatéma után kutató diák számára is ösztönzők lehetnek, de társadalomtörténészek, kulturális újságírók, művészettörténészek is – ahogy mondani szokás – haszonnal forgathatják.” – Havasréti József, Élet és Irodalom

„A (rock)történetvezetés precíz, kéttucatnyi előadóról külön kiemelt életrajz is olvasható, azt viszont sajnálhatjuk, hogy Dévényi Ádám, a Gorilla, az Ektomorf, a Depresszió, a Fürgerókalábak vagy a Ludditák nem kaptak egy-egy bekezdést. Ahogy már az első részben is, a szerzők a műfaj szocio-politikai, gazdasági, infrastrukturális hátterét is felvázolják – a fontosabb koncerthelyszínek, fesztiválok és rádióműsorok ugyanúgy külön szócikket kapnak, mint a Wave lemezbolt. Ezen felül éves áttekintések, sikerlisták és egyéb keretes infók is színesítik a kiadványt, melynek fekete-fehér képanyaga is remek (a punkfotók különösen).” – Déri Zsolt, est.hu

„A vállalkozás heroikus, hiánypótló, a munka alapkönyvnek minősíthető. (…) Sorolhatnánk a hibajegyzéket, de akkor nem maradna hely a dicséretre. A könyv minden esetlegessége ellenére is nagyszerű vállalkozás, az első nagy kísérlet arra, hogy átfogó módon elemezze a magyar popkultúra elmúlt 25 évének sajátosságait. – Wan2

„A Jávorszky Béla Szilárd–Sebők János kettőst nyugodtan besorolhatjuk a magyar rock legnagyobb szerzőpárosai közé, igaz, ők nem dalokat írnak, mint Szörényi Levente és Bródy János vagy Balázs Fecó és Horváth Attila, hanem a műfaj enciklopédiasorozatát, ami világviszonylatban is egyedülálló vállalkozás.” – Csikor Ottó, Magyar Hírlap

„Jávorszkyék sorozata azért jó, és azért lesz majd mindjárt hivatkozási pont, mert együtt vizsgálja magát a vizsgálat tárgyát (rockzene, nevezzük így, mert nincs sok időnk) és a hát- és előteret. Még akkor is jó, ha a benne szereplők nem feltétlenül értenek egyet vele (én sem). (…) Jól elkapják a hiány grabancát is. Nincs nyafogás, bezzegezés, felmutatnak. És ha ez nem túl lelkesítő, az nem a krónikás baja. Megírjuk újra azt is, nagy meló volt ez. De valakinek el kellett végeznie.” – Hegyi Zoltán, Magyar Nemzet

„Címével ellentétben ez sem csupán a rockról, hanem a könnyűzenéről szól. A korábbiaknál kicsit „seregszemlésebbre” sikerült, azaz sokkal inkább az együtteseket bemutató lexikon-jellege van, de hangsúlyozom, csak a korábbi kötetekhez képest. A háttéreseményeket, szociológiai, politikai gazdasági, esztétikai vonatkozásokat taglaló fejezetek váltják egymást a szubkultúrák, színterek, műfajok ismertetéseivel, hihetetlenül széles látókörrel: rock, pop, metál, jazz, folk, világzene, elektronika - minden benne van, ez utóbbiról átfogó képet például e kötetből kapunk először. Apróságokat leszámítva minden rendben van, a hangsúlyok (egynyári popizéknek egy rövid bekezdés jut) is a helyükön vannak, végre olvashatjuk a nyolcvanas évek alternatív rockjának történetét, átfogó képet kapunk mindenről.” – Sylvio, undergroundmagazin.hu

„A könyv szépen összerakott, strukturált, érezhetően a kézikönyv/kvázi-lexikon igényével készült. Átfogó mint a kis rovarhatározó, az információtartalom rendben. (…) Fontos és még szórakoztató is helyenként. Nem olvasnivaló, inkább visszatérően itt-ott felütős. Az a nagyon szomorú, hogy ebben a terepszemle-szerű áttekintésben még annál is kevesebb maradandó alkotást találunk, mint amire emlékezetből tippelnénk és nem azért, mert kimaradt volna valami a könyvből – az életből maradt ki valami.” – Leao, quart.hu

„A tavaly megjelent első kötet, az 1980-as Fekete Bárányok koncerttel zárult. A szerzők ezúttal sem adták alább: ismét egy terjedelmes, 624 oldalas munkát tettek le az asztalra, mely a Tatai rocktanácskozás néven elhíresült eseménytől napjainkig követi végig a rockzene egyedfejlődését. „Az újhullámtól az elektronikáig” alcímből nagyjából sejthető, mivé lett a '60-as, '70-es évek lázadó rocknemzedékének önkifejezési eszköze - a rock.” – Rockinform, Hegedűs István

Beköszöntő2

A magyar rockzene elmúlt negyedszázados történetének összefoglalását tartja kezében az olvasó. Az 1981-2006 közti időszakról mindezidáig nem készült átfogó elemzés, mert a nyolcvanas évek közepén a Nagy Generáció tagjai közül nemcsak jónéhány zenész, de számos újságíró, szakíró is hátat fordított a műfajnak. Úgy gondolták, nemcsak az aranykornak van vége, de a műfajnak is befellegzett. Egyrészt, mert akkoriban a „szennyhullám” elleni retorziók idején valóban úgy tűnt, hogy az alternatív, új törekvések felmorzsolódnak a kádári diktatúra nomenklatúrájával vívott harcokban, másrészt pedig a retró megjelenésével, majd a lakodalmas rock elterjedésével úgy látszott, a kommercalizálódó mainstream végleg betagozódik a monolitikus showbizniszbe.

A nyolcvanas évek derekán valóban padlón volt minden korosztályos sztár, a kilátástalan jövőre gondolva sokan szögre akasztották a gitárt, katasztrofálisan csökkentek a lemezeladások, s a világsztár próbálkozások is kudarcba fulladtak.
Szerencsére a pesszimista jóslatok nem váltak valóra. Néhány átmeneti év után a rockmegmaradás törvénye ismét érvényesült: a zene nem veszett el, csak ismét átalakult. Nem csak nemzedék- és stílusváltás zajlott le a műfajban, hanem újabb rockforradalom is: alternatív törekvésekkel, underground előadókkal, kísérletező zenékkel, virágzó rétegkultúrákkal, kevésbé ismert, de fontos produkciókkal. Ez a rockforradalom - szerintünk - jelentőségében vetekedett a beat áttörésével, s csak azért tűnik szegényesebbnek, mert a nyolcvanas években a Kádár-rendszer, a kilencvenes években pedig a profitorientált média mellőzte, szűrte ki ezeket a törekvéseket az első nyilvánosságból.

Könyvünk ennek az izgalmas, változatos huszonöt évnek az összefoglalása, s többek között olyan kérdésekre próbálja megadni a választ:
- Ki és miért játszott fontos szerepet a második rock forradalomban?
- Miért vált divattá a nyolcvanas évek elején a retró, miközben padlóra kerültek a korábbi nagy sztárok?
- Miért vonultak vissza szinte egyszerre a korábbi évtizedek kultikus zenekarai, s az új „kis generáció” képviseletében kik léptek a helyükre?
- Miért exportálhatták sikerrel hozzánk a „muskátli zenét”, s miért hódít húsz év múltán is a mulatós, lakodalmas rock?
- Hogyan született meg a nemzeti rock, s mi az a bitzene?
- Mérhető-e azonos mércével a Kispál és a Tankcsapda az Illéssel és az Omegával?
- Mi a magyarázata Lagzi Lajcsi sikerének, és Zámbó Jimmy példa nélküli királyságának?
- Mi tűnt el végleg, és mi született meg a rendszerváltással, s jelentett-e érdemi változást a magyar rockzene fejlődésében a globalizáció?

A könyv egyúttal bemutatja azokat az előadókat, zenekarokat, trendeket, divatokat, jelenségeket is, amelyek a magyarock történetét uralták, színesítették. A punk legalább olyan izgalmas, dinamikus kezdet volt, mint a rock and roll, az újhullám épp olyan szerteágazó mainstream lett, mint a beat, s az alternatív törekvések is hozták értékteremtésben, kísérletezésben azokat az eredményeket, amit a korábbi évtizedekben a progresszív törekvések.

Könyvünkben - reméljük - sikerül meggyőzően bizonyítani ezeket az állításokat, mint ahogy azt is, hogy a rock immár nemcsak a mindennapi életünknek, de a magyar kultúrának is kihagyhatatlan, megkerülhetetlen része.

Jávorszky Béla Szilárd, Sebők János
 
Ui: Ahogy az előző kötetnél, ezúttal is várjuk, hogy észrevételeiket, pontosításaikat, kiegészítéseiket megosszák velünk, s küldjék el e-mailen (Ez az e-mail cím a spamrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.) vagy levélben (Népszabadság Rt., Budapest, Pf. 1960 - Magyarock jeligére). Segítségüket előre is köszönjük.

 

 

A weboldal megjelenítésével és működésével kapcsolatos kérdéseivel, problémáival forduljon az oldalakat karbantartó webmester-hez.
 shs webdesign www.erelversoft.hu custoMMade by eReLverSoft 2016