Kiadó: Szerzői kiadás
Producer: Hortobágyi László
Játékidő: 68:20
Közreműködők: Gáyan Uttejak Orchesta, alias Hortobágyi László mixology / Lovász Irén ének
Hortobágyi Lászlóról keveset tudni róla, igaz, ezt egyáltalán nem bánja, sőt tesz is az érdekében. Nem valamiféle tudatos önmisztifikációról van szó, számára a személyes vonatkozás mellékes.
A legfontosabbak azért tudhatók: 1950-ben született, 1976-tól Indiában gyűjtött és tanult, majd Budapesten megalapította a Gáyan Uttejak Societyt. Első saját - sokáig egyetlen hazai - lemeze még a nyolcvanas évek végén jelent meg, a többi a német Erdenklangnál jött ki. A Lovász Irénnel közös Világfa CD-je pedig elnyerte a német kritikusok nagydíját.
Mintha. Majdnem olyan, de mégis más. Kissé leegyszerűsítve ez a Hortobágyi-zene lényege. Technikailag és szellemileg is izgalmas virtuális valóság, mely elemeiben mind igaz, összességében viszont nem létező. Egy kuvaiti énekes hangszínének összetevőit például számítógép segítségével elemzi, majd annak „reszintetizált szekvenciáiból” tetszőleges szólamokat állít össze. Ennek segítségével ez a kuvaiti „spektrum” tradicionális arab énektechnikával egy általa írt, de a tradicionális indiai szabályokat betartó éneket ad elő. Olyat, amire egy képzett arab énekes képtelen volna.
Amíg a Világfán egy magyar énekesnő alá/mögé a világ különböző történelmi korszakaiból és földrajzi területeiről származó zenék Hortobágyi-párlata került, addig a Songs from Hungisthánon a világ zenéi váltak általa karakteresen magyarrá. A hangszerek többsége indiai és arab, a hangspektrum gyakran arab és japán, de ami abból a digitalizálás, vágás, újravágás, indexelés és keverés után lett, magyaros és hortobágyis. Mert egy japán soha nem tudna ilyen magyarosan énekelni.
Az ily módon előállított szólamok alá Hortobágyi szitáron, citerán, tablán és különböző arab és gamelán instrumentumokon általa feljátszott, szintén indexelt szekvenciákat kevert. Minden összehozható mindennel, csak érzék és technika kérdése. És ezzel egy sosem hallott, mégis ismerős zenei univerzumot hozott létre.
Van persze ennek árnyoldala is: ez a zene sosem kelhet életre. Ember által meg nem szólaltatható. Mégsem válik sterillé, mert az élet lehetősége végig ott rejlik benne. JBSZ
„Annak a teremtésnek, amelyben élünk, már semmi köze az eredeti teremtéshez. Ezért a legszebb itt a pusztulás és ennek a művészete. Én képes vagyok élvezni a filozófiák lebomlásától kezdve az ifjúsági zenék összes irányzatában ugyanezt a bomlást.” - Hortobágyi László, 1997
------------------------------------
Kapcsolódó anyagok:
Hortobágyi László - Songs From Hungisthán >> - 303 magyar lemez, 2008
Lovász Irén - Hortobágyi László - Világfa >> - 303 magyar lemez, 2008
Hortobágyi László - Hol az a digitális mennyország? >> - interjú, 1998. március