A Beatles 1967-ben
Bár régóta teltházas, azért információként: április 5-én ismét Rock and Roll Szabadegyetem a Magyar Zene Háza könyvtárában (immár 13. alkalommal). A Time magazin szerint a Beatles volt a „modern populáris kultúra legkreatívabb alkotója”. Jelentőségét Leonard Bernstein Bachhoz és Beethovenhez hasonlította. Ők jegyzik az elmúlt hatvan esztendő legtöbb listavezető dalát és legtöbb listavezető albumát. Paul McCartney és John Lennon a poptörténelem legsikeresebb dalszerzői, közösen kereken huszonöt number one számot írtak. S bár a Beatles kapcsán a nagyközönség elsősorban a korszakos slágerekre emlékszik szívesen, a liverpooli kvartett az évtized második felében gyakorta és bátran kísérletezett is.
Fotó: Barcsik Géza
Tavaly volt fél évszázados a fővárosi értelmiségi körök egykori mozgalmából világszerte százezreket vonzó metódussá vált táncházmódszer, amelyet az UNESCO szellemi kulturális örökségi listáján is jegyeznek, 2023-ban pedig április 10-én, a Bartók Tavaszon ünnepli ugyancsak ötvenéves évfordulóját a népzenei újhullám egyik legfontosabb oszlopának számító Muzsikás együttes. Nevüket az eredeti parasztzene művelőitől, a „muzsikásoktól” kölcsönözték, akiktől igyekeztek eltanulni, ellesni a korábban megtanulhatatlannak vélt autentikus játékmódot. A Muzsikás jóvoltából az elmúlt évtizedekben a világ leghíresebb koncerttermeibe is eljutott a magyar népzene szépsége, híre, ereje. A Művészetek Palotájában április 10-én tartott jubileumi koncertjüket élőben is követhetik a nézők a Bartók Tavasz online felületein, ráadásul az ötvenéves Muzsikást köszöntő napon a virágzó táncházkultúrából is ízelítőt kaphatnak a nézők (magam is tartok róluk előadást délután 5-kor az előcsarnokban).
George Harrison, John Lennon és Paul McCartney 1960 körül
Bár a jegyek már elfogytak, azért információként: a hónap első szerdáján, március elsején ismét Rock and Roll Szabadegyetem a Magyar Zene Háza könyvtárában. A rock and roll Nagy-Britanniában is jóval többet jelentett, mint zene és tánc – a kezdetektől összekapcsolódott a fiatalok lázadásával, az életforma forradalommal, a születő ifjúsági szubkultúrákkal. A brit beat (egyik) bölcsője egy észak-nyugati kikötőváros, Liverpool volt, ahol az ötvenes-hatvanas évek fordulóján már formálódott a Mersey-beat. 1962. október 24-én pedig új időszámítás vette kezdetét: ezen a napon tűnt fel az angol sikerlistán a Beatles első kislemeze, a Love Me Do.
Bob Dylan a hatvanas évek elején (Fotó: Ted Russel)
Az ötvenes évek végén, úgy tűnt, bealkonyult a rock and rollnak, az új nemzedéki bálványok zöme kikerült a reflektorfényből. 1957 októberében Little Richard megtért, két hónappal később Jerry Lee Lewis a 13 éves unokahúgával között (amúgy harmadik) házassága nyomán kitört a botrány, 1958-ban Elvis bevonult katonának, 1959 februárjában Buddy Holly meghalt, pár hónapra rá pedig Chuck Berryt letartóztatták. S miközben Liverpoolban és Londonban forrásnak indult a beat, ezzel párhuzamosan New York-ban a városi folkisták (Bob Dylan, Joan Baez), Kaliforniában a szörfzene (Beach Boys) hoztak friss szeleket. Miközben Detroitban új fekete popbirodalom (Tamla/Motown) született.
Fotó: JBSz
Ezzel a címmel nyílt meg minden idők legátfogóbb Kádár-kori poptörténeti kiállítása a Magyar Zene Házában. A nagyszabású, élményközpontú, a kor technikai vívmányait bátran használó tárlat a rendszerváltozás előtti évtizedek popkulturális vonatkozásait igyekszik minél több szempontból megragadni.
Lonnie Donegan
Miként fogadták a Rock Around the Clock-ot ismertté tevő Blackboard Jungle című filmet 1956 nyarán Angliában? Milyen volt a New Orleans-i és chicagói zenei hagyományokból merítkező skiffle-mozgalom (élén Lonnie Donegannel)? Miként zajlott Bill Haley 1957-es southamptoni partraszállása? Milyenek voltak Elvis Presley európai követői, a német Peter Kraus, az olasz Adriano Celentano és a francia Johnny Hallyday? Többek között ezekről is szó lesz a Rock and Roll Szabadegyetem január 18-i előadásában a Magyar Zene Háza könyvtárában.
Dick Clark a közönség között az American Bandstand egyik korai tévéadásában
December 7-én ismét Rock and Roll Szabadegyetem a Magyar Zene Háza könyvtárában. A téma: az ötvenes évek második felében új szereplő lépett be a rock and roll piacra: az országos tévéállomások. Az American Bandstand vagy az Ed Sullivan Show nem csak a lemezipart és a sztárgyártást pörgette fel, de segített tompítani a társadalmi előítéleteket is. Miközben a rock and roll történetének egyik fekete napja 1959. február 3.: Buddy Holly és másik két reményteli rock and roll sztár ekkor lelte halálát egy repülőgép balesetben. Ezzel nemcsak szimbolikusan, de konkrétan is lezáródott a rock and roll nagy korszaka.: Holly halála egybeesett több rock and roll sztár tragédiájával, kényszerű vagy önkéntes visszavonulásával. Sokan közülük nehezen tudták feldolgozni, hogy alacsony sorból indulva szinte hónapok alatt lettek milliomos szupersztárok. Majd amikor úgy tűnt, hogy a rock and rollnak az Egyesült Államokban bealkonyult, a fókusz Nagy-Britanniára helyeződött át, és megszületett a beat. De ez már az újabb évad témája.
Mike Stoller, Elvis Presley és Jerry Leiber 1957-ben a Jailhouse Rock kottájával
A sztárpiac születéséről lesz szó a Rock and Roll Szabadegyetem következő, szerda esti előadásán: 1955 és 1958 között tartott ugyanis a rock and roll virágkora, melyet a zeneiparban látványos prosperitás jellemzett, és szűk négy esztendő alatt például a kislemezek eladása több mint két és félszeresére nőtt. Miközben a zeneipar struktúrája is alapvetően átalakult: 1954-ig kétségkívül a nagy kiadók uralták a színtért, de az évtized közepétől a független kis lemezcégek is egyre nagyobb szeletet hasítottak ki a tortából, olyannyira, hogy 1959-ben még ők jegyezték a slágerek 66 százalékát. És jöttek a sikerszámokat ontó szerzőpárosok, mindenekelőtt Jerry Leiber és Mike Stoller, Doc Pomus és Mort Shuman, a hatvanas évek hajnalán pedig Neil Sedaka és Howard Greenfield, Barry Mann és Cynthia Weil, illetve Gerry Goffin és Carole King. Részletek a hajtás után.
Jerry Lee Lewis
Szerdán újra Rock and Roll Szabadegyetem a Magyar Zene Háza könyvtárában, ezúttal azokról a fehér sztárokról lesz szó, akik a múlt hónapban bemutatott fekete muzsikusok (Fats Domino, Lttle Richard, Chuck Berry) mellett - Elvisszel egyetemben - ezt a döntően kisebbségi zenét elvitték a többségi társadalomba: Jerry Lee Lewis, Carl Perkins, Eddie Cochran, Gene Vincent és Buddy Holly..
Little Richard
Szerdától újra Rock and Roll Szabadegyetem, ahogy 2022 tavaszán, úgy most is a Magyar Zene Háza könyvtárában. A szeptember 7-i már a hatodik a sorban, és eredetileg azon rock and roll előadókról szólt volna, akiket azóta is a műfaj klasszikusaként emlegetünk. Az anyagbőség miatt azonban kénytelen voltam kétfelé választani őket: a mostani előadás középpontjában azok a fekete muzsikusok – a New Orleans-i Fats Domino, a georgiai Little Richard és hát mindenekelőtt a St. Louisban született, de Chicagóban befutott Chuck Berry – állnak, akik zeneileg a legfontosabb újításokat hozták. Október 5-én pedig jönnek azok a fehér sztárok, akik (Elvis mellett) ezt a döntően kisebbségi zenét elvitték a többségi társadalomba: Jerry Lee Lewis, Carl Perkins, Eddie Cochran, Gene Vincent és Buddy Holly..
Chuck Berry
Az ősszel a Magyar Zene Háza könyvtárában folytatódik a Rock and Roll Szabadegyetem, ebben az évadban az Elvistől a rock and roll ötvenes évek évig alkonyáig terjedő időszak társadalmi, kulturális és zenei történéseit taglalom, szokás szerint rengeteg zenével és videóbejátszással. A tervek szerint a 2023-as évben a hatvanas évekbeli beat áll majd a középpontban, a liverpooli kezdetektől a kaliforniai hippik megjelenéséig. Részletes tematika a hajtás után.
Ahhoz, hogy a rock and roll elindulhasson világhódító útjára, szüksége volt egy gyújtópontra, egy vezéralakra, egy univerzális ideálra, akit nem kell megosztani a felnőttekkel. Valakire, akiben testet öltött a lázadás, aki jóképű és fiatal. Az úttörők közül Bill Haley koros volt és túlsúlyos, Fats Domino, Chuck Berry koros volt és túlsúlyos. Mire megjelent a színen a fekete hangú fehér, az extatikus mozgású, szexuálisan vonzó, minden porcikájában különleges és szokatlan új előadó, Elvis Presley, aki már megjelenésével, hajviseletével, öltözködésével, előadói stílusával is csupa olyat ígért, amire a fiatalok régóta vágytak.
A Magyar Zene Háza könyvtárában futó tavaszi sorozat utolsó alkalmával Tímár Péternek a hatvanas évek első felét idéző retrofilmje, a Csinibaba látható. A rendező a konszolidálódó szocializmus relikviáit (Pacsirta rádió, grízes tészta, Bambi üdítő, háztömbrádió) felvillantva mutatja azt a kort, amikor még tömegeket megmozgató eseménynek számított a Ki mit tud?, melynek győztesei a vasfüggönyön túli Helsinkibe utazhattak ki. Miközben megidézi a korszak sokszor giccses, de mindenki által ismert slágereit is – a kilencvenes évek előadóinak tolmácsolásában.
Talpuk alatt fütyül a szél (1976)
A Kossuth- és Balázs Béla-díjas filmrendező, Szomjas György (1940–2021) szinte valamennyi játék- és dokumentumfilmjében igyekezett szembe menni az aktuális fősodorral és a klasszikus akadémizmussal. Nagy sikerű mozijaival – Talpuk alatt fütyül a szél, Kopaszkutya, Könnyű testi sértés, Falfúró, Roncsfilm – műfajt teremtett Magyarországon. Emellett a magyar populáris kultúra talán legfontosabb vizuális dokumentátora volt, hisz a táncházmozgalom és az autentikus népzene lelkes híveként a kezdetek óta több tucat népzenei dokumentumfilmet készített,
Popkulturális filmjeiről 2022. május 24-én 19:00-kor tartok előadást a Magyar Zene Háza könyvtárában.
A Táncház 50 kötet különböző eredők mentén született visszaemlékezések és összegzések tárháza. Mondhatni, szubjektív válogatás az elmúlt fél évszázad eseményeiből. Hogy a szélesebb nagyközönség is megértse, mi lehet a titka annak, hogy ez az egykori szűk szakmai kezdeményezés ma százezreket vonz világszerte. Hogy újabb és újabb generációk fedezik fel maguknak, és csak kevesen hagyják el. Hogy bár többen többször temették, múltidézőnek, korszerűtlennek bélyegezték, ma is mennyire eleven valóság. Miként Timár Sándor fogalmazta egyszer: „A táncházmozgalom természeti jelenség. Olyan iszonyatos életerő feszül benne, hogy a legkeményebb betonon is áttör.”
Bemutató: 2022. május 7. Liszt Ferenc tér, Írók Boltja. Közreműködik: Berán István, Beszprémy Katalin, Jávorszky Béla Szilárd, Lányi György, Porteleki László, Szabó Csobán Gergő
Alan Freed clevelandi DJ a rock and roll egyik kitalálója
Bár a közvélemény Bill Haley: Rock Around The Clock (1954. április 12.), vagy Elvis Presley: That’s All Right Mama (1954. július 5.) című dalától számítja a rock and roll megszületését, a rocktörténészek ennél korábbra mennek vissza, és a negyvenes évek erős ritmizálású, dance beattel készült rhythm and blues, illetve boogie-woogie felvételeiben jelölik meg a kezdetet. Mások még régebbre ástak: szerintük már a század húszas éveiben készültek olyan felvételek, amelyek a rock and roll jegyeit viselték magukon.A rock and roll mindenesetre az ötvenes évek közepén a rhyhtm and blues, a country and western fúziójából született meg, de megtalálhatók benne a gospel, a tradicionális jazz, a fekete és fehér balladák vagy a populáris dalok elemei is. Ez az új zene magába szívott minden olyan zenei-kulturális örökséget, mely születése helyén, a déli államokban, azon a vidéken jött létre, ahol a fehérek és feketék kultúrája sok szálon érintkezett egymással, és az ötvenes években egy új társadalmi-gazdasági-kulturális közeget teremtett meg.