Kovács Ferenc több szempontból széles skálán mozog: a trombitán, hegedűn és szárnykürtön egyaránt kiváló muzsikus három évtizedes pályája során a ragtime-tól a free jazzig, a magyar népzenétől a klezmerig, a balkán folktól a kortárs improvizációig sokféle stílusban kipróbálta magát. Ráadásul a zene mellett a japán harcművészet (mindenekelőtt a kendo), a fafaragás, a borkultúra és a gasztronómia megszállottja. Mészáros Márta nemrég bemutatott Utolsó jelentés Annáról című filmjében is az ő zenéje szól.
Áttételesen mindenképp, de számomra meghatározóbb volt, amit a kántorképzőt is végzett, zongorázó szobrász édesapámtól kaptam: gyerekkoromban ő ismertetett meg az ötvenes-hatvanas évek fordulóján tiltottnak számított jazzel és az akkoriban még kevesek által elfogadott bartóki univerzummal. Főiskolai művészbarátja, Segesdi György révén sikerült szalagos magnóra másolnunk az amerikai tudományos akadémia által a világ legkülönbözőbb országaiban rögzített, lemezválogatásokon megjelentetett felvételeket is, közte fekete kongregációkat és az addig a külvilág számára elérhetetlen japán udvari zenéket. Rongyosra hallgattam ezeket a szalagokat. Az igazán forradalmi újításokat, Cecil Taylort, Archie Sheppet, John Coltrane-t viszont csak a hetvenes években ismertem meg.
Szüleim nem feltétlen törekedtek zenészeket nevelni belőlünk, de fontosnak tartották, hogy tanuljunk zenélni. Az egyik nővérem csellózott, a másik brácsázott, én a zongorával kezdtem, a zeneiskolában Kodály legkedvesebb növendékéhez, Bors Irmához jártam, de a zongoratanárnőm túl szigorú oktatási módszerei miatt inkább átváltottam a hegedűre. Már gimnáziumba jártam, amikor barátommal - általunk rajzolt jeggyel - belógtunk az Erkel Színházba, s amikor meghallottam Dizzie Gillespie-t, tudtam, az én hangszerem csak a trombita lehet. Igazából még a kellő izmokat sem volt időm rendesen kifejleszteni, mikor a Zeneakadémia tanárképzőjén találtam magam, ahol minden létező szakot felvettem (az énektől az angolig). Fontosnak tartottam, hogy minden elérhető tudást megszerezzek.
Akkoriban minden érdekelt, mindenben ki szerettem volna próbálni magam. Balogh Kálmánnal az egyik zeneakadémiai gólyabálon még széki táncházat is tartottunk: ő brácsázott, én hegedültem. De baráti szálakon keresztül fújtam akkoriban rockzenekarban is, pedig az sosem állt közel hozzám. Szimfonikus zenekarok első trombitása voltam, de azt sem éreztem a magaménak. A Budapest Ragtime Band kicsit klasszikus volt, kicsit jazz, egyben jó móka és sokat lehetett vele utazni. De leginkább a szabad-improvizációs műhelymunkák voltak rám nevelő hatással, mindenekelőtt a 180-as Csoport repetitiv bemutatói (Steve Reich, Terry Riley) és a Szabados György mellett eltöltött évtizedek. Nem beszélve Dresch Mihály Quartetjéről, amelynek 1991-től tizenöt éven át tagja voltam.
Bár a hegedűjátékomban és a kompozícióimban kétségkívül benne van a népzenei gyökér, mindent a szabad zene felől közelítek. A népzenét mesterségnek, hivatásnak tartom. Én viszont inkább kalandoztam. S csak évtizedekkel később határoztam el, hogy végre tényleg a magam zenéjét játszom.
Lényegében igen. Mire 2001-ben az első Magony-lemez megjelent, már mindent megéltem. Játszottam palotában és a poros utcákon, minisztereknek és bűnözőknek egyaránt. A párizsi jazzfesztiválon egy tálból cseresznyéztem Pharoah Sanders-szel. Lemezeket készíthettem korábbi bálványaimmal, Roscoe Mitchellel és Archie Sheppel, de olyan sztárokkal is, mint Steve Hackett, Joel Rubin vagy Hamid Drake. Tibet fővárosában, Lhasában a Dresch Quartettel először játszottunk jazzt. Az Ürümcsi Operaházban hatalmas sikert arattunk A Helység Kalapácsa utcaszínházi változatával. A Balogh Kálmán Gipsy Cimbalom Band és a világzenés Djabe tagjaként bejártam szinte az egész világot. Amikor tíz éve találkoztam Kovács Gerzson Péterrel, a Tranz Danz táncegyüttes vezetőjével, az ő koreográfiáira kezdtem el hol szólóban, hol másokkal saját kompozíciókat előadni. Mondhatni, belevágtam a borzongatóba. Ekkorra alakult ki a saját nyers, parasztos, rusztikus stílusom, hangszeres és zenei-felfogásom. E saját repertoárhoz kerestem társakat, így jött létre a Magony, illetve annak különböző mutációi.
Egyfelől a frissességük, újszerűségük, másrészt kellő önfegyelemre neveltek, harmadrészt olyan állóképességet adtak, aminek nagy hasznát vettem a koncertéletben. Megtanított arra, hogy merni kell veszteni energiát, bármit csinálok, mindent bele kell adni, mert csak úgy jön létre bennünk az a vákuum, ami újra pozitív energiákat termel. Hogy csak úgy kaphatok válaszokat az élet fontos kérdéseire, ha tényleg felteszem azokat. Amióta megismerkedtem Abe Tetsushi mesterrel, a kendo és a budo filozófia egyetemi oktatójával, azóta gyakorlom a szamurájok kardvívásának mai, sportosított változatát, mely teljes része lett az életemnek. A magyar férficsapat tagjaként és egyéniben is számos nemzetközi sikert értem el, később saját klubot alapítottam és vezetem azt a mai napig. A gyakorlati és elméleti tanulási folyamatok rendszerét, melyet ennek köszönhetően ismertem meg, az életem minden területén eredményesen alkalmazhatom.
Akár abban, akár a halászatban, akár a borászatban, akár a gasztronómiában, akár a gyereknevelésben. A fához, az anyaghoz való vonzódásom amúgy szintén régi, hisz a hatvanas-hetvenes években igazi alkotói környezetben nőttem fel, a szüleimmel a Máglya közi művészház közel negyven szobrász, festőművész, grafikus és keramikus közt laktam. Aztán sokáig semmi. Apám húsz évvel ezelőtti halála után azonban jött a fordulat: rendbe kellett tennem a hordókat, s emiatt szétnéztem, milyen szerszámai maradtak a műhelyben. Először javítgattam a bútorokat, aztán faragtam egy sótartót, később a hosszabb turnékra magammal vittem a régi szerszámokat, vésőket, jöttek a tálak, aztán nekiálltam bútorokat készíteni, előbb magunknak, később már a barátaimnak is. A szobrokig még nem jutottam. Ma számomra még a hasznosság, a használhatóság a fontos. Egyelőre.