Harcsa Veronika tinédzserként járt először a Fonóban, még szerelmi szálakkal átszőtt délszláv táncházakban, az utóbbi években azonban elsősorban saját jazzcombója élén érkezik. Miként teszi ezt szombat este is. Vendégként Kazai Ágnest hívta.
Sokat változott a koncertanyag az első fellépésünk óta. Természetes dolog, hogy más működik jól a színpadon, mint lemezen, hiszen a közönség egész más állapotban van jelen egy koncerten, mint ahogy mondjuk a kocsiban CD-t hallgat. A nyári fellépések közti próbákon arra helyeztük a hangsúlyt, hogy olyan dramaturgiát találjunk a daloknak, ami egy fesztivál forgatagában is képes hatni. Vagyis például nagyobb teret engedünk a spontaneitásnak és az improvizációnak, amit nem csak a hangszeres szólókra értek, hanem arra, hogy hagyjuk, hogy a pillanat, az adott hangulat alakítsa a dalok dinamikáját. Ezt elsősorban a lemezen nem szereplő live act-eken belül valósítjuk meg. Ezen felül mindig alkalomra szabott számsorrend készül, vagyis fesztiválokon több a táncolható dal, míg például a Művészetek Palotájában több teret engedünk a mélyebb, lassabb hangulatoknak.
A tudatosság etéren is nagyon fontos, mert szerencsére sok a lehetőség, muszáj válogatni közülük, különben szétesnék. Az Erik Sumo Bandből azért léptem ki, mert már nem tudtam olyan lelkesedéssel részt venni benne, mint az elején, de ez a döntésem kétség kívül azt is segíti, hogy jobban tudjak fókuszálni a kvartettemre és a Bin-Jipre.
Mindegyik az enyém, hisz más sem csak egyféle ruhában jár. Szeretek öltözködni a színpadon, néha extravagánsan, néha természetesebben. Ez is kifejezi az adott estém hangulatát, és így a produkció része.
Egyelőre nem. Lesz azonban elég kalandozás a zenekarokkal is. A Bin-Jippel a MűPában két balett-táncos volt a vendégünk, jövőre egy különleges helyszínre tervezünk rendhagyó koncertet, de erről még nem árulok el többet. :) A kvartettemmel pedig a negyedik lemezünk bemutatóján, jövő májusban a MűPában az ország egyik vezető férfiszínésze lesz a vendégünk.
Januárban vesszük fel a lemezt, tehát még van, ami változni fog, de eddig Kosztolányi, József Attila, Babits, Kassák, Nemes Nagy Ágnes és Tóth Árpád verseket dolgoztunk fel. Régóta gondolkodtam magyar nyelvű lemezen, el is kezdtem szövegeket írni, de nem tetszettek. Így jutottam a versolvasásig, és teljesen új világba csöppentem. Korábban nem voltam nagy verses, most esett meg először, hogy egész életműveket olvastam végig, és ez teljesen új dimenzió. Nagyon erősen hatnak rám a kirajzolódó szellemek, és rendkívül inspiráló a verseikhez zenei hangulatokat keresni. Persze nem mondanám, hogy könnyű is. A koncepcióról annyit, hogy saját magunk maradunk, vagyis nem erőltetek a zenekaromra olyan zenei világot, ami nem természetes nekünk.
Bea Pszyché-jét nagyon szeretem, a Hangzó Helikon sorozatból pedig Ferenczi Gyuri Petőfi-lemeze a kedvencem. Plusz mondanom sem kell, hogy Kalákán nőttem föl. Ezeket nyilván mind hatottak rám.
Sokat dolgozom az artikuláción, mert valóban nincs rutinom ebben.
Először is élvezem. Szeretek tanulni, és szeretem a tanár-diák kapcsolatot. Az életemben nagyon sok mindenben kell önállónak, határozottnak lennem, jól esik, ha egy tanár tanácsaira, véleményére hagyatkozhatom néha. Nem hiszem, hogy erre kevesebb igényem lenne később, legfeljebb nem lesz mindig időm rá.
Első fonós koncertem 2006 végén, vagy 2007 elején lehetett, harminchatan voltak, köztük a szüleim, barátaim. Emlékszem, ezen a koncerten játszottuk először a friss You Don't Know It's You című dalt, mely később második, azóta sokezer példányban elkelt lemezünk címadó dala lett. Csendes premier volt, de szerencsét hozott! Látogatóként persze sokkal korábban, 17-18 éves korom körül jártam itt először, akkori szerelmem a Söndörgő együttesben játszott, így gyakran megfordultam a házban délszláv zenei koncerteken, táncházakban, nagyon szerettem a hangulatát, közösségi jellegét. Mostanában sajnos ritkábban jut alkalmam koncertre járni a sajátjaim mellett.
Az előttünk fellépő Kazai Ágival több közös dalt is előadunk majd.
A Zeneművészetin ismertem meg Ágit, alattam járt pár évvel, és egy félévi vizsgán hallottam először. Blaho Attilával, kvartettem zongoristájával ültem a teremben, és csak hebegni tudtunk, miután meghallottuk Ági magabiztos, érzelemmel és nőiességgel teli hangját, laza virtuozitását. Azóta barátnőm és egyfajta mentorom lett, szoktam tőle énekórákat venni. A koncertjükön főleg saját dalait fogja játszani, aminek külön örülök, mert Ági nem akármilyen dalszerző.
------------------------------------
Kapcsolódó anyagok:
Harcsa Veronika: Szeretem a Fonó közösségi jellegét >> - interjú, 2010. november
Bin-Jip - Szobazene >> cikk, 2010. március
Ambivalens bajleves >> - ESB-kritika, 2009. október
Ami mozog...>> - portré, 2009. január
Veronika kettős élete >> - cikk, 2008. február