Lassan negyedszázada léteznek, de csak az utóbbi öt-hat évben váltak országos ismertségű koncertzenekarrá. Főként annak köszönhetően, ahogy kezdeti autentikus népzenei világukba szépen és ízlésesen beintegrálták a kortárs rockzenét. Előadásukban a Quimby-féle Most múlik pontosan a világháló leghallgatottabb magyar dala, e karakterek lepötyögéséig több mint hét és fél millió alkalommal kattintottak rá. Legújabb, november elején a Fonó Budai Zeneházban zúgó teltház előtt bemutatott nagylemezükön (Lélekképek) a tendencia tovább folytatódik. A Csík zenekar, úgy tűnik, menthetetlenül befutott. Interjú Csík Jánossal és Szabó Attilával. Bónuszként megszólalnak az új album vendégművészei, Lovasi András, Kiss Tibor, Ferenczi György és Pál István Szalonna.
Csík János: A nyitásnak közösségteremtő ereje lett
Szerencsésen egybecsengett az elképzeléseimmel. Sokszor elgondolkodtam azon, hogy az a fajta élmény, amit a táncházakban, meg a táncegyüttesekkel való együttutazások, együttmuzsikálások során tapasztaltunk, azt miként lehetne elérni, hogy mások is átélhessék. Olyanok, akiknek se alkalma, se affinitása nincs eljutnia egy táncházba. Először a 2001-es, A kor falára című lemezünknél tettem kísérletet arra, hogy kilépjünk a szűk értelemben vett táncházi világból. Amikor az album címét is adó magyarpalatkai lassú cigány táncot autentikus és szvinges stílusban is eljátsszottuk. Nagy sikert aratott, pedig azért tartottam, hogy a népzenészek kitekerik a nyakunkat. Amikor pedig évekkel később Attila felvetette, hogy mit szólnánk, ha Kispál-dalokat is előadnánk, boldogan bólintottam.
Amennyi a rádióból elér hozzám. Persze, tinédzserkoromban sokat hallgattam, főként keményebb rockot, Piramist, Beatricét, Hobot, hisz én is városi fiatal voltam. Aztán a népzene teljesen magába szippantott, a nyolcvanas évek végétől másra alig figyeltem. De örülök ezeknek az alternatív rockdaloknak. Ráadásul azzal, hogy Lovasi és Attila együtt dolgozott, mindkét oldalról van hozzáértő. Tartottam persze tőle, hogy a Petőfi Csarnokban miként fogad minket a kétezerötszáz Kispál-rajongó. Ezért elhívtam egyik táncos barátom, hogy igazi virtuóz kalotaszegi legényest ropjon, mi meg tettük alá ugyanezt zeneileg. Teljes döbbenet ülte meg a nézőteret. De nem fogadták ellenségesen. Amikor pedig megszólaltak az általuk ismert dalok, vették a lapot. Emlékszem, amikor befejeztük, pár másodperc döbbent csend volt. Aztán kitört az ováció.
Akkor ezen nem gondolkodtam, de a dalok később bekerültek a zenekar repertoárjába. Azok a fiatalok pedig ott rádöbbentek, hogy létezik a rockon kívül másfajta jó zene is. A kíváncsiság sokakat elhozott hozzánk, és ennek a nyitásnak egyfajta közösségteremtő ereje lett. Ami engem is meglepett. Mindenki meghallgatta a másikét. Idővel együtt buliztak a két stílus hívei. S évekkel később ezt már nem érezte cikinek egyik oldal sem. A dalötletek döntő részét Attila hozza ugyan, de abszolút együtt dolgozzuk ki, mondhatni, egymás gondolatait építjük. Ezért tud annyira egységes és közös lenni. De az új albumra a cimbalmosunk hozta Beethoven Holdfény szonátáját, ami idővel átmegy kalotaszegi hajnaliba. Az Ez a vonat elindulban pedig Ferenczi György szájharmonikázik. Egyikünk ehhez ért jobban, a másikunk ahhoz, így tudjuk egészségesen kiegészíteni egymás gondolatait.
Valóban megvan az esélye annak, hogy olyanná váljunk, mint a Ghymes. Akik szintén autentikus folkból indultak és ma teljesen más vonalon mozognak. Mi is ráléptünk egyfajta útra, ami tényleg az arányokon múlik. Hogy bármilyen műfajhoz nyúl hozzá az ember, azt tényleg a legjobb minőségben tegye. Legyen az egy Presser-nóta, egy Quimby-dal, vagy egy kalotaszegi hajnali.
Dehogynem. A nemrég véget ért erdélyi turnénk során Kolozsváron várták is, hogy este menjünk táncházba muzsikálni. De a koncert is sokáig elhúzódott, el is fáradtunk, így végül nem mentünk. Ráadásul azzal, hogy ennyit koncertezünk, óhatatlanul kopik az a fajta zenetudás, nincs már benne annyira az ujjainkban. Bár pár hónapnyi próbával azért visszahozható lenne, hogy újra tudjunk játszani táncrendeket. Erre viszont mostanság se mód, se akarat. Amúgy is ott a rengeteg fiatal, akik kiválóan csinálják. Lehet, jobb is így, mindenki teszi a maga dolgát. Ők a táncházat, mi a koncerteket.
Szabó Attila: Igyekszünk megőrizni az arányokat
Szabó Attila: Ezen a hozzászóláson magam is sokáig mosolyogtam. Remélem, ugyanez megismétlődik a mostani Quimby-számokkal: a Lélekképen című lemezen két újabb dalukat (Fekete Lamour, Tébolyda) dolgoztuk fel. Ezeket az ötleteket általában én hozom, elkészítem hozzá az alapot, de magát a hangszerelést - és ez roppant fontos - mindig közösen végezzük. Végtelenül szerencsés együttállás ez. A Most múlik pontosan esetében éreztem, Mariannak nagyon feküdne ez a dal. Ráhibáztam.
Dehogy. Az élet így hozta. Az ezredforduló körül összefutottam Lovasi Andrással az egri Egal klubban, beszélgettünk és kiderült, a Bandi a hegyről című szólólemezéhez keres folkhegedűst. Olyat, aki képes háromnegyedben játszani. Ajánlottam magamat. Felvettük magnóval az Apa övének csatja című dalát, írtam rá egy szólót, három nappal később feljátszottam a Főnix stúdióban. Kiderült, tudok gitározni is, így ottragadtam kísérőzenésznek a Kispál és a Borzban. Közben meg Andrással sokat beszélgettünk arról, miért van az, hogy például a szerb fúvósok mindent beintegrálnak a saját zenéjükbe. Nemcsak autentikus szerb folkot nyomnak, hanem popslágereket, filmzenét, mindent. Ugyanezt tapasztaltam a prímás mesteremnél, Csiszár Aladárnál Magyarpéterlakon is, az ottani bálban szintén minden kellett muzsikálni, autentikus népzenét éppúgy, ahogy keringőt, foxtrottot vagy lambadát. Fura mód ezt a fajta sokszínűséget a városi folkzenekaroknál nem látja az ember.
Andrással sokat gondolkodtunk, mit lehetne, aztán meglepetésszerűen meghívta a zenekart a Kispál és a Borz 2005-ös nyárindító PeCsa-bulijára. Plusz gyorsan hozzátette: ha nem akarjuk, hogy megdobáljanak minket a rockerek, dolgozzuk fel három dalukat. Persze, persze, mosolyogtunk hosszasan. Aztán rájöttünk, nem is olyan hülyeség ez. Az akkori Kispál-repertoárból kiválasztottuk ezt a három számot, áthangszereltük és előadtuk. Miközben az agyamban végig ott motoszkált, hogy milyen élményt adott, amikor 1987-ben, tizenkilenc évesen magam is először találkoztam a népzenével.
Hatalmas flasht. Miközben nem értettem, addig hogyhogy nem tudtam róla semmit. Hat éves koromtól zenei általánosba jártam, klasszikus hegedülést tanultam, felvettek a főiskolára énektanár szakra, és mégis tizenkilenc évesen estem be életem első táncházába. Csak álltam és ámultam. Hogy ugyanazon a hegedűn, amilyen nekem is volt, valami elképesztően izgalmas zenét „nyiszatolnak”. A klasszikus zenét sosem éreztem a magaménak, ebből azonban hihetetlen földszag és élet áradt. Azonnal tudtam, nekem is ilyen zenét kell játszanom. S amikor 2005-ben András előállt ezzel az elsőre bizarrnak tűnő ötlettel, nekem ez a tizennyolc évvel korábbi flash ugrott be. Hogy próbáljunk mi is ugyanilyen élményt adni az ott összegyűlt és a népzenével vélhetően addig még sosem találkozott fiataloknak.
Azonnal vették a lapot, Jani is egyből ráérzett a misszió jellegre. Akkor már tizenéve igyekeztünk a régi vágású parasztzenét népszerűsíteni, de a Csík zenekar csak a maga szűk körében számított sikeresnek. A Petőfi Csarnokban először nagyon furcsán néztek ránk a Kispál-rajongók. Élénken emlékszem a döbbent arcokra, amikor belekezdtünk a Dal teázáshoz című dalba. Láttam rajtuk, hogy bár ismerősen hangzik, nem tudják igazán hova tenni. Aztán belecsaptunk a De szeretnékbe. Na, azt már együtt énekelték velünk. Működött a dolog. A többi meg jött magától.
Igyekszünk megőrizni az arányokat. Sokan felvetik, miért nem játszunk elektromos hangszerekkel. Na, akkor halna meg az egész. Nálunk egyetlen kvázi könnyűzenei hangszer van: az akusztikus gitár. S nagyon fontos, hogy ez így is maradjon. S persze a feldolgozások ne uralják el a műsort. Hisz - és ezt nem győzzük hangsúlyozni - az egészet azért csináltuk, hogy az emberek általa megismerjék az autentikus zenét is. Azt, ami a mi igazi világunk.
Lovasi András: Büszke vagyok rájuk
Régen egy cigány muzsikusokból álló folkzenekar mindent játszott a lakodalomban: ha kellett, magyart, ha kellett, románt, ha kellett, klezmert. Meg persze az akkori popzenét, keringőt, filmzenéket, olasz slágereket. A városi folkzenekaroknál ez korábban sosem volt meg. Miközben a másik oldalról működött: az elmúlt évtizedekben sokan játszottak elektronikus vagy modern hangszereken folk motívumokat. A Csík esetében megfordítottuk a dolgot: hogy milyen lenne az, ha a folkos megszólalással játszanának mai dalokat. Ezért 2005 tavaszán adtam Attilának pár Kispál-dalt, amelyekről úgy gondoltam, jól állna nekik. Amelyeknek olyan a harmóniamenete, ami túllép az egyszerű rocksémákon, hálásabb az ő műfajuknak, szépen ki tudják dolgozni az átkötéseket. S azokból hármat megcsináltak az első lemezre.
Büszke vagyok rájuk. Tágabb kontextusba helyezve az egészet, kiderült, hogy a különböző tévés tehetségkutató versenyek révén a feldolgozások évtizedét éljük. A tévék egyszerűen olyan mennyiségű jó sztárt termeltek ki, amennyi mennyiségű jó dalt nem lehetett írni. Meg nyilván sokkal hálásabb, ha egy ismert előadóhoz köthető ismert dalt hallgatsz meg egy fiatal tehetségtől. Tulajdonképpen új műfaj született, komoly részét lefedve a mainstream popzenének. S milyen érdekes, hogy a Budapest Bár vagy a Csík zenekar, ha innen közelítjük, ugyanezt csinálja. Egyrészt népdalokat dolgoz fel, értelmez újra, hangszerel át, másrészt mai vagy tegnapi dalokkal teszi ugyanezt. Mindkét formációmban volt szerencsém látni, hogyan született, és hogyan lett mindkettő a maga módján sikeres. S miközben ezeknek a piaci sikereknek mindig megvannak a maga hullámlovasai vagy felkent lovagjai, közben jó látni, hogy a Csík zenekarban szerencsére működik a mértéktartás és belső kontroll, ami talán megakadályozza, hogy hosszabb távon átcsússzanak arra az oldalra, ahol már vadásszák a hatást.
Kiss Tibor: Először fura volt. Aztán megható.
Örülök a sikereiknek. Mutatja, hogy jó, amit csinálnak. Mikor először meghallottam a Most múlik pontosant tőlük, kétségkívül fura volt. Aztán megható. Így vagyok ezzel most is. Az ő eladásukban kicsit más értelmet kaptak a dalok. Más oldalukat, más jellegüket mutatják meg.
Persze. Korábban is volt valamilyen kapcsolatom a magyar népzenével, de az utóbbi években rajtuk és a holdudvarukon keresztül nyilván sokkal jobban megismertem. Nemrég fel is vetettem Szalonnával príma hajnalikat, amelyet esküvők után levezetésként szoktak muzsikálni. Olyan hidak ezek, amelyeken jó áthaladni. Azzal, hogy mi átmentünk ezzel a dallal a népzene felé, ők meg kicsit nyitottak a poprock felé, kiderül, hogy ez a két műfaj nem is áll olyan messze egymástól. Hasonló hagyományokra épülnek, hasonlóan egyszerű dallamokból, ritmusokból táplálkoznak, emberi érzéseket tükröznek.
Mindenképpen. Mégha ezért sokan kritizálják is őket. De azoknál, akik kellőképpen bátrak és kísérletezők - és ők ilyenek -, ott ez is benne van a pakliban. Miként az is, hogy néha rossz utakra tévednek. De ők ezt azért csinálják, mert szeretik. S nem azért, mert sikert akarnak vele elérni.
Ferenczi György: Rettenetesen felfrissültünk tőle
A városi zenészeknek másfajta adatközlőik vannak. Nekünk az az ember, aki a számunkra autentikus muzsikát úgy játssza, hogy tudjunk a zuhogó esőben az égő fáklyával szaladgálni. Nekem ilyen Halmos Béla és a Hobo Blues Band. Ahogy a népzenészek tudják, melyik faluban miként játsszák a legényest, úgy tudom, hogy a nagyvárosban ki játssza a legjobb bluesokat. És azokból egyet-egyet igenis szeretnék műsorra tűzni a következő években. Szerintem roppant fontos, hogy a Csík zenekar előad HBB-dalt.
Egyre jobb. Érződik a Racka Jam műsorán is, amelynek közönsége nagyon várja, hogy milyen irányba megyünk tovább. Szeretnék mindenkit megnyugtatni, nem ülünk rá az eddigi eredményekre, folytatjuk a zenei körutazást. Zeneileg a lehető legjobbkor jött ez a Csíkfúzió, rettenetesen felfrissültünk tőle. És ez az inspiráció ugyanúgy nem múlik el nyomtalanul, mint ahogy azé sem, amikor Both Mikivel játszottunk kalotaszegi táncrendet, persze teljesen máshogyan, iszonyat jól hatnyolcad funkban.
A Muzsikás óta az egyetlen folkzenekar, amely úgy tud népzenét játszani, hogy közben a nagyközönséghez szól. S a koncertjük után az emberek nagy része azt mondja: ja, ez a magyar népzene? Hát ez marha jó! És ez hatalmas eredmény. Pedig nagyon sok nagyszerű népzenész barátom van. Mégis Csík János és csapata az, amelyik el tudja fogadtatni az emberekkel a saját zenei kultúrájukat.
Pál István Szalonna: Jani a mérleg nyelve
A veled készült felvétellel indul az új Csík-lemez. Hogy keveredtél bele?
Kisgyerekként elképedve ültem a táncházban, és hallgattam, miként muzsikál a Csík zenekar. Lehettem tizennégy, amikor egy fesztiválon együtt játszottunk, és megkérdeztem Janit, beállhatok-e hozzájuk muzsikálni. Beszállhattam. Aztán Budapestre kerültem az Állami Népi Együtteshez, megalapítottam a Szalonna bandát, Janinak pedig volt a balesete. A fiúk mondták, szeretnének segélykoncerteket adni, amit szívesen vállaltam, de meg kellett tanulnom a teljes Csík repertoárt. Közben rendszeresen látogattam Janit a kórházban, beszélgettünk, és különös barátság alakult ki köztünk. Bármi alkotói válság vagy probléma van, hívjuk egymást, viszünk hegedűt, muzsikálgatunk. Így született ez a lemezindító szám is.
Szerintem addig van létjogosultságuk, ameddig népzenét játszanak. Bárki támadja vagy dicséri őket a feldolgozásokért, hiszek bennük. Látom azokat az embereket - és itt rengeteg emberről beszélek -, akik a Csík zenekar révén ismerkedtek meg a népzenével, és kíváncsiak lettek az autentikus formájára. Jani örökösen a mérleg nyelve. Bármibe nyúlnak, közben figyel rá, hogy ez bizonyos keretek között történjen.
---------------------
Kapcsolódó anyagok:
Hídverők (A Csík-jelenségről) >> - cikk, 2011. december
Lélekképek Csík módra >> - interjú, 2011. november