Az időpont és a helyszín jó ideje ismert, a napokban a fellépők névsora is véglegessé vált: június 11. és 13. között a Petőfi Csarnokban idén harmadik alkalommal rendezik meg a Magyarországi Jazz Fesztivált. A kortárs európai jazz illusztris, de idehaza kevésbé ismert képviselői és a hazai élvonal reprezentánsai mellett a legfőbb vonzerőt kétségkívül két legendás bluesegyüttes, az amerikai Cannet Heat és a lengyel SBB fesztiválzáró fellépése jelenti. Az inditékokról a szervezőcég vezetőjét, Drienyovszki Andrást faggattam.
Koncepciójában mindenképpen. Egyfajta hiánypótlást végzünk, a jazz műfajából igyekszünk a legigényesebb és lehetőleg legprogresszívabb előadókat elhozni Magyarországra A Stella Artois Jazz Estek-sorozatban május 5-én a Fonóban a fekete amerikai népzenei gyökerű jazz reprezentánsa, az Ethnic Heritage Ensemble lépett fel, még ebben jön újra Archie Shepp - ezúttal régi zongorista partnerével, Horace Parlannal -, Joe Zawinul, valamint Detroit legismertebb gospel és spirituálé társulata, a Bill Moss Singers.
Nehéz lenne mindenkit felsorolni, de néhány nevet feltétlen szeretnék kiemelni Az első napon az európai jazzművészet elmúlt éveinek szerintem egyik legfontosabb alakja, a holland Han Bennink triója lép fel. Magyarországon a nevét sajnos kevesen ismerik - de hát épp ez a mi küldetésünk, hogy megismerjék őket -, ráadásul azzal a Michael Borstlappal játszik, aki tavaly megnyerte a legrangosabb amerikai zongorista versenyt. Teljesen egyedi produkció. A második nap a koncertet Nagy-Britannia vezető kortárs jazz-zenésze, Courtney Pine zárja, kilenctagú underground zenekarával a rap, a jungle és a jazz közös pontjait keresi. Vendégünk a kitűnő baszk énekes, Benat Achiary is, ő Phil Minton mellett az egyik legnagyobb formátumú európai experimentális férfi énekes, fantasztikus orgánummal és hangterjedelemmel. Achiary partnere a veterán német avantgárd bőgős, Peter Kowald lesz. A három napos fesztivált pedig két legendás blues nagyágyú, az amerikai Canned Heat és a lengyel SBB zárja. Mindkét zenekar hosszú kihagyást követően mostanában aktivizálta újra magát, így a hazai közönség az elsők között lehet szem- és fültanúja a visszatérésüknek.
Igen, a térségből ezúttal a lengyel Bernard Maseli marimba együttesét hívtuk meg, mely Balázs Elemér zenekarával tart a harmadik napon workshopot. Ez a fajta műhelymunka a nagyobb nyugati fesztiválokon bevett gyakorlat, a különböző nemzetek zenészei közti ilyen jellegű együttműködést a jövőben mi is igyekezünk meghonosítani. Szerettünk volna több workshopot rendezni, de az idei költségvetés ezt egyszerűen nem engedte meg. A Magyarországi Jazz Fesztiválon ugyanakkor fellép a hazai jazzélet színe-java, többek között Binder Károly, a Grencsó Kollektíva, Dresch Mihály - egy cimbalmossal kibővült - zenekara, Babos Gyula új világzenei projectje, valamint egy igazi kuriózum, Szakcsi Lakatos Béla és Vukán György zongoraduója.
Utolsó nap délután a Petőfi Csarnok külső szabadtéri részén lesz egy ingyenes rendezvény, ahol nem csak neves muzsikusok játszanak majd - például a német Peter Herbolheimer big bandje -, de lesz lehetőség valódi ünneplésre, fogyasztásra, lemezbörzére vagy a már említett workshopra.
Nem lenne az, ha a hazai kultúra-támogatási rendszer más lenne, mint amilyen. Nehéz egy magas nemzetközi színvonalat képviselő művész-ármádiát összehozni egy elég rosszul működő kulturális szerkezettel, hierarchiarendszerrel. A háromnapos fesztivál idei költségvetése több mint tízmillió forint, ráadásul az utolsó pillanatig bizonytalan, mindez nem engedi meg a jól ismert világsztárok meghívását. Pedig szívesen jönne például Wayne Shorter, Charles Lloyd vagy Herbie Hancock, évek óta szeretném elhozni Oscar Petersont vagy Ray Charlest. 1997-ben a vendégünk volt a Herbie Hancock All Stars-t, és még mindig nyögjük a terheit. Amíg a fesztiválnak nem lesz kiszámítható költségvetése, ezek a nevek sajnos szóba se jöhetnek.
Úgy érzem, történt előremozdulás, a fesztivál jövőjét illetően az idei évben bizakodóak lehetünk. A Nemzeti Kulturális Örökségek Minisztériumának illetékeseivel kétszer is tárgyaltunk, szeretnének tevőlegesen hozzájárulni ahhoz, hogy tervezhető, kiszámítható legyen a program. A fővárosi önkormányzat kulturális ügyosztályával vezetőjével szintén több alkalommal beszéltünk, szóba került az is, hogy az 1994-ben megszűntetett Merlin Jazz Klub helyett belátható idén belül valahol valami hasonló szellemű hely nyílna. A Nemzeti Kulturális Alapprogram, ha szerény összeggel is, de újból támogatásukról biztosított bennünket. A jövőbeni együttműködés reményében hoztuk létre a még bejegyzés alatt álló Hungarian Jazz Fesztivál Alapítványt. Ennek kuratóriumának természetesen tagjai lennének az említett hivatalok, a hazai jazzélet, valamint a jelentősebb szponzorok és mecénások képviselői is.
------------------------------------
Kapcsolódó anyagok:
Drienyovszki András: Kiszámítható költségvetés kell >> - interjú, 1999. május
Az a baj, hogy nem haltak bele (Montreux-Budapest) >> - cikk, 1998. augusztus
Ismét lesz jazzfesztiválunk >> - cikk, 1998. június
Herbie Hancock: A jövő jazz örökzöldjei >> - interjú, 1997. július
Drienyovszki András: Lesz nemzetközi szintű jazzfesztiválunk >> - interjú, 1997. április
Komédiásdi (A Merlin-ügyről, utoljára) >> - cikk, 1994. szeptember
Drienyovszki András: Vihar előtti csend >> - interjú, 1994. szeptember
Merlin kontra Merlin >> - nagyriport, Drienyovszki-Jordán, 1994. március