Grencsó István a honi jazzélet sajátos és sokoldalú alakja. Nem csak azért, mert egyike legjobb szaxofonosainknak, aki nyaranta, amikor az idő engedi, elmegy a Rózsadombra kertészkedni, hogy megkeresse a szaxofonnádra valót, hanem azért, mert - ha zenéről van szó - nem ismer kompromisszumot. Erőteljesen egyéni stílusa először az 1979-ben alakult szombathelyi Masina Jazz Csoportban mutatkozott meg, majd Budapestre költözése után Dresch Mihály különböző együtteseiben játszott. Az 1985-ben megalapított Grencsó Kollektíva ma is létezik, igaz, csak trió - Grencsó mellett Czakó Péter basszusgitár és Jeszenszky György dob - felállásban. Néhány hónappal ezelőtt Ébredés címmel jelent meg lemezük, s a napokban fejezték be a következő, Thelonious Monk emlékére készített albumuk felvételeit, amely a Pannon Jazz gondozásában várhatóan az ősszel kerül a boltokba.
Ez így volt, bár annyit azért pontosítanék rajta, hogy Szombathelyen és Kőszegen felváltva zajlottak a próbák.
Nem. Természetesen tudtak róla, hiszen akkor már eléggé aktívan muzsikáltam, így sokat hiányoztam a vidéki fellépések miatt. Inkább csodabogárnak tartottak, de senki sem volt rosszindulatú emiatt. Igaz, a koncertjeimre sem jártak el. Zenei pályámat legfeljebb a megyei lapban néha megjelent cikkek alapján követték.
Ezt inkább a megszokás motiválta. Soha nem készültem tudatosan zenei pályára, s ahogy kezdtem élni a magam életét, valahogy így alakult. Ehhez értettem, ezzel foglalkoztam, ehhez vonzódtam fiatal koromban, de amikor testközelbe kerültem vele, a lelkesedésem kicsit lelohadt. Mindenesetre kilenc év után, 1986-ban jutottam el oda, hogy kimondjam: ezentúl csak a zenére koncentrálok.
Igen. Előtte egy évet még ingáztam, hét közben meló, hétvégén pedig jöttem fel a fővárosban a vonattal. Akkoriban Dresch Mihállyal a Bem rakparti művelődési házban muzsikáltunk.
Már a kőszegi-szombathelyi kísérletektől kezdve létezett. Ez az állandó csapatom. Mint a kollektíva szó is utal rá, tulajdonképpen szellemi közösség, amelyben a tagok közel azonosan gondolkodtak a improvizatív zenéről. Ennek a társaságnak ugyan eddig csak két hivatalosan dokumentált anyaga - 1990-ben egy LP, nemrég egy CD - jelent meg, de minden évben van némi „termés”, kazetták, videófelvételek, mikor mire van lehetőség.
Ez a performance-jelleg valamennyire ma is megvan. Számunkra izgalmasabb feladat volt, ugyanakkor visszahallgatva a régi felvételeket, meg kell állapítanom: ezek az egyszeri produkciók gyakran sokkal elevenebbek, mintha érlelgettük, csiszolgattuk volna őket.
Ez akkor volt, amikor sokat jártunk Újvidékre koncertezni. Akkoriban nem csak a zene, de a művészet szinte valamennyi területén nagyon gazdag és intenzív kapcsolat alakult ki az ottaniakkal. Tickmayer Öcsivel valóban több közös felvételt készítettünk, Öcsi később meghívott a nagyzenekarába is, majd közösen dolgoztunk Nagy József táncszínházában Párizsban. A duó-lemezünk is ott jelent meg, mivel Jóska volt az, aki kijárta, hogy kiadják.
Azt hiszem, inkább kihívásnak éreztem. Valahol a mélyben mindig érdekelt az írott muzsika, illetve előre megírt kamarazenében való részvétel, amely nagy fegyelmet és összpontosítást kíván. De Zoli is figyelembe vette az alkatomat, szerzeményeiben mindig hagy utat az improvizációra. S ma már egyenlő arányban vannak a Makám zenéjében jelen az improvizatív és a kötött zenei részek. Ez a világ egyébként nem volt számomra teljesen idegen, már Tickmayer Öcsivel játszottunk ilyen jellegű kamarazenét. Jó ilyet is fújni, színesíti a palettát. Mégha sokáig ezt nem bírnám csinálni.
Valahogy így alakult. Kapcsolatok kellenének, meg mozogni bizonyos körökben, s nekem ez nem fekszik. A Virányosi Közösségi Házban ugyan lesz kiállításom, de nem akarom magam csak úgy mesterségesem megjeleníteni. Itthon egyébként is kevés a kép - mindig elviszik barátok, ismerősök. Kicsit fellengzősen azt mondhatnám: folyamatos világkiállításom van, mivel a fotóim Tokiótól Baltimore-on, Helsinkiig és Párizsig lógnak a falakon. Talán majd a Mediawave-en láthatóak lesznek azok a képeim, amelyek az újvidéki Telepen készültek, miközben Tolnai Ottó mesélte a történetét. Földszintes házak, sáros utcák, magyar kisváros jelleg, nagyon érdekes hangulat.
---------------------------
Grencsó István: Nem preferálom az ipari jazzt >> - interjú, 2011. január
Grencsó Big Collective: Villa Negra >> - 303 magyar lemez, 2008
Grencsó István és a Csodaautó >> - cikk, 2003. szeptember
Grencsó István: Mindenhol ugyanazt játszom >> - interjú, 2002. március
Grencsó Rejtélye >> cikk, 2000. április
Grencsó Fekete kenyere >> - cikk, 1999. május
Grencsó és Monk találkozása >> - cikk, 1996. október
Grencsóék Ébredése >> - interjú, 1996. március