„Hej, Waszlavik Petőfi házi stúdiójából jelentkezik. Bal kezemben a forrasztó-páka, jobb kezemben a vers. Az önök szerencséje, hogy ezúttal a verset olvasom fel” - kántálja legújabb kazettáján a maga pörgetett „r”-betűs stílusában Waszlavik László. A Bizottság-alapító Gazember, miután rövid időt töltött a Vágtázó Halottkémeknél és a Beatricében, 1982-ben alakította meg a Csiga-Biga. A sorozatos katonai behívások után azonban az utóbbi időben szentendrei házi stúdiójában saját produkcióján dolgozik, s reményei szerint hamarosan a boltokba kerül új, Jó szerencsét, új Magyarország! című kazettája.
Fotó: Kékesdi Károly
1982-es felvételek is találhatók rajta - magyarázza Waszlavik Petőfi Velorex -, természetesen újrakevert változatban. Miután hiába adtam be folyamatosan a Hungarotonhoz, nem tartottak rá igényt, így végül úgy döntöttem, hogy kis örökségemből magánkiadásban jelentetem meg.
Bár előzetesen megállapodtam az értékesítési osztállyal, sőt a szerződést is megszövegeztük, az utolsó pillanatban meggondolták magukat. Úgy döntöttek, nem vagyok elég ismert és népszerű az országban.
Engem is meglepett, hogy a Hungaroton ezt mondta, hiszen annak ellenére, hogy nincs menedzserem, bőven el vagyok látva meghívásokkal. Miután egyik zenei kategóriába sem illek bele, ugyanakkor azért mindegyikbe belelógok, sokfelé hívnak, és sokféle közönségnek játszom.
Valóban, sokáig szoros kapcsolatban álltam az avantgárd kultúrával, de egy idő után szűknek éreztem. Sok értékes és érdekes dologra megtanított, de egy komoly ember, azt hiszem, többre kacsint. Olyan nagy műveket akar létrehozni, amelyek mindenkinek jelentenek valamit.
Számomra ez az önkifejezés új lehetősége. Biztos, hogy sokan fognak vitatkozni rajta, de legalább elgondolkodnak a dolgokon. Sok barátom például meglepődött a mese és a jog viszonyáról szóló írásomon. Tudniillik a mese sokkal mélyebb és abszolútabb igazságot fejez ki, mint a jog, ami csak objektív igazság. A jog és az alkotmány minden egyes rendszerváltáskor megbukik. A tudomány is úgy fejlődik, hogy először lefektetnek egy alapigazságot, majd a kutatások eredményeinek hatására később kénytelenek azt módosítani, vagy teljes egészében elvetni. Tehát az egyik objektív igazság megbukik, és egy másik objektív igazság kerül a helyére. A mese azonban sokkal abszolútabb, morális igazságot fejez ki, s bármely kor bármely meséjével a világ bármely pontján élő ember azonosulni tud.
A nyolcvanas évek közepétől kimondottan nemzeti zenei közegben mozogtam, helyi tradíciókból táplálkoztam. Családi örökség, s előbb ösztönösen, később tudatosan törekedtem arra, hogy a hagyományt, amennyire lehet, megpróbáljam a kortárs zenei rangra emelni. A zenei kultúra központi helyén ma az a komolyzene áll, amely gyakorlatilag az udvari kultúra folytatása. Ha azonban a szórt művészeti közeget, a népzenét tekintem, akkor Magyarországon ennek a hagyománynak továbbélésében a század elején mintha törés következett volna be. Véleményem szerint a magyar szórt zene fejlődéséből hangszerelés tekintetében is legalább két korszak maradt ki: a környező népeknél a vonószenekart tangóharmonikás-fúvós, majd később elektronikus zenekarok váltották fel. És nemcsak közvetlen környezetünkben, de például Észak-Afrikában is megfigyelhetők ezek az újabb, a zenei hagyatékot szervesen továbbfejlesztő vonulatok. Nálunk ez hiányzik, ennek okáról természetesen vitatkozni lelhet, de 1945 után elég egyértelmű a képlet. Az akkori kultúrpolitika szellemében - a Szovjetunióhoz hasonlóan - a problémamentes, rózsaszínű, mediterrán zenét népszerűsítették. Ezzel az esztrád zenével szegült szembe a kezdetben illegális, sokkal keményebb, szókimondó és probléma-feltáróbb angolszász rockzene. S ebben a két végletben pont a nemzeti zenei hagyaték, illetve annak továbbfejlesztése sikkadt el. Igaz, hogy voltak és vannak hagyományőrző zenekarok - Muzsikás, a VHK, a Gépfolklór, a Barbaro és a Dresch Quartet -, de ők nem tudtak a széles nagyközönséghez eljutni. Van tehát ez a nem túl nagy mag, amely a jövőben remélhetően bővülni fog.
* * *
A Petőfi Velorex-turné következő állomásai: 14-én Debrecen, 15-én Szolnok, Kisújszállás, 16-án Békéscsaba, 17-én Szeged, 19-én Kaposvár, 20-án Zalaegerszeg, 21-én Veszprém, 22-én Sümeg, 23-án Sopron és 29-én Pécs.