Cadik - Sosem voltam megjelenés-orientált

Még csak harminchárom múlt, de már a magyar underground breakbeat, hiphop és drum'n'bass partykultúra egyik doyenjeként tartják számon Séfel Pált, alias DJ Cadikot. A pályáját az Anima Sound Systemben kezdő, majd a Membran formációban folytató, Palotai Zsolttal a népszerű Rewind klubot vivő, nem mellesleg a Tilos Rádióban évek óta műsort vezető lemezlovas-zenész-producer a krisztusi korba lépbe úgy döntött, nekilát saját munkáit publikálni. Ennek első, kézzel fogható eredménye a hiphop-kultúra előtt tisztelgő, műfajilag mégis eléggé nyitott Basic.

 altFotó: JBSz

  • Nem vagy az a nyilatkozós fajta, az elmúlt tíz évben adott interjúid számát egy kezemen meg tudom számolni…

Sosem érzem, hogy a személyem fontosabb lenne a munkáimnál. Inkább dolgozom, s azzal foglalkozom, ami belül zajlik, mint hogy szerepeljek. Persze tudom, rugalmasabbnak kellene lennem ebben a kérdésben. S mostanság sok mindenben változik a hozzáállásom.

  • Például abban, hogy végre saját neved alatt is jelentettél meg lemezt. Miért vártál ennyi időt vele?

Sok összetevője van ennek. Sosem voltam megjelenés-orientált. Egyszerűen imádtam a stúdióban dolgozni, molyolni, kísérletezni, de az a része egyáltalán nem foglalkoztatott, hogy mindezeket a felvételeket fizikai hanghordozón is közzétegyem. Lehet, hogy némi önbizalomhiány is közrejátszott ebben, de nem éreztem, hogy a mániáim rajtam kívül mások számára is érdekesek, fontosak lehetnek. Aztán két éve a filmszemlén a Membran megkapta a legjobb eredeti filmzenének járó díjat, s ennek kapcsán annyira megnőtt az érdeklődés irántunk, hogy végül a régi zenéinkből megjelentettünk egy válogatást. Annak sikere további megerősítést és önbizalmat adott, így az utóbbi években a stúdióban összegyűlt saját felvételeimből szintén összeállítottam egy CD-re valót. A Basic fogadtatása függvényében vélhetően további anyagokat fogok „kiengedni”. Aki korábban csak dj-ként ismert, az ezek révén megtudhatja, hogy van egy másik életem is.

  • Mindenesetre nagy utat tettél meg azóta, hogy a kilencvenes évek derekán felbukkantál az Anima Sound Systembe. Siófokiként amúgy hogyan keveredtél a szombathelyi csapatba?

Többek között oda is jártam vendéglátós iskolába, véletlenszerű hát ez a találkozás, mégha tudjuk, nincsenek véletlenek. Az Animának ez a korai, dub-, illetve népzeneorientált korszaka volt, izgalmas periódus. Rengeteget tanultam a hangszeres zenészektől, meg kellő színpadi és stúdiórutint szereztem, tényleg szeretettel gondolok vissza erre az időszakra. Amikor viszont Prieger Zsoltték egyre inkább a popzene felé mozdultak, már nem tudtam az Animával mit kezdeni, miközben amúgy is kezdtem a magam útját keresni. Egy sound systemben amúgy is benne van, hogy állandóan változó a felállása.

  • Ezt követően költöztél Budapestre?

Nagyjából igen. Már az Anima alatt is vállaltam bulikat, meg szorgalmasan gyűjtöttem a lemezeket, megvásároltam az első sampleremet, így tulajdonképpen párhuzamosan zajlottak az események. Budapestre költözésem után ismerkedtem meg Pejkó Balázzsal és Papp Ferenccel, lettünk barátok, kezdtünk el együtt dolgozni, előbb Balázs szobájában, az utóbbi tíz évben pedig itt, a hűvösvölgyi Stúdió H-ban. Így született meg a Membran. Hárman készítettük az elektronikai alapokat, majd meghívtuk a barátokat, aki különböző hangszeren - a szitártól, a cimbalmon át a szaxofonig - rájátszottak, ezeket rögzítettük, és a felvételekből összevágtunk, összeépítettünk számokat.

  • A Membran több mint tíz évig egyetlen hanghordózót sem jelentetett meg, az anyagokat gyakorlatilag magad forgattad csak a bulijaidon. Aztán két éve váratlanul dupla CD-vel rukkoltatok elő. Ami ráadásul hallgatói szempontból is eléggé töményre sikeredett. Miért ezt a módját választottátok a publikációnak?

A kiadványon valóban túl sok zene helyezkedik el, de szerettük volna lezárni vele az addigi korszakot, azért is lett az a címe Closed. Ehhez jó apropót jelentett a már korábban említett filmszemlei díj, úgy éreztük, új időszak kezdődhet a Membran és a mi életünkben is. Aztán a sors úgy hozta, azóta kevés közös zene született, a többiek más projektekkel foglalkoztak, a stúdióköltözés is sok energiát visz el, nekem pedig itt van a Basic. De az idén lesz új Membran CD, rajta a Boldog Új Élet című filmhez írt zenéinkkel. Úgyhogy folytatjuk a közös munkát.

  • Barátaid mondják, szinte itt éled a stúdióban az életed. Naponta hat-nyolc órát biztosan itt vagy. Hogyan bírod még ezt?

Valóban sokat vagyok itt, sokszor itt is alszom. Egyelőre bírom. Ami csökkent, az inkább a dj-zés, a hangszeresekkel és/vagy mc-kkel való együttjáték.

  • A többség drum'n'bass dj-ként aposztrofál, holott ennél lényegesen szélesebb spektrumon mozogsz. Nem zavar?

Már hozzászoktam. Ráadásul az „alap” nálam sokkal inkább a hiphop. Lemezeket is inkább emiatt kezdtem gyűjteni, a stílus varázsa a mai napig tart, még 2009-ben is kapok tőle új impulzusokat. A drum and basst már nem is játszom gyakran, viszont továbbra is figyelem a stílus azon ágának fejlődését, ami régen is érdekelt. De ezeken kívül számos más zenei irányzat hat rám. Amúgy is inkább impulzusokban és nem stílusirányzatokban szeretek gondolkodni.

  • De azért megmarad az elektronikus zenei világon belül.

A saját zenéim igen, de ettől függetlenül rengeteg akusztikus zenét hallgatok. S amire a legbüszkébb vagyok, azok a jazzlemezeim, mindenekelőtt bebop és az azt követő időszakból. Mindig örömet okoz, ha hallgatom. Valahol mélyen ezek a hatások leülepednek, s ha áttételesen is, de valamelyest visszaköszönnek a zenéimben.
Palotai Zsolttal tíz éve viszik a népszerű Rewind klubot, kezdetben a Művész mozi alatti Underground kávézóbam később a West Balkánban, mostanában éppen a Corvintetőn. Jó ideje külön szettjeik vannak, de régebben gyakran játszottak együtt is, felváltva pakolgatva a lemezeket. Ma már miért nem?
Főleg azért, mert Zsolt időközben áttért a CD-kre, én viszont megmaradtam a vinyllemezeknél. Ma is tizendarabokat veszek hetente, részben aktuális elektronikus, részben régi jazz, klasszikus és népzenei korongokat. Tény, hogy a saját szettekre már én is sokszor használom a Serato-rendszert, ahol a zenék már a laptopon vannak, de még úgy lehet őket kezelni, mintha lemezen lennének.

  • Játszol amúgy valamilyen hangszeren?

Pár évig jártam zongoratanárhoz. Mindig tisztelettel és tanulva közeledek a zenéhez. S ha úgy érzem, valamilyen területen tovább kell lépnem, megteszem. Az egyik ilyen lépés volt az, hogy elmenjek zongoratanárhoz. Aztán, amikor úgy éreztem, eljutottam a kívánt szintig, abbahagytam. De ha szükség lesz hozzá a továbblépéshez, megint elkezdtem.

Bookmark and Share

A weboldal megjelenítésével és működésével kapcsolatos kérdéseivel, problémáival forduljon az oldalakat karbantartó webmester-hez.
 shs webdesign www.erelversoft.hu custoMMade by eReLverSoft 2016
 
Ez a weboldal kizárólag a technikai működéshez használ cookie-t, a jobb felhasználói élmény érdekében. Honlapunk használatával Ön elfogadja, hogy cookie-t helyezhessünk el az Ön által éppen használt digitális eszközén.
Elfogadom Nem fogadom el