Ujj Zsuzsi húsz éve írt dala, a Dunántúli sláger mostanság sűrűn hallható a Petőfi Rádióban. No nem az eredeti verziója, hanem az a változat, amit a Magyar Dal Napja apropójából készített többek között Presser Gábor, Ferenczi György és Török Ádám. De talán ennek sikere révén némi fény vetül az elmúlt évtizedek egyik különutas underground zenekarára, a Csókolomra.
Persze, hogy meglepett. Bár sosem hallgatok rádiót, mikor megtudtam, gyorsan bekapcsoltam a Petőfit. Nagyobb volt a várakozásom, mint ami végül ért: nekem az ő változatukból kicsit hiányzik a szerelem és a lélek. De azért büszke vagyok rá.
Nyilván amikor a honlap készült, ez volt a munkacíme, ami aztán úgy maradt. Valóban létezik egy sokkal összetettebb Tom Waits-dal, a Yesterday Is Here, amelynek egyik foszlányából kiindulva születhetett a melódia. Ez emlékeztethet az eredetire, de az énekdallamal együtt 1988-ban született szövegének végképp semmi köze hozzá, az teljesen saját. Még a zenekar sem volt sehol. A Csókolom Dunántúli sláger (Ahol nincs folyó) című számának - amely a honlapunkon (www.kancso.hu) háromféle verzióban, különböző évjáratokból is meghallgatható - amúgy nem ez az első feldolgozása: korábban az Amorf Ördögök megtette már ezt.
Nem jellemző. Úgy tudom, a Tél című számot egy időben játszották. A többi azonban vélhetően a nyelvezete miatt sem mehetne normál műsoridőben, inkább éjszaka, vagy a hajnali órákban.
Nem azért, hogy ettől különleges legyek, vagy provokálni szeretnék bárkit, hanem azért, mert ezek a dalok engem tükröznek, s az énemhez hozzátartoznak az indulataim is. Amik kétségkívül vannak, és sokszor erősek. Lehetne persze ezeken a szavakon finomítgatni, „eladhatóbbá tenni” de szerintem azzal a szövegek hitelüket vesztenék. A hétköznapokban amúgy nem használok trágár szavakat. A dalaim túlnyomó többsége viszont a férfi-nő kapcsolatról szól, és annak nem a fényesebbik oldaláról. Tele vannak bántásokkal, sértődésekkel, csalódásokkal, és ilyenkor érthetően indulatos vagyok. Például Brecht sem törődött ezzel. Írják ki, hogy tizennyolc éven felülieknek. Legfeljebb kevesebben nézik meg a darabot. Az én dalaimnak is lehet, hogy ez a sorsuk. Bár úgy érzem, a zene elég jól kompenzálja, feloldja, vagy ellensúlyozza az én vulgaritásomat.
Így alakult. Az első dalaim 1981-es keltezésűek, s eredetileg még odahaza, Veszprémben szerettem volna létrehozni egy zenekart, amelynek fő mozgatórugója amúgy egy szerelem volt. De a sráccal még egy randevút is nehéz volt összehozni, nemhogy egy próbát. Aztán folyamatosan születtek a melódiák és a szövegek, de kellett egy valódi muzsikus, hogy összerakja őket hús-vér dalokká. Végül 1992-ben Spenótban (Tóth Zoltán) találtam meg ehhez az ideális partnert. De sosem erőltettem ezt azt egész zenekarosdit, korábban amúgy is más dolgok foglalkoztattak.
Igen, körül voltam véve fotósokkal. Nagy hatással volt rám a költő-képzőművész-performer Hajas Tibor. Az ő munkáival Várnagy Tibor képzőművész, a Liget Galéria vezetője, ismertetett meg. Várnagy volt az, aki 1987-ben a képeimből először kiállítást rendezett, ebből az alkalomból még egy kiadvány is született, benne közel harminc fotómmal és ugyanennyi dalszövegemmel. A dalok - egy alkalmi felállás segítségével - tulajdonképpen itt szólaltak meg először. Spenóttal szintén ott ismerkedtem meg, de további öt-hat évbe telt, mire vele, Zalka Imrével (szintén fotós) és Neményi Zsolttal (dob) megalapítottuk a Csókolom zenekart.
Erre mindenki másként emlékszik. Az első fellépésünkre készülve gondoltuk, ideje lenne meghatározni, hogy miként nevezzenek minket a továbbiakban. Eredetileg azt szerettem volna, hogy Csók legyen a zenekar neve, de a többiek szerint az túl snassz volt, aztán felmerült a Kisbalta meg a Hajópadló is, végül a fiúknak a Csókolom tetszett. Nem találom frappáns elnevezésnek, de ennyi idő alatt hozzászoktam. Ahogy a saját nevemhez is. Érdekes módon - erről később szereztünk tudomást - ugyanezen a néven létezik egy tradicionális szerb, magyar és román népzenét játszó amszterdami együttes is.
Semennyire. Egyszerű koncertlátogató voltam. Az URH-t csak felvételről ismertem, Balatont, a Kontroll Csoportot, az Európa Kiadót, Ágiékat és a többieket élőben is sokat láttam, de nem kerestem, velük a kapcsolatot. Ebben nyilván közrejátszott, hogy Veszprémből jöttem. Meg hogy eszembe sem jutott zenekart alapítani. Egyedül Menyhárt Jenővel dolgoztam később együtt a 90-es évek elején: a Balázs Béla Stúdióban a koncertfilmjüket vágtam. De erre a munkakapcsolatra sem emlékszem túl jó szívvel. A nyolcvanas években - miként később is - amúgy elsősorban az írás érdekelt, azt meg úgyis csak a barátaimmal szeretem megosztani.
Azért mindig volt olyan munkám, ami a fix megélhetést biztosította. Dolgoztam az Ofotértnál, autóiskolánál, a Balázs Béla Stúdióban vagy a Fekete Doboz Alapítványnál. Így persze nehezebb a zenével való foglalkozás, de a Csókolom utolsó CD-je, a Repeta óta megint sokat koncertezünk. A Kispál és a Borz országos turnéin például mi voltunk az előzenekar, de rendszeresen játszunk vidéken, a fővárosban és fesztiválokon is. Most a Hajtás Pajtás biciklis futárszolgálat diszpécsere vagyok. Tehát, hajrá Csókolom!