A nyolcvanas-kilencvenes években népszerű, kelta-gyökerű new-age folkjának - Enya melletti - legismertebb képviselője, Loreena McKennitt az elmúlt években újra aktivizálta magát. Kilenc évvel a számára nemzetközi áttörést hozó Book Of Secrets után 2006-ban új dalokat tartalmazó korongot jelentetett meg, azt népszerűsítendő a következő tavasszal amerikai és európai turnéra indult, ezt később megismételte. Ezekben a hetekben a Földközi-tenger partvidékének államait járja, e minisorozatnak a végén hozzánk is ellátogat és június 22-én a Margitszigeti Szabadtéri Színpadon lép fel.
„Ha valaki felteszi a nagy kérdést, hogy Ki vagyok én? és Miért vagyok itt?, annak megválaszolásához, úgy tűnik, a múltba vezető utak megértése ugyanolyan fontos, mint a jövőbe mutatóké, legyen az egyéni vagy kollektív, szeretetből vagy tudásszomjból fakadó. Napjaink társadalmában számos olyan mechanizmus működik, amely csökkenti vagy gyöngíti identitástudatunkat. Ezért, azt hiszem, igen nagy szükségünk van arra, hogy megtudtuk, kik vagyunk, honnan jöttünk, hova kötődünk.” - fogalmazta meg egy régebbi interjújában Loreena McKennitt, mindegy megválaszolva, miért is kutatta oly régóta és kitartóan ősei zenei hagyományait.
Az 1957-ben a kanadai Mordenben énekesnő-hárfaművész-dalszerző szülei, farmer édesapja és ápolónő édesanyja ugyanis kellően büszke volt ír-skót származására, ezért lányukat a klasszikus zongora- és énekórák mellett beíratták „hegyvidéki” néptáncra. Autóbaleset miatt azonban a tinédzser Loreenának fel kellett hagynia ezzel, ettől kezdve inkább a zenére koncentrált, meg persze a szülői hatásra a megélhetés zálogának tartott állatorvosi pályára. A tanulás mellett azért fel-felbukkant Winnipeg folkklubjaiban, közben autodidakta módon megtanult hárfázni, majd a nyolcvanas évek elején Stratfordba költözött, ahol végleg eldöntötte, hogy muzsikus lesz. Egy könyv hatására megalapította saját kiadóját, a Quinland Roadot, és azóta is ennek égisze alatt jelenteti meg albumait.
A fiatal Loreenát nagyon izgatta, erősen foglalkoztatta a család múltba sejlő identitása, ezért a nyolcvanas évek elején többször bejárta Írországot, hosszasan ismerkedett ősei földjével, történelmével, kultúrájával. Az ott szerzett élmények hatására írta első, ír népzenei ihletésű dalait, korai lemezeit is még ez a tiszta kelta tradicionális hangvétel jellemzi, amelyeket éteri szopránja és rendkívüli melódiagazdagsága emelt ki a hasonszőrű kiadványok közül. No meg a szövegvilága: Loreena ugyanis nemcsak az ír zenébe, hanem a szigetország költészetébe is kellőképp elmerült, dalszövegeiben Yeats, William Blake és Alfred Lort Tennyson világlátása köszön vissza.
Az 1991-es, számára Juno-díjat (a kanadai Grammyt) hozó, már a Warner Music által világszerte terjesztett The Visit volt az első olyan albuma, amelyen hagyományos karakterű dalai újszerű, helyenként határozottan popzenei köntöst, merészebb és sokszínűbb hangszerelést kaptak. Vélhetően ennek is köszönhető, hogy sikerült kilépnie a folkénekesek viszonylag zárt világából, a korábbi párezres eladások után erre a korongjára több mint hatszázezren voltak vevők, ráadásul már nem csak Kanadában.
Pályáján a következő mérföldkövet az 1997-es The Book Of Secrets jelentette, egyrészt zeneileg sokat nyitott benne, hisz a kelta zene mellett itt már bőségesen merített a spanyol és arab zenekultúrából is, másrészt ebből a lemezéből több mint négymilliót adtak el világszerte, róla az egyik dal (The Mummers' Dance) még a Billboard Top 20-be is bejutott. 1998 júliusában azonban váratlan tragédia akasztotta meg Loreena McKennitt pályáját: vőlegénye meghalt vitorlásbalesetben, mire ő lemondta az összes koncertjét és médiaszereplését, s bár a korábban rögzített Live In Paris And Toronto című koncertlemezének keverési munkálatait még befejezte (az album végül 1999 őszén jelent meg), kerülte a nyilvánosságot, s többször híre kelt, hogy véglegesen visszavonul.
Az új évezredben leginkább lokális jótékonysági eseményeken tűnt fel, illetve az általa alapított Coo-Rees Memorial Fundot igazgatta, ezzel a tevékenységével kapcsolatos díjakat, címeket, elismeréseket vehetett át. Csak 2005-ban érzett újra erőt ahhoz, hogy dalokat írjon. Ennek lett az eredménye lett az Ancient Muse, amely sok újdonságot nem hozott, de régi rajongói újfent elégedettek lehettek. Főleg azután, hogy a lemezanyagot népszerűsítendő újra turnéra indult, többször bejárta a világot, s legfrissebb körútjának keretében június 22-én - első alkalommal - Magyarországra is ellátogat.