Jubilál az Anima Sound System - idén tizenöt éve annak, hogy a Prieger-testvérek, Zsolt („elektronikus hangszerek”, effektek, hangszerelés, píár) és Szabolcs (multiinstrumentalista) megalapította a hazai elektronikus színtér talán legismertebb csapatát. Németh Gergely másfél évvel későbbi csatlakozásával pedig létrejött az a hármas, amely a továbbiakban alapjaiban határozta meg a zenekar fejlődési irányát. S ha van valami fix ebben a másfél évtizedes múltra visszatekintő együttesben, az az állandó változás.
A kilencvenes évek meglepő fordulatot hoztak a kezdetek óta fővároscentrikus hazai poprockéletben: a vidéki zenekarok váratlan dominanciáját. Az évtized rockarculatát jelentősen befolyásoló friss formációk - a Kispál és a Borz, a Tankcsapda, a Quimby, a Nyers - mind vidéki városokból jöttek. Az electropop vonalon pedig az úttörő szerep kétségkívül az Anima Sound Systemé, amelynek 1993-as megjelenésével új település került fel a honi poptérképre: Szombathely. Priegerék az európai hatásokra érzékenyebb és információgazdagabb nyugati végekről az akkoriban Angliában felszálló ágban lévő új tánczenei trendeket próbálták meg Magyarországon meghonosítani, a kárpát-medencei népzenei hagyományokat a reggae-val, a hiphoppal, a jungle-lal, illetve drum & bass-zel elegyíteni.
Első kazettájuk (Anima 001/1994) fura mód a Rupaszov Tamás vezette, főként a punk/hardcore különböző irányzataira fókuszáló Trottel Recordsnál jelent meg. Az Anima Sound System életműve szempontjából ez anyag inkább csak dokumentumértékű, ami rajta hallható, az meglehetősen kezdetleges, kiforratlan, ha úgy tetszik, kísérletező zene. Viszont ezt követően úgy vélték, a hangzásnak mindenképp jót tenne egy fiatal népdalénekesnő bevonása. Ugyanabban az épületben próbáltak, ahol a Vasi Népdalstúdió működött, amit ráadásul Németh Gergő édesanyja, Tanai Erzsébet vezetett, ő ajánlotta a figyelmükbe az akkor tizennyolc éves Bognár Szilviát.
Már vele készült az 1995-ös Shalom, amelyen számos olyan elemet (magyar és roma népzene, klezmer, dub) fel lehetett fedezni, ami a későbbi érett, folk/tánc ötvözetű Anima-hangzást meghatározta. Az 1996-ös Hungarian Astronaut-on a jungle, a csángó népzene és a triphop közös pontjait keresték. Az igazi áttörést pedig az 1997 végén publikált Anima hozta meg nekik, róla a '68 című dal klipjét nagy sikerrel játszották a hazai televíziók és kereskedelmi rádiók. (A hozzá kapcsolódó maxin De-Phazz és Bassface Sacha remixeivel.)
Bognár Szilviának nagyjából ekkor lett elege az egészből, továbbra sem találta a helyét a csapatban, meg a folk és az elektronika viszonyáról is másként vélekedett, ezért kivált és inkább az autentikus népzene felé fordult. Az Anima Sound System hangzását szinten meghatározó DJ Cadik nagyjából ugyanekkor távozott. Helyükre az akkor teljesen ismeretlen Németh Juci, illetve DJ Mango érkezett.
A következő évben egyre több támadás érte őket politikai megnyilatkozásaik - elsősorban a Himnusz sajátos adaptációja és a drogtörvények ellen protestáló Mariguana Cha-Cha-Cha - miatt. De ők csak tovább aktivizálták magukat: aláírásgyűjtést kezdeményeztek a meleg jogok érdekében, vezető szerepet játszottak a könnyű drogok legalizálásáért tartott tüntetésen, Elég volt! címmel pedig 2002-ben az Asian Dub Foundationnel közös antirasszista felvételt készítettek.
Közben azért zenéltek is. 2000-ben kihozták a roma hagyományokat a dubbal elegyítő Gipsy Sound Clash-t (ezzel szerepeltek a londoni Cargóban), a sorrendben hatodik korong, a korábbiakhoz képest is poposabb Aquanistan pedig már az EMI-nél jött ki 2003 tavaszán. Ötéves szerződésről, nagy tervekről, élénk külföldi érdeklődésről volt szól akkoriban, de nem lett folytatás, a zenekar 2005-ben kénytelen volt kivásárolni magát.
Közben megint változott a felállás, Mango 2000-ben, Németh Juci 2002-ben vált ki. 2004-ben pedig megbomlott az alaptrió is: Prieger Szabolcs úgy döntött, tizenegy év Anima-trip után Pop Art Market néven új tagokkal folytatja tovább. Prieger Zsolt és Németh Gergő azóta jobbára alkalmi muzsikusokkal dolgoztak együtt, illetve különböző reményteli projektekben (Beat Dis, DubCity Fanatikz, Varga Zsuzsa első szólólemeze) élték ki kreativitását, sőt, az utóbbi időben DJ-ként is bemutatkoztak Európa több országában. De azért időről időre nekilendülnek az Anima Sound Systemmel is.
Így tesznek most is, amikor december 30-án az A38 hajón ünneplik a zenekar megalakulásának tizenötödik évfordulóját. Az új énekesnő nem más, mint Prieger Zsolt lánya, Fanni (hat éve már szerepelt a Tekerd című dalban), s bár a repertoár zömét vélhetően a régi slágerek teszik ki, az ígéretek szerint lesznek frissek is a készülő új lemezről, amelyen a producerpáros ezúttal az elektronikát a nyolcvanas évek diszkójával ereszti össze.
----------------------
Kapcsolódó anyagok:
Németh Juci: Le a sterilitással >> - interjú, 2009. június
Prieger Zsolt: Az Anima éve >> interjú, 2003. május
Prieger Zsolt: Kisérleti jazz és hip-hop ritmusok >> - interjú, 2002. február