Ha valaki előveszi a nyolcvanas évek elején minimálpunk-zenekarként indult Trottel első és legutóbbi lemezét, egyáltalán nem biztos, hogy rájön, hogy ugyanaz az együttes játszik rajta. De ha a tíz évvel ezelőtti korongjukat teszi fel, akkor is egy másik zenekart hall. Marketing szempontból kétségkívül rendkívül hátrányosa ezek a zenei irányváltások, a Trottelt viszont épp ez teszi különlegessé a hazai mezőnyben: sosem lehet tudni, legközelebb éppen mivel rukkol elő.
1982 és 2008 között az egyetlen összekötő kapocs Rupaszov Tamás, aki igazi emblematikus figurája a magyar punktörténelemnek. Alig tizenöt évesen kezdte: játszott az első hazai punkzenekarokban (Rottens, Marina Revue), a három nyolcvanas évekbeli punkfesztiválból kettőt (Totál '87, Totál '88) ő szervezett, 1992-ben létrehozta az első hazai punkkiadót, a később más jellegű (főként alternatív) zenéket is publikáló Trottel Recordsot (többek között nála kezdte a Másfél, az Anima Sound System, a Korai Öröm). No és hát nem utolsósorban huszonöt éve a Trottellel a magyar punkszíntér legerősebb, igaz, az utóbbi években a műfajtól már meglehetősen elrugaszkodó, elkalandozó életművét tette le.
Kezdetektől saját számokat játszottak. 1988 őszén Franciaországban rögzítették a következő nyáron megjelenő első LP-jük (Borderline Syndroma) anyagát, és ettől kezdve rendszeresen klubkoncerteztek Nyugat-Európában. A következő két albumukat egy német lemezcég jelentette meg, majd Rupaszov megalapította a Trottel Records-ot, és attól kezdve maga adta ki a korongokat. A kilencvenes évek első felében az alaptrió mellett rengeteg zenész megfordult, hol kibővültek, hol összementek. 1996-tól létrehozták dob nélküli projektjüket, a Troxxot, amelynek érdekessége, hogy a gitárok közös ritmizálása vette át a dob szerepét.
1999-ben újabb markáns váltás jött, s gyakorlatilag teljesen átalakult, megpuhult, áttetszővé vált a Trottel hangzása. A 2000-es Fluid-ban a punkos eredet már szinte fel sem ismerhető - könnyed, légies lemez ez. A kilencvenes években az Egyesült Államokból Magyarországra emigrált kaliforniai (fekete-cherokee-portugál keverék) rapper-hegedűs Todd belépése újabb változást hozott: a Stereodream „világzeneibb, afrikaibb, törzsibb” lett. A legutóbbi módosulást pedig a szaxofonos-énekes Kardos Rita 2003-as csatlakozása eredményezte. A Trottel zenéjében alapjaiban maradt az etnos, emocionális, eklektikus hangvétel, de a törzsibb jelleg eltűnt belőle, inkább a líra dominál benne. Ennek első lenyomata a napokban megjelent, One Step Ahead című, sorrendben tizedik CD-jük.
„Igazából nem tudom, mi az, amitől az ember azt érzi, hogy még mindig nem volt elég a kilométerekből - elmélkedett az új lemez kapcsán Rupaszov Tamás. - Nem tudom, mi az, ami a tucatnyi különböző muzsikust a Trottelbe sodorja és amitől ki-ki hosszabb rövidebb ideig benne ragad ebben az életérzésben. Valószínűleg ugyanaz, ami miatt egy idő múlva a legtöbben feladják ezt az életstílust. Akárhogy is legyen, az út mindig a legmeghatározóbb inspiráció. Találkozás a hallgatósággal, kommunikáció a zenén keresztül, valami ilyesmi az, ami továbbviszi a dolgot és tök mindegy, hogy ez egy furcsa házban jön létre a semmi közepén vagy pedig Európa legnagyobb fesztiválján. Boszniától Skóciáig, Olaszországtól Litvániáig, ugyanaz a motiváció.”
A Trottel februárban mindenesetre nyakába vette Európát, Franciaországtól Lengyelországig összesen tizenhét koncerten mutatta be One Step Ahead anyagát. Május folyamán Magyarország tette/teszi meg ugyanezt, s az országos miniturnéra magával viszi a ska/reggae vonulatot képviselő kiskunfélegyházi A Láma Dalai nevű formációt, illetve a győri „audióvizuális noise” Pozvakowskit. A sorozat néhány városban a Betiltva! című kiállítással is kiegészül, melynek témája a rendszerváltás előtti rockzenei cenzúra.
Rupaszov Tamás a Trottel mellett egyéb projekteket is visz. Ezek egyik legérdekesebbike a Lajozsmizsén 2007 nyarán indult Zenélő Tanya, ahol az idei nyár folyamán elsősorban arra az előadói körre akarnak fókuszálni, amelyik rendszeresen kimarad a nagy tömegeket megmozgató fesztiválok körforgásából. A Zenélő Tanya idén második alkalommal tehetségkutató versenyt is hirdetett. Emellett Lajosmizsén Rupaszov Freefolk néven ingyenes népzenei és világzenei kempinget szervez, ahol szintén nem az országosan ismert nagy referencianevek fordulnak msajd meg, hanem gyakorlatilag bárki hangszert ragadhat, zenélhet és táncolhat, aki erre kellő késztetést érez.
---------------------
Kapcsolódó anyagok:
Újabb Trottel-lépés >> - cikk, 2008. május
Pszichedelikus undergroundjazzpunk-etno (Trottel) >> - cikk, 1998. március
Saját stílusukban elvetemetültek (Trottel) >> - interjú, 1992. június
* * *