Egész nagylemezt szentelt tavaly Bartók Béla és a jazz képzeletbeli találkozásának a Trio Olamar. Szeptember 1-jén délután háromtól a „klasszikus és jazz” sorozat keretében a Magyar Rádió stúdiójában élő adásban megismétlik ugyanezt. Vendégük ezúttal Fatim Gozlan marokkói ütőhangszeres és Szirtes „Mókus” Edina népdalénekes.
A tagok neveinek összevonásából létrejött, spanyolul hullámzó tengert jelentő Trio Olamar - Oláh Zoltán zongora, Oláh Péter nagybőgő és Martonosi György ütőhangszerek - viszonylag friss formáció, de a benne játszó muzsikusokat régóta és jól jegyzik a szakmában. Az Oláh-testvérek a kilencvenes években még a Trio Acoustickal tűntek fel, s Herbie Hancock-jellegű zenéjükkel különösen Japánban és Nyugat-Európában arattak nagy sikereket. Eddigi hét CD-jük is nagyobbrészt külföldön talált vevőre. Emellett mindketten tagjai a Cornelio Tutu formációnak. A náluknál lényegesen idősebb generációt képviselő Martonosi György pedig számtalan országos és nemzetközi ütősfesztivál szervezője, fellépője, a Drum-Art Dobiskola vezetője, a Muck trió tagja, illetve Kaltenecker Zsolttal játszik duóban.
A Trio Olamar első és eddigi egyetlen CD-je tavaly ősszel jelent meg, Gondolatok a Bartók Zeneházban címmel. Alig fél évesek voltak ekkor, maguk sem terveztek még ilyesmit, de az egyik koncertjük után egy osztrák úr odament hozzájuk, hogy annyira tetszett neki az, amit hallott, hogy lemezen is szeretné hazavinni. Amikor kiderült, hogy ennek objektív akadályai vannak, mindjárt felajánlotta, hogy mint a Volksbank egyik vezető tisztségviselője segítene ennek finanszírozásában. Majd elkérte a bankszámlaszámot, ahová a pénzt utalhatná. A zenekar persze egészséges kétkedéssel fogadta mindezt, de amikor valóban megérkezett a pénz, nekilátott a lemezfelvételnek.
Mivel Martonosi György évek óta a rákoskeresztúri Dózsa Művelődési Házban működtet jazzklubot, felvetette, hogy a Hunyadi utcában található Bartók Zeneházban vegyék fel az első anyagukat. Ott, ahol a világhírű magyar zeneszerző 1912 és 1920 között lakott, és ahol befejezte a Kékszakállú herceg várát, illetve ahol a Csodálatos mandarin zenéjét komponálta. Mindezt bő egy évtizeddel azután, hogy Kodály ösztönzésére népzenei gyűjtőutakra indult Csík, Gyergyó, Kolozs és Csongrád megyékbe.
Így került végül is a Trio Olamar első CD-jének középpontjába Bartók, a népzene és a jazz lehetséges kapcsolata. A Gondolatok a Bartók Zeneházban képzeletbeli utazás időben és térben, s bár rajta minden kompozíció kötődik valahol a zeneszerző személyéhez, illetve életpályájának fontosabb eseményéhez, ezekben a kompozíciókban elsősorban saját élményeik, impresszióik szólalnak meg, mindez érett, karakteres kortárs jazzbe ágyazva.
A mostani élő rádióadásban azonban nemcsak a Gondolatok a Bartók zeneházban című, bő ötven perces nagylemezük anyaga szólal meg. A második részben - kapcsolódva a Budapesti Tavaszi Fesztivál szellemiségéhez - a magyar reneszánsz muzsikát, mindenekelőtt Tinódi Lantos Sebestyén világát igyekeznek megidézni, és részben a maguk képére formálni. Emellett a műsorban a tervek szerint még vajdasági és erdélyi magyar, illetve cigány népzenei gyűjtések ihlette feldolgozások hangzanak el.