Többször járt már Magyarországon, Suzanne Vega most ismét közeleg: június 17-én a Margitszigeti Szabadtéri Színpadon lép fel. Korábban rendre aktuális albumait jött élőben bemutatni, ezúttal viszont inkább összegez, nemrég legalábbis Retrospective: The Best of címmel jelentetett meg válogatáslemezt.
Vega negyvennégy éves, érett nő, meglett családanya, komolyan vehető szerző és előadóművész. Egyesek szerint a modern amerikai dalszerző-énekesnő prototípusa. Az elmúlt szűk két évtizedben több figyelemre méltó albumot írt, rajta több figyelemre méltó dallal, néhány közülük még a slágerlistákra is feljutott. Általában dicsérni illik, alapjában véve rá is szolgált erre, intim hangulatú zenéje sokak számára hathat üdítően. A show-businessben szokatlan, puritán hangszerelésű dalai korosztálytól függetlenül élvezhetőek, igaz, hosszú távon eléggé egyhangúak.
Suzanne Vega persze sosem igazán zenei szempontból volt érdekes. Hangterjedelme közepes, hangszíne homogén, gitárosként maximum megbízhatóan kíséri önmagát. Az igazi bája az intelligenciája. Az érett asszonyban is meglévő kislányos ártatlansága, az amerikai átlag felett szárnyaló szelleme.
1985-ben egy főleg akusztikus gitárra épülő, szomorkás-ironikus dalokat tartalmazó lemezzel debütált, és bár róla a Marlene On The Wall sláger lett, az igazi áttörést a két évvel később Solitude Standing hozta meg számára. Az 1990-es, kevésbé sikeres Days of Open Hand idején látogatott el először hozzánk, aztán két évre rá egy tőle meglepően kísérletező hangvételű koronggal (99.9 F) jelentkezett, ami javarészt későbbi férje, Mitchell Froom hangmérnök-producernek köszönhető. Ezt követően néhány évre visszavonult, szült egy gyereket, az 1996-es Nine Objects of Desire apropóján pedig megint ellátogatott Budapestre. Újabb hosszabb szünet, amit időnként alkalmi fellépések szakítottak meg, így láthattuk-hallhattuk 2000-ben ismét a Szigeten. Új anyagot (Songs in Red and Gray) viszont csak egy évre rá publikált. Bár ez a lemez a Solitude Standing direktebb megszólalását idézi, a korábbi munkákhoz képest sok újat nem hozott: újragondolt, újraírt, mégis ismerős melódiák sorjáztak rajta, hozzá új szavakba öntött régi gondolatok.
Most pedig előállt ezzel a pályamű-összegző válogatáslemezzel. Rajta huszonegy felvétel, főként a legsikeresebb dalokra összpontosítva, többek között a Marlene On The Wall, a Luka, a Book of Dreams, a Tired of Sleeping és a Blood Makes Noise.