A korai Rolling Stones
Még akad néhány jegy a május 3-i Rock and Roll Szabadegyetemre a Magyar Zene Háza könyvtárában, melyben a hatvanas évek eleji brit bluesboomról lesz szó. Miközben Liverpoolban a Beatles és más zenekarok révén formálódott a Mersey-beat, addig a londoni Sohoban, illetve a fővárosi agglomerációhoz tartozó Richmondban egyre-másra tűntek fel a részben a tradicionális jazzvonalból, részben a skiffle-mozgalomból kinőtt rhythm and blues zenekarok. Alexis Korner és Cyril Davies, a Blues Incorporated és a Marquee klub, John Mayall és Graham Bond, Yardbirds és Animals. No meg persze a Rolling Stones.
Török Ádám 1973-ban a Diósgyőri Popfesztiválon (fotó: Urbán Tamás)
Régóta betegeskedett, de mindig reménykedtünk, hogy túléli a megpróbáltatásokat. Januárban töltötte be a hetvenötöt, amit május 8-án az Erkel Színházban egy nagyszabású koncert keretében ünnepelt volna meg. Itt tervezte bemutatni tavaly decemberben megjelent új Bartók CD-jét (Mini Akusztik Trió: Nyitott kapu Bartók költői világára), rajta többek között az Este a székelyeknél újabb verziójával, amelyet a billentyűs Papp Gyulával még a hetvenes évek hajnalán dolgoztak fel, de a Bartók-örökösök akadékoskodásai miatt hivatalosan csak 2017-ben kerülhetett lemezre. (Pedig hát ott feszít az 1993-as 25 év rock című Mini-kiadványon is, de azon még – a jogi problémákat elkerülendő – Éjféli találkozás Béla bácsival a csiki havasok alatt álnéven).
Magyarországon a rendszerváltozás előtt nem sok állami kiadó foglalkozott popkultúrával kapcsolatos könyvek kiadásával: a klasszikus zenére fókuszáló, onnan alkalmanként kikacsintó Zeneműkiadó Vállalat és a műfajt sokszor bulvárszinten megközelítő Ifjúsági Lapkiadó Vállalat, amelynek szerepét később az Ifjúsági Rendező Iroda vette át. Sebők János korszakos kultúrtörténeti műveinek (A Beatlestől az Új Hullámig, 1981, Magyarock 1-2., 1983, 1984) megjelenéséig a hazai könyvespolcokról lényegében hiányoztak a műfajjal kapcsolatos fajsúlyosabb kötetek. Bár az állami monopólium lebomlásával az évtized végén sorra bukkantak fel az újabb és újabb vállalkozások, ezek alapvetően inkább mennyiségi, mint minőségi áttörést hoztak ezen a területen is. (A 2022. december 12-én a Magyar Zene Háza könyvtárában tartott konferencián elhangzott előadásom szerkesztett változata, mely ma a beatkorszak.blog.hu-n jelent meg).
A Beatles 1967-ben
Bár régóta teltházas, azért információként: április 5-én ismét Rock and Roll Szabadegyetem a Magyar Zene Háza könyvtárában (immár 13. alkalommal). A Time magazin szerint a Beatles volt a „modern populáris kultúra legkreatívabb alkotója”. Jelentőségét Leonard Bernstein Bachhoz és Beethovenhez hasonlította. Ők jegyzik az elmúlt hatvan esztendő legtöbb listavezető dalát és legtöbb listavezető albumát. Paul McCartney és John Lennon a poptörténelem legsikeresebb dalszerzői, közösen kereken huszonöt number one számot írtak. S bár a Beatles kapcsán a nagyközönség elsősorban a korszakos slágerekre emlékszik szívesen, a liverpooli kvartett az évtized második felében gyakorta és bátran kísérletezett is.
Fotó: Barcsik Géza
Tavaly volt fél évszázados a fővárosi értelmiségi körök egykori mozgalmából világszerte százezreket vonzó metódussá vált táncházmódszer, amelyet az UNESCO szellemi kulturális örökségi listáján is jegyeznek, 2023-ban pedig április 10-én, a Bartók Tavaszon ünnepli ugyancsak ötvenéves évfordulóját a népzenei újhullám egyik legfontosabb oszlopának számító Muzsikás együttes. Nevüket az eredeti parasztzene művelőitől, a „muzsikásoktól” kölcsönözték, akiktől igyekeztek eltanulni, ellesni a korábban megtanulhatatlannak vélt autentikus játékmódot. A Muzsikás jóvoltából az elmúlt évtizedekben a világ leghíresebb koncerttermeibe is eljutott a magyar népzene szépsége, híre, ereje. A Művészetek Palotájában április 10-én tartott jubileumi koncertjüket élőben is követhetik a nézők a Bartók Tavasz online felületein, ráadásul az ötvenéves Muzsikást köszöntő napon a virágzó táncházkultúrából is ízelítőt kaphatnak a nézők (magam is tartok róluk előadást délután 5-kor az előcsarnokban).
George Harrison, John Lennon és Paul McCartney 1960 körül
Bár a jegyek már elfogytak, azért információként: a hónap első szerdáján, március elsején ismét Rock and Roll Szabadegyetem a Magyar Zene Háza könyvtárában. A rock and roll Nagy-Britanniában is jóval többet jelentett, mint zene és tánc – a kezdetektől összekapcsolódott a fiatalok lázadásával, az életforma forradalommal, a születő ifjúsági szubkultúrákkal. A brit beat (egyik) bölcsője egy észak-nyugati kikötőváros, Liverpool volt, ahol az ötvenes-hatvanas évek fordulóján már formálódott a Mersey-beat. 1962. október 24-én pedig új időszámítás vette kezdetét: ezen a napon tűnt fel az angol sikerlistán a Beatles első kislemeze, a Love Me Do.
Bob Dylan a hatvanas évek elején (Fotó: Ted Russel)
Az ötvenes évek végén, úgy tűnt, bealkonyult a rock and rollnak, az új nemzedéki bálványok zöme kikerült a reflektorfényből. 1957 októberében Little Richard megtért, két hónappal később Jerry Lee Lewis a 13 éves unokahúgával között (amúgy harmadik) házassága nyomán kitört a botrány, 1958-ban Elvis bevonult katonának, 1959 februárjában Buddy Holly meghalt, pár hónapra rá pedig Chuck Berryt letartóztatták. S miközben Liverpoolban és Londonban forrásnak indult a beat, ezzel párhuzamosan New York-ban a városi folkisták (Bob Dylan, Joan Baez), Kaliforniában a szörfzene (Beach Boys) hoztak friss szeleket. Miközben Detroitban új fekete popbirodalom (Tamla/Motown) született.
Fotó: JBSz
Ezzel a címmel nyílt meg minden idők legátfogóbb Kádár-kori poptörténeti kiállítása a Magyar Zene Házában. A nagyszabású, élményközpontú, a kor technikai vívmányait bátran használó tárlat a rendszerváltozás előtti évtizedek popkulturális vonatkozásait igyekszik minél több szempontból megragadni.
Lonnie Donegan
Miként fogadták a Rock Around the Clock-ot ismertté tevő Blackboard Jungle című filmet 1956 nyarán Angliában? Milyen volt a New Orleans-i és chicagói zenei hagyományokból merítkező skiffle-mozgalom (élén Lonnie Donegannel)? Miként zajlott Bill Haley 1957-es southamptoni partraszállása? Milyenek voltak Elvis Presley európai követői, a német Peter Kraus, az olasz Adriano Celentano és a francia Johnny Hallyday? Többek között ezekről is szó lesz a Rock and Roll Szabadegyetem január 18-i előadásában a Magyar Zene Háza könyvtárában.
Talpuk alatt fütyül a szél (1976)
A Kossuth- és Balázs Béla-díjas filmrendező, Szomjas György (1940–2021) szinte valamennyi játék- és dokumentumfilmjében igyekezett szembe menni az aktuális fősodorral és a klasszikus akadémizmussal. Nagy sikerű mozijaival – Talpuk alatt fütyül a szél, Kopaszkutya, Könnyű testi sértés, Falfúró, Roncsfilm – műfajt teremtett Magyarországon. Emellett a magyar populáris kultúra talán legfontosabb vizuális dokumentátora volt, hisz a táncházmozgalom és az autentikus népzene lelkes híveként a kezdetek óta több tucat népzenei dokumentumfilmet készített,
Popkulturális filmjeiről 2022. május 24-én 19:00-kor tartok előadást a Magyar Zene Háza könyvtárában.
A Táncház 50 kötet különböző eredők mentén született visszaemlékezések és összegzések tárháza. Mondhatni, szubjektív válogatás az elmúlt fél évszázad eseményeiből. Hogy a szélesebb nagyközönség is megértse, mi lehet a titka annak, hogy ez az egykori szűk szakmai kezdeményezés ma százezreket vonz világszerte. Hogy újabb és újabb generációk fedezik fel maguknak, és csak kevesen hagyják el. Hogy bár többen többször temették, múltidézőnek, korszerűtlennek bélyegezték, ma is mennyire eleven valóság. Miként Timár Sándor fogalmazta egyszer: „A táncházmozgalom természeti jelenség. Olyan iszonyatos életerő feszül benne, hogy a legkeményebb betonon is áttör.”
Bemutató: 2022. május 7. Liszt Ferenc tér, Írók Boltja. Közreműködik: Berán István, Beszprémy Katalin, Jávorszky Béla Szilárd, Lányi György, Porteleki László, Szabó Csobán Gergő