A hónap első szerdája ezúttal rögvest a legelső napra esik: április 1-én este fél hattól az Örkény könyvesboltban - poprocktörténeti sorozatom harmadik előadásaként - azt igyekszem körbejárni, miért az ötvenes évek Amerikájában tört ki a rock and roll. Hogy a második világégést követő másfél évtized miért számított több szempontból is mérföldkőnek az amerikai társadalom történetében. Egyben lett annak talán legellentmondásosabb időszaka.
Motorizált nemzedék (Marlon Brando, 1953, The Wild One)
Hidegháború és bebop, mccarthyzmus és rock and roll, konformizmus és művészeti lázadás, square és hipster, kertvárosiasodás és urbanizáció, szegregáció és Disneyland, John Wayne és James Dean. A megnyert világháborút követő elképesztő gazdasági fellendülés és az új, nukleáris világháború rémképe okozta társadalmi levertség. Ekkor érik be az úgynevezett néma nemzedék, és ekkor érkezik meg a baby boom generáció. Korábban soha nem tapasztalt technikai fejlődés, Dr Spock, Barbie baba, a Playboy, a hitelkártya és a McDonal’s-hálózat színre lépése, a televízió térnyelésével ugrásszerűen felgyorsuló hírközlés, és az egyéni, családi szinten látványosan csökkenő kommunikáció.
S bár jóllehet a háború után felnövekvő amerikai nemzedék kételyeit, nyugtalanságát, „másként gondolkodását” elsősorban annak legnépszerűbb megjelenési formájával, a rock and rollal azonosítják, azzal párhuzamosan, illetve azt meg is előzve, a többi művészeti ágban - a képzőművészet, a film, az irodalom és a színművészet területén - szintén megjelent ez a fajta lázadás az elítélt és megvetett társadalmi-hatalmi rendszer, az establishment ellen.
* * *
A 2015. február 4-én indult A BLUES-/COUNTRY-GYÖKEREKTŐL A BRIT BEATFORRADALOMIG című előadássorozatom további állomásai:
#4 - 2015. május 6. – A rock and roll hajnala
A modern média szerepe. A sztárcsináló független kis kiadók felemelkedése (Atlantic, Chess, Modern, King, Imperial Records). A rock and roll kitalálója: Alan Freed. 1951. július 11. – Moondog's Rock and Roll Party rádióműsor. A rock and roll jelentése: hajózási szótár, hajók előre-hátra (rock) és oldalazó mozgására (roll) utaló kifejezés. Az új zenei képlet: C+W + R+R = R+R azaz Country & Western + Rhythm & Blues = Rock & Roll. A rock and roll indulója: Rock Around The Clock (1954). Bill Haley vs Elvis Presley. A Blackboard Jungle A Vad és az Ok nélkül lázadó mellett a harmadik, fiataloknak szóló kultfilm, de ebben már a lázadás zenéje is megszólalt.
#5 - 2015. június 3. – A rock and roll kiteljesedése (Elvis a király)
A rock and roll első hulláma (1954-55): Carl Perkins (Tennesse), Little Richard (Georgia), Fats Domino (New Orleans), Jerry Lee Lewis (Louisana), Chuck Berry (Chicago. Eredetik és másolatok, avagy színre bontás: fehéren feketén – Pat Boone sikerszériája. A Király születése, Elvis RCA-szerződése, Parker „ezredes” színre lépése, a televíziós showk és Hollywood meghódítása (az első Presley-film: Love Me Tender 1956). Csillogó fekete lemezeken – a rock and roll kapitalisták és a sztáripar születése. Az új dalszerzők (Leiber-Stoller, Blackwell). A második hullám (1956/57): Buddy Holly, Roy Orbison, Eddie Cochran, Gene Vincent, Everly Brothers. Tinédzserpartik és táncdivatok, Chubby Checker és társai. Börtönrock, botrányok, tragédiák – Carl Perkins autóbalesete, Little Richard „megvilágosodása”, Jerry Lee Lewis nőügyei, Chuck Berry börtönbe jutása, Buddy Holly repülőbalesete, Eddie Cochran halála.
---------