Az AC/DC 1979-ben, még a tragikus sorsú Bon Scottal (balról a második)
Továbbra is arénarock, ezúttal két kiemelten fontos rockzenekarral a középpontban. A glam rock irányából érkező brit Queen kellő tehetséggel és kreativitással rendelkezett ahhoz, hogy a hetvenes-nyolcvanas évek brit mainstream rockzenéjének egyik meghatározó, több korosztályt megcélzó zenekara legyen. Ehhez kellett persze, hogy Freddie Mercuryék folytonosan alkalmazkodjanak a változó divathullámokhoz, de mindezt úgy sikerült megtenniük, hogy közben a saját hangjukat és arcukat sem vesztették el. A velük párhuzamosan emelkedő ausztrál AC/DC viszont éppen a tántoríthatatlanság mintaképe lett, hisz divatirányzatok ide vagy oda, Angus Young és aktuális négy társa az elmúlt negyvenöt évben gyakran az unalomig ugyanazt játszotta: boogie-woogie alapú primer rockzenét. Nyers, letaglózó erejű megszólalással, szűk, de annál hatásosabb zenei spektrummal. E két zenekarról lesz hát szó a Rock and Roll Szabadegyetem következő előadásán (2018. június 6. 17:30, Örkény Könyvesbolt).
Ízelítőnek négy videó:
Az 1975 novemberében megjelent A Night At The Opera című negyedik LP lett a Queen első brit listavezető albuma, melynek legismertebb dala, a Bohemian Rhapsody remekül mutatja azt a széles zenei spektrumot, amelyen mozogtak: az első zongora-centrikus lírai részt egy operabetét követi, majd a szám átmegy hard rockba.
Az 1978-as Jazz albumon hallható – a Queenre jellemző bonyolult szerkezetű és változó ritmikája – Bicycle Race reklámklipjében többek között ötven meztelen nő biciklizik a londoni Wimbledon stadionban.
Az ausztrál AC/DC végtelenül egyszerű, de annál energikusabb kemény rockzenéje a hetvenes évek végére egyre nagyobb tömegeket mozgatott meg.
1991 nyarán az angliai Doningtonban a Monsters of Rock fesztivál keretén belül 72 ezer ember előtt adtak egy legendássá nemesedett két órás koncertet.
* * *
Rock and Roll Szabadegyetem, 7. szemeszter (2018 tavasz)
Minden hónap első szerdája, 17:30, Örkény könyvesbolt
31. előadás – 2018. február 7.
A hard rock felemelkedése 1. – a hatvanas évek kifulladni látszó rhythm and blues világából kiutat mutató Led Zeppelin
32. előadás – 2018. március 7.
A hard rock felemelkedése 2. – A progresszív rock felől érkező Deep Purple és a metálős Black Sabbath
33. előadás – 2018. április 4.
A hard rock felemelkedése 3. – A brit másodvonal (a tréfásan a „heavy metal Beach Boysának” is nevezett Uriah Heep, a progresszív rockos Atomic Rooster, a Free romjain kivirágzott Bad Company, a DP-utód Rainbow, a skót Nazareth, az ír Thin Lizzy) és az amerikai hard rockerek (a bluesrock power trióként indult Grand Funk Railroad, a Cream inspirálta Mountain, és a „vadember” Ted Nugent) + a német Scorpions.
34. előadás – 2018. május 2.
Arénarock 1. (US) – Az évtized talán legnépszerűbb amerikai dallamos hard rock zenekara, az Aerosmith, a lemezeladási csúcsokat döngető soft country rockos Eagles és Doobie Brothers, illetve a roppant népszerű „kellemesen jellegtelen” rockvonulat (Styx, Foreigner, Journey, Kansas, Boston).
35. előadás – 2018. június 6.
Arénarock 2. (UK) – A glam rockból kinövő Queen és a skót/ausztrál hard boogie woogie AC/DC
* * *
Korábbi szemeszterek:
>> Harmadik évad (2016 tavasz) >>
>> Negyedik évad (2016 ősz) >>