Siouxsie Sioux
A punktriumvirátus (Sex Pistols, Clash, Damned) mellett az 1976/77-es punkszcénából további két fontos, komoly életművet lerakó csapatot (Stranglers, Siouxsie and the Banshees) és számos kisebb, de jellegzetes punkzenekart (Buzzcocks, Subway Sect, Generation X, Adam & the Ants, Slits) érdemes külön kiemelni. No és a mindenkitől elkülönülő, de kultúrtörténeti szempontból jelentős Crasst. Róluk lesz szó szerdán kora este az Örkény könyvesboltban.
Ízelítőnek három videó:
Az első punkzenekarok között számon tartott Stranglers több szempontból is kilógott: egyrészt a tagok életkora, másrészt hangszeres tudása, harmadrészt változékony életpályája miatt. (Nice 'N' Sleazy, 1978)
A Sex Pistols egyik legfanatikusabb rajongójának számító Siouxsie Sioux sminkjével, kurvás öltözetével és tetoválásaival punkdivatot teremtett (Spellbound, 1981).
* * *
Rock and Roll Szabadegyetem, 8. szemeszter (2018 ősz)
Minden hónap első szerdája, 17:30, Örkény könyvesbolt
36. előadás – 2018. szeptember 5.
Az élet vadabb oldala (US) – Miközben a hatvanas évek végi Kaliforniában a hippikultúra és a belőle fakadó pszichedelikus rock hódított, az Egyesült Államok keleti partján az új generáció egyes képviselőit sokkal inkább az élet árnyékosabb, vadabb oldala izgatta. Dalaikban nem napfényről, álmokról, békéről, szeretetvágyról és füves-LSD-es elszállásokról énekeltek, hanem halálról, kemény drogokról (heroin), transzvesztitákról, biszexualitásról, szadomazochizmusról. Zenéjüket nyomasztó légkör, enerváltság, disszonancia és zaj jellemezte. New York (Velvet Underground) és Detroit (MC5, Stooges) korai árnyai a későbbi punkforradalom előképei voltak
37. előadás – 2018. október 3.
Prepunk (US) – Még mindig a punkos előképekről, ezúttal a Velvet Undergroundból kivált Lou Reedről, a Stooges-ből kiemelkedő Iggy Popról, illetve az átmenetet jelentő Modern Loversről és Malcom McLaren első „felfedezettjéről”, a New York Dollsról lesz szó.
38. előadás – 2018. november 7.
A CBGB-kör (US) – Amikor Malcolm McLaren megpróbálta a saját provokatív anarchista eszményképére átformálni a New York Dolls, Manhattanben, a Bowery 315 alatt már működött a később kultikussá vált rockklub, a CBGB, ahol többek között Patti Smith, Blondie, a Ramones, a Television és a Talking Heads kezdte pályafutását.
39. előadás – 2018. december 5.
Punkattak 1 (UK) – A CBGB-klubban rendszeresen fellépő zenekarokra aggatott punk jelző ekkor még zenei stílust, illetve ahhoz kötődő viselkedésformát jelentett, amely az Egyesült Államokban igazi tömegbázisra soha nem tudott szert tenni. Aztán Malcolm McLaren, a Sex Pistols későbbi mentora és menedzsere közvetítésével Angliában az ipari munkásosztály fiataljai között igen robbanékony talajra talált. A punkmozgalom nem feltétlenül a legjobb, de mindenképpen jelenséggé, fogalommá váló botránybandája kétségkívül a Sex Pistols. A Clash messze intellektuálisabb, politikailag elkötelezettebb, zeneileg pedig legalább egy gitárhosszabb jobb volt – míg a Pistols arcul köpte Angliát, a Clash fel akarta lázítani. A punktriumvirátus harmadik tagja, a Damned pedig csak jókor volt jó helyen, így lehetett a punkok közül mindenben az első: ők jegyzik az első kis és nagylemezt, ők szerepeltek először a tévében, őket hívták meg először Amerikába, ők bontottak először szerződést, ők oszlottak fel először, és aztán ők álltak össze elsőként újra.
40. előadás – 2019. január 9.
Punkattak 2 (UK) – A punktriumvirátus (Sex Pistols, Clash, Damned) mellett az 1976/77-es punkszcénából további két fontos, komoly életművet lerakó csapatot (Stranglers, Siouxsie and the Banshees) és számos kisebb, de jellegzetes punkzenekart (Buzzcocks, Subway Sect, Generation X, Adam & the Ants, Slits) érdemes külön kiemelni. No és a mindenkitől elkülönülő, de kultúrtörténeti szempontból jelentős Crasst.
* * *
Korábbi szemeszterek:
>> Harmadik évad (2016 tavasz) >>
>> Negyedik évad (2016 ősz) >>
>> Ötödik évad (2017 tavasz) >>