Tina Turner a nyolcvanas években
A botrányhősként sem utolsó Madonna volt az első olyan sokmilliós eladásokat produkáló mainstream női popsztár, aki a férfiközpontú zenebizniszben teljes egészében kézben tartotta zenéjét és imidzsét, manipulálta a médiát, diktálta a divatot. De mellette a nyolcvanas évek második felében több sikeres énekesnő is felbukkant/újjászületett a színen. S bár egyikük sem veszélyeztette a pop új királynője pozícióját, közülük többen azóta veretes életművet tettek le. Legyen szó a legszexisebb rocknagyiként emlegetett Tina Turnerről, a független nő imidzzsel kérkedő Cherről, a decensen füstös eleganciát hozó Sadéról vagy a legfényesebben ragyogó fekete popcsillagról, Whitney Houstonról. Többek között róluk lesz szó a Rock and Roll Szabadegyetem következő előadásában (2020. március 4., 17:30, Örkény könyvesbolt).
Ízelítőnek három videó:
1. A korszellemnek megfelelően a lányok is vég nélküli bulizásnak gondolták az életet. Cyndi Lauper 1983-ban egyik nagy slágerében meg is fogalmazta ezt, és aligha véletlen, hogy a nyolcvanas években éppen ez a szerepmodell és életfilozófia vált népszerűvé a női előadók rajongóinak körében (Cyndi Lauper – Girls Just Want To Have Fun, 1983).
2. A rocktörténet legszexisebb nagymamájaként emlegetett – amúgy ténylegesen is nagymama – Tina Turner 1985-től telt házak előtt koncertezett Európában (többek között Budapesten is). (Tina Turner – Steamy Windows, 1989).
* * *
Rock and Roll Szabadegyetem, 11. szemeszter (2020 tavasz)
Minden hónap első szerdája, 17:30, Örkény könyvesbolt
51. előadás – 2020. február 5.
Madonna, az első globális női popsztár – Szexuális forradalom a zeneiparban * Madonna és az új popmodell * Korfüggő tündöklők (Laura Branigan, Pat Benatar, Joan Jett, Sheena Easton, Kim Wilde, C.C. Catch) * Diszkókirálynőből újhullámos „videóisten” (Grace Jones)
52. előadás – 2020. március 4.
Női popsztárok új hulláma – A lányok is szórakozni akarnak (Cyndi Lauper) * A legszexisebb rocknagyi (Tina Turner) * A független nő imidzse (Cher) * Decens, füstös elegancia (Sade) * Az első számú afro-amerikai popdíva (Whitney Houston) * Dalok, önvédelemből (Janet Jackson) * „Szerencsésnek kell lennem” (Kylie Minogue) * Többgenerációs szerző-előadók (Rickie Lee Jones, Suzanne Vega, Tracy Chapman) * Kebelcsodák (Samantha Fox, Sabrina, Brigitte Nielsen)
53. előadás – 2020. április 1.
No wave, hardcore (US) – No wave New York (Lydia Lunch, James Chance, DNA) * Amerikai punkvisszacsatolás: hardcore * Hardcore-triumvitárus: Bad Brains, Black Flag, Minor Threat * A politikus hardcore (Dead Kennedys) * További fontos hardcore formációk (Circle Jerks, Minutemen, Misfits, Nomeansno, Meat Puppets, Hüsker Dü, Big Black, Replacements)
54. előadás – 2020. május 6.
Avantgárd és újtradicionalisták #1 (US)
Indusztriális folk (Pere Ubu) * Összművészeti multimédiás show-k (Laurie Anderson) * Végtelen anonimitás (Residents) * A college rock virágkora (R.E.M.) * Új „tradicionalisták” (10,000 Maniacs, Throwing Muses) * Rockabilly revival (Stray Cats) * A punk, a funk és a metal találkozása (Red Hot Chili Peppers, Fishbone)
55. előadás – 2020. június 3.
Avantgárd és újtradicionalisták #2 (US) – A noise-rock szcéna * „Hendrix óta a legeredetibb gitárzene” (Sonic Youth) * Harapós és meditatív kompozíciók (Swans) * Provokálni és szórakoztatni (Butthole Surfers) * Alterock ősök (Pixies, Dinosaur Jr.) * Tom Waits szonikus metamorfózisa
* * *
Korábbi szemeszterek:
>> Harmadik évad (2016 tavasz) >>
>> Negyedik évad (2016 ősz) >>
>> Ötödik évad (2017 tavasz) >>
>> Hetedik évad (2018 tavasz) >>
>> Nyolcadik évad (2018 ősz) >>