Chuck Berry
Az ősszel a Magyar Zene Háza könyvtárában folytatódik a Rock and Roll Szabadegyetem, ebben az évadban az Elvistől a rock and roll ötvenes évek évig alkonyáig terjedő időszak társadalmi, kulturális és zenei történéseit taglalom, szokás szerint rengeteg zenével és videóbejátszással. A tervek szerint a 2023-as évben a hatvanas évekbeli beat áll majd a középpontban, a liverpooli kezdetektől a kaliforniai hippik megjelenéséig. Részletes tematika a hajtás után.
Rock and Roll Szabadegyetem, 2022/II. félév.
2022.09.07. – szerda, 19:00
A rock and roll hullámai
1956 a rock and roll áttörésének az éve. Számos olyan előadó bukkant fel, akiket azóta a műfaj klasszikusaként emlegetnek. Carl Perkins Tennessee-ből, Little Richard Georgiából, Fats Domino New Orleansból, Jerry Lee Lewis Louisianaból, Chuck Berry Chicagóból, Buddy Holly Texasból, az Everly Brothers Kentuckyból. Ezek az előadók csaknem kivétel nélkül Délről, és a társadalom mélyrétegeiből érkeztek, magukkal hozva társadalmi-szociális-kulturális örökségüket. Zenéjük fiatalos, friss volt, előadásmódjuk felszabadult, energikus, megjelenésükkel hosszú ideje elfojtott energiák és indulatok törhettek felszínre a közönség soraiban is. Közülük talán Chuck Berry volt a rock and roll legfontosabb személyisége. Joggal mondta róla John Lennon: „Ha a rock and roll valami más nevet kellene adnunk, akkor nyugodtan nevezhetnénk Chuck Berrynek!” De persze ott volt a (zongora) Killer, Jerry Lee Lewis; a balszerencsés örök kísérőzenész Carl Perkins; a vallásból a vallásba menekülő Little Richard vagy a boogie fejedelme, Fats Domino. Nem beszélve a második hullámról, közülük is a tragikus sorsú Buddy Hollyról, akinek munkássága nem annyira a kortársakra, sokkal inkább a beatkorszak legnagyobb előadóira (Beatles, Rolling Stones) hatott
Tartalom: A rock and roll első hulláma: Jerry Lee Lewis, Little Richard, Chuck Berry • A rock and roll második hulláma: Buddy Holly, Gene Vincent, Eddie Cochran
2022.10.05. – szerda, 19:00
Csillogó fekete lemezeken (A születő sztáripar)
A rock and roll első nagy sztárjai legsikeresebb számaikat 1955 és 1958 között írták, illetve énekelték lemezre. Ez a négy év a rock and roll virágkora, a rock első aranykora. A nagy megkövezések és a szentté avatások időszaka. Diadalút, sikersorozat, botrányok, tömeghisztéria. A kiadói műhelyekben – melyeket ettől kezdve nyugodtan nevezhetünk slágergyáraknak – hozzá is láttak az évi csaknem 10 milliárdos költési potenciállal rendelkező tinédzser célcsoport kiaknázásához A sztár- és slágercsinálás gépezete 1957-tól maximális fordulatszámon pörgött. A rock and rollt és előadóit ért folyamatos támadások ellenére a zeneiparban 1955-től látványos prosperitás kezdődött. A kislemez eladások egyetlen év alatt 277 millióról 377 millióra nőttek, s a következő években ezeket a számokat a piac újabb százezrekkel fejelte meg. Minden gáncsoskodás ellenére a lemezeladások a rock and roll korszak előtti 213 millióról 1959-re 603 millióra emelkedtek.
Tartalom: A modernizált Tin Pan Alley: Brill Building, a slágergyár • A korszak legjobb slágerszerzői • Naplemente – A rockabilly kifutása • Elvis elhagyja a helyszínt • Botrányok és tragédiák: Jerry Lee Lewis, Little Richard, Chuck Berry, Buddy Holly, James Dean • American Bandstand, Ed Sullivan, Top 40, Your Hit Parade • Sete-suta Elvis és az amerikai libidó • Táncversenyek, rajongói klubok, roadshow-k • Tinisztárok futószalagon: Pat Boone, Neil Sedaka, Fabian, Frankie Avalon, Connie Francis, Brenda Lee, Paul Anka • Tinédzserpartik és táncdivatok, a tömegtársadalom háttérzenéje • Az új tini mennyország: a lázadás piacosítása
2022.11.02. – szerda, 19:00
A média mágiája
A rhythm and blues és a country and western előadói csupán helyi sztárok lehettek. A szegregáció által megosztott piac amúgy is rendkívül megosztott volt. Az ötvenes évek második felében azonban új szereplő lépett be a rock and roll piacra: az országos tévéállomások. Az American Bandstand vagy az Ed Sullivan Show nem csak a lemezipart és a sztárgyártást pörgette fel, de segített tompítani a társadalmi előítéleteket is. Az American Bandstand – a zenei, piaci és szociális politikai szempont mellett – társadalompolitikai szempontból is úttörő jelentőségű volt. Dick Clark ugyanis ragaszkodott ahhoz, hogy a pop és rock and roll lemezek jelentős részét készítő fekete előadók is megjelenhessenek: nála Buddy Holly éppúgy szerepelhetett a programban, mint James Brown. Műsorának átütő sikere ahhoz is nagymértékben hozzájárult, hogy a rock and roll az ötvenes évek végére – legnagyobb bálványaival együtt – társadalmilag elfogadott jelenséggé vált, s az egymást követő múló divatok mellett a továbbiakban megkezdődhetett a hatvanas évektől értékeinek, legfontosabb alkotásainak és alkotóinak beépülése az amerikai kultúrába. És ahogy Dick Clark, úgyhogy a korszak másik kulcsszereplője, véleményformáló ereje, Ed Sullivan televíziós show-műsorába is, aki bekerült és sikert aratott, valóban sztárnak mondhatta magát.
Tartalom: American Bandstand, Ed Sullivan, Top 40, Your Hit Parade • Sete-suta Elvis és az amerikai libidó • Táncversenyek, rajongói klubok, roadshow-k • Tinisztárok futószalagon: Pat Boone, Neil Sedaka, Fabian, Frankie Avalon, Connie Francis, Brenda Lee, Paul Anka • Tinédzserpartik és táncdivatok, a tömegtársadalom háttérzenéje • Az új tini mennyország: a lázadás piacosítása
2022.12.07. – szerda, 19:00
A rock and roll alkonya
A rock and roll történetének egyik fekete napja 1959. február 3.: Buddy Holly és másik két reményteli rock and roll sztár ekkor lelte halálát egy repülőgép balesetben. Ezzel nemcsak szimbolikusan, de konkrétan is lezáródott a rock and roll nagy korszaka.: Holly halála egybeesett több rock and roll sztár tragédiájával, kényszerű vagy önkéntes visszavonulásával.
Sokan közülük nehezen tudták feldolgozni, hogy szinte hetek-hónapok alatt lettek tányérmosóból, gyapotszedő alkalmi munkásból, bárzongoristából, fodrászból milliomos szupersztárok. 1956 után ezért – a szédületes emelkedést követően – szinte valamennyiük karrierje váratlan fordulatot vett: életüket, pályafutásukat botrányok és tragédiák tették tönkre. Megtérés, bigámia, megrontás.
Tartalom: Botrányok és tragédiák: Jerry Lee Lewis, Little Richard, Chuck Berry, Buddy Holly, James Dean • Pénzért vett sikerek: a payola-botrány • Tisztogatások: Az utolsó dalt a halál játssza • Elvis visszatér – egy korszak véget ér
Jegyvásárlás:
Magyar Zene Háza - Rock and Roll Szabadegyetem