A poptörténet egyik legtöbbet feldolgozott dala, a Yesterday épp hatvan esztendeje született: a szerzője Paul McCartney, aki a Beatles tagjaként stúdióban saját maga adta elő (a vonósnégyes hangzás utólag lett hozzákeverve). A szerzemény ugyan rákerült az 1965-ös Help! albumra, az Egyesült Államokban pedig önállóan is kiadták, de annyira kilógott a Beatles-repertoárból, hogy a brit piacra kislemez formájában csak bő egy évtizeddel később, 1976-ban jelent meg.
Az 1965-ös esztendő számos generációs popslágert adott a világnak (a teljesség igénye nélkül I Can’t Explain, My Generation – mindkettő Who, [I Can’t Get No] Satisfaction – Rolling Stones, Help! – Beatles, Like a Rolling Stone – Bob Dylan, I Got You [I Feel Good] – James Brown, In The Midnight Hour – Wilson Pickett). Ebbe a sorba illeszkedik a Yesterday, melynek a Guinnes Rekordok Könyve szerint több mint háromezer feldolgozása létezik, és az ezredfordulóig hivatalosan több mint hétmillió alkalommal adták elő.
Beatles – Yesterday (1965, Reelin' In The Years Archive)
Paul McCartney szerint a dallam „álmában fogalmazódott meg”, és hogy nem felejtse el, akkori barátnője, Jane Asher londoni otthonában reggel a zongorához ülve gyorsan leírta. A dal annyira természetesnek hatott számára, hogy elbizonytalanodott, lehet, nem is az ő szerzeménye, csak rosszul emlékszik egy régebbi slágerre. Mint mondta: „Közel egy hónapon át kérdezgettem a zeneiparban dolgozó ismerőseimet, hallották-e valaha. De miután senki nem ismerte, egy idő után úgy döntöttem, az enyém”. (Bár vannak, akik szerint a Yesterday Ray Charles Georgia On My Mind, illetve Nat King Cole Answer Me My Love című dalára emlékeztet.)
A dallamhoz mankószöveget írt, olyan, a romantikus balladához kevésbé passzoló sorokkal, mint „Scrambled eggs / Oh, my baby, how I love your legs / Not as much as I love scrambled eggs, azaz „Tojásrántotta / Ó, kicsim, mennyire szeretem a lábadat / De nem annyira, mint a tojásrántottát”. A szöveg a végső formáját mindenesetre 1965 májusában Portugália déli részén, Albufeira városában nyerte el, ahol McCartney és Asher éppen nyaralt.
Beatles: Yesterday (1965, New York City)
A dal annyira nem passzolt a Beatles repertoárjába, hogy bár a többiek állítólag lelkesen fogadták, úgy döntöttek, a stúdióban McCartney egyedül játssza azt fel. Majd pár nappal később a hangmérnök George Martin állt elő az ötlettel, hogy az egy szál akusztikus gitárral rögzített szám hangszerelését vonóskvartettel egészítené ki. S bár McCartney kezdetben ellenezte a klasszikus zenei kíséretet, a vonóshangszerelést végül ő maga írta meg, és attól kezdve a Beatles felvételein egyre gyakrabban bukkantak fel klasszikus zenei betétek.
Az eredeti, vonósok nélküli változat az 1996 márciusában megjelent Anthology 2-ön hallható. (A felvétel elején George Harrison sorolja a dal akkordjait, McCartney pedig az előadás közben véletlenül felcseréli a második és harmadik sort.)
Beatles – Yesterday (1965, Anthology 2 Version)
Bár a Yesterday egyértelműen Paul McCartney dala, szerzői szempontból ezt is Lennon-McCartney szerzeményként jegyezték be, a menedzser Brian Epstein nem akarta ugyanis megosztani a fiúkat. Viszont azt sem szerette volna, hogy a szám Nagy-Britanniában kislemezként megjelenhessen.
A Yesterdayt az Egyesült Államokban végül 1965. szeptember 13-án adták ki kislemezen (B oldalán az Act Naturallyval), az Atlanti-óceán túloldalán négy héten át vezette az előadási listát, sőt, platina minősítést ért el. Mi több, ezen a címen 1966 márciusában egy Beatles EP is megjelent, de önálló kislemezként a Parlophone csak tíz évvel később dobta a brit piacra. Miközben a dalt a Beatles többször előadta az 1965-ös és 1966-os turnéin, döntően Paul McCartney egy szál akusztikus gitáron énekelte, de volt, hogy a többiek gitárszólamai imitálták a vonósnégyes hangzást.
Visszaemlékezések szerint a dalt – mielőbb utolsó előtti számként rákerült a Help! című Beatles-filmzenealbumra, – felajánlották Chris Farlowe-nak is, aki elsőre elhajolt (állítólag túl nyálasnak találta), de egy évvel később a 14 Things to Think About LP-jére mégis elkészítette a maga változatát.
Chris Farlowe – Yesterday (1966)
A Yesterday mindenesetre a poptörténet egyik legtöbbet feldolgozott dala lett, a Guinness World Records több mint háromezer stúdióváltozatát tartja számon. Közte számos sztár elkészítette a maga fazonírozott verzióját, legyen szó Ray Charlesról, Smokey Robinsonról, Frank Sinatráról, Tom Jonesról vagy a színpadra visszatérő Elvis Presleyről.
Ray Charles – Yesterday (1967, The Ed Sullivan Show)
Smokey Robinson & The Miracles – Yesterday (The Ed Sullivan Show, 1968 március)
Frank Sinatra – Yesterday (1969)
Tom Jones – Yesterday (This is Tom Jones TV Show, 1969)
Elvis Presley – Yesterday (Live, 1970)
Miközben az amerikai jazzélet legnagyobb sztárjai már nem sokkal megszületése után rögzítették a dalt. Ezzel nyitja a Gypsy ’66 albumát az akkor már régóta az Egyesült Államokban élő jazzgitáros, Szabó Gábor (a korong B oldalán szintén egy Beatles dallal, az If I Felllel), de 1966-ban lemezre elénekelte Sarah Vaughan és Nancy Wilson is.
Gabor Szabo – Yesterday (1966)
Sarah Vaughan – Yesterday (1966)
Count Basie - Yesterday (1966)
Nancy Wilson - Yesterday (1966)
A Beatles 1970-es felbomlása után Paul McCartney új zenekara, a Wings turnéin is rendszeresen előadta a dalt, sőt, 1990 óta a saját nevén adott koncertjein is. Mi több, a dal – eredeti változatában – bekerült a McCartney életének egy kitalált napját feldolgozó Give My Regards to Broad Street című 1984-es brit zenés filmbe, és az azonos nevű filmzenei albumra is.
Paul McCartney – Yesterday (Glastonbury, 2004)
És hát ez dal adja a címét a 2019 nyarán bemutatott zenés romantikus vígjátéknak is, melyben a főhős, Jack Malik miután elénekelte a barátainak, rájött, hogy a korábbi általános áramszünet után az egész világ a Beatles és zenéje – így a Yesterday – nélkül ébredt fel.
Jack Malik – Yesterday (2019)