A magyar poprockzene történetének vizuális feldolgozása régóta várat magára. A szűk két éve az MTV-n indult Dob + Basszus volt az első olyan televíziós széria, amely a régi korok slágereit felidézve próbálta meg a műfaj múltját és gyakran még ma is aktív szereplőit képernyőközelbe hozni. 2006 ősze óta pedig a Filmmúzeum tűzi műsorra kétheti rendszerességgel, többszöri ismétléssel a Privát Rocktörténet című sorozatot, amely azóta Kamera Hungária-díjat is kapott. Az előzményekről és a tervekről Gellért Gábor szerkesztő-rendezőt faggattuk.
Az eredeti elképzelés szerint a hatvanas-hetvenes-nyolcvanas években fénykorukat élő, mostanság újra aktivizálódó magyar pop- és rockegyütteseket szerettem volna bemutatni. Egyrészt mi mozgatja ma is őket, másrészt mi volt akkoriban a sikerük titka. Eljártunk a próbáikra is, és ezek sok mindenről árulkodtak, jól mutatták, hogy valóban létező együttesről van szó, vagy csak alibizenélésről. Értelemszerűen egészen másként próbál például a színpadon folyamatosan jelen lévő Edda vagy Hobo Blues Band, mint a húsz év alatt másodszor összeállt Piramis, amelynek nem csak komoly „felújító tréningsorozatot” kellett tartania, de ráadásul azzal a gonddal is meg kellett küzdeniük, hogy benne ma a zenészek finoman szólva nincsenek azonos szinten.
Ha valaki nézi a sorozatot, sok mindent megtudhat. Törekedtem arra, hogy ne csak a meghatározó személyiségeket, hanem minden zenekari tagot megszólaltassunk. Korábban a médiában mindig csak a kiemelt emberek beszéltek, én viszont úgy gondolom, a többiek legalább annyira érdekesek, és őket is meghallgatva a nézőben sokkal jobban összeáll az egész sztori.
Erre sajnos nekünk is rá kellett jönnünk. Bele is szaladtunk néhány nyilatkozatképtelen muzsikusba. De azért jó néhány, általában a háttérbe húzódó, illetve ott dolgozó zenész szolgált érdekes adalékokkal. Arra is figyeltünk, hogy külön-külön szólaltassuk meg őket. Ha egyszerre ültetjük le őket, és mindenki mondhatja a magáét, akkor egyrészt túlteng az, aki egyébként is szokott, másrészt mindenki vigyázz rá, hogy meg ne sértse a másikat. Ha egyedül vannak a kamerával, akkor jobban megnyílnak. S például elmondják, hogy a társuk azért nem jó, mert lusta és nem gyakorol. Persze a vágóasztalnál nagy a felelősség, hogy az adott kijelentéseket berakom a filmbe vagy sem. Sokszor nem is rakom. Ha jól végzem a munkám, akkor a gesztusokból, a reakciókból, esetleg az adott muzsikus saját elbeszéléséből ez anélkül is kiderül.
Egyvalamire mindenképpen: a gyerekemnek sosem tanácsolnám, hogy zenész legyen. Ahogy Menyhárt Jenő énekelte a nyolcvanas években, „ez egy igen-igen kemény, kemény világ”. A zenészek pályáján vannak persze korszakok, amikor a lányok a lakásuk ajtaja előtt alszanak, de aztán ez elmúlik, magukra maradnak. Miközben a legtöbbjüknek meggyőződése, hogy ma sokkal jobban játszanak és sokkal jobb számokat írnak, mint tizenöt-húsz-huszonöt évvel ezelőtt. A közönség viszont állandóan a régieket követeli rajtuk.
Ez így van. S ezt a muzsikusoknak igen nehéz feldolgozniuk.
Ez szükségszerű volt. A róluk szóló részekből pedig azt látni jól, hogy éppen hol tartanak. Jó passzban vannak, vagy éppen feloszlás előtt.
Az alapkoncepciónk az volt, hogy kizárólag amatőr anyagokat használunk. De rá kellett jönnünk, ez közel sem ilyen egyszerű. A zenekarok többsége egyáltalán nem dokumentálta magát. Főleg a hetvenes-nyolcvanas években nem. Kivételt jelent például az Omega, amely már 1968-ban, amikor kimentek Londonba felvenni az első nagylemezüket, vitt magával egy Super 8-as kamerát és így látni, amint Presser Gábor a stúdióban éppen feljátssza a dalt. Kóbor Mecky egyrészt előre gondolkodott, másrészt tehetősebb családból származott. Amikor például az 1981-ben indult KFT tagjainál rákérdeztem erre, csak annyit válaszoltak: nekik még gitárra is alig tellett, nemhogy kamerára. De mondjuk a Pál utcai Fiúknak voltak jó archív anyagai, így láthatjuk, milyen volt, amikor 1988-ban a Fekete Lyukban játszottak.
Nem. Ezekről a zenekarokról mindenkinek megvan a konkrét véleménye. Jancsó Miklós mondta nekem egyszer: a kritikus mindig arról beszél, hogy ő milyen ember és mit gondol a világról. Ami egyáltalán nem biztos, hogy fontos. Legfeljebb lehetséges nézőpont. A Hobo Blues Bandről például szerintem mindenkinek megvan a konkrét véleménye, és teljesen mindegy, hogy egy zenéhez nagyon értő valaki ehhez mit tesz hozzá. Úgyis csak én tudom, mit éreztem, amikor tizennyolc évesen meghallottam a Ki vagyok én? című Hobo Blues Band-számot. Inkább az érdekel, hogy ők meséljék el a maguk sztoriját. És ebben nagy segítségükre van a Kultúrházból ismerhető Veres Dóri. Nem az volt a fontos, hogy olyan riporter legyen, aki mindent tud a zenekarról, nekem olyanra volt szükségem, akinek szeretnek mesélni. És Dórinak szeretnek.