Talán szimbolikus, hogy hét év után jelentkezett új lemezzel a Tin Tin - állítólag ennyi idő alatt cserélődik ki az ember teljes sejtállománya. Az Ötösfogat című munka tehát egyben a megújulást is jelenti, részben friss, részben régi tagokkal. Legközelebb szombat este az R. S. 9. Színházban működő klubjukban érhetők élőben tetten.
A gadulkás Szőke Szabolcs vezette formáció több mint tíz éve próbálja egymáshoz közelíteni mindazon zenekultúrákat, melyek a tagokat addig és azóta foglalkoztatja: a Balkánt, Indiát, Észak-Afrikát és a jazzt. Kezdetben négyen voltak, Szőke mellett Monori András kavalozott, Juhász Gábor gitározott és Szalai Péter játszott tablán, a kilencvenes évek derekán nagyjából ebben a felállásban adtak ki három lemezt (Ütközés, Árnyjátékok, Eleven), aztán Szalai Péter időszakosan megvált tőlük, és ekkor ráálltak egy erősen meditatív zenére. Aztán úgy 98 táján a többiek érdeklődése is kezdett szóródni, ki a színház, ki a duózás, ki a mainstream jazz, ki egy másik zenekar felé húzott. És a sok egyéb projekt mellett egyre nehezebb volt fenntartani a Tin-Tint. Juhász két évvel ezelőtti kiválása után pedig úgy tűnt, ez akár a zenekar végét is jelentheti.
Aztán Szőke Szabolcs megismerkedett a jazztanszakon frissen végzett Kardos Dániellel, és személyében sikerült megtalálni az ideális gitárost, azt a muzsikust, akinek játéka tökéletesen beleillik az általuk elképzelt hangzásvilágba. Majd Szalai Péter egykori tanítványa, Nyusztay Iván csatlakozásával kvintetté bővült a Tin-Tin, és az új lemezt már így, öten jegyzik.
Az alig három nap alatt felvett Ötösfogat a Tin-Tin messze leglendületesebb munkája. A két ütőhangszer, az észak-indiai tabla és a dél-indiai kanjira nem csak remekül kiegészíti egymást, de könnyebben befogadhatóvá, ha úgy tetszik, fogyaszthatóbbá teszi ezt az amúgy eléggé intellektuális zenét. Ahol a hangsúly továbbra is az aszimmetrikus ritmusokon és az indiai gondolkodásmódon van. Műfajilag persze változatlanul nehéz besorolni őket, a terjesztők, koncertszervezők és promóterek évek óta küzdenek vele, hogy a jazzhez, a világzenéhez vagy a kortárs kamarazenéhez sorolják őket. De lehet, hogy ez a gyakorlati hátrányuk valójában az előnyük: a Tin-Tin igazi stílusteremtő, befogadó és egyben minden hatást szervesítő együttes.
-------------
Kapcsolódó anyagok:
A gadulka ereje (Szőke Szabolcs 60 >> - Szőke Szabolcs portré, 2008. május
Makám: Café Babel (1997) >> - 303 magyar lemez, 2008
Szalai Péter - Verbális zenekultúra >> - interjú, 2009. június
Tin-Tin - Összeért az Ötösfogat >> - cikk, 2004. október
Tin-Tin: Árnyjátékok >> - interjú, 1996. április
Kultúrák, ha találkoznak (Tin-Tin) >> - cikk, 1995. február
Zene gadulkára és tablára (TinTin>> - interjú, 1991. november