A kilencvenes évek elején indult három legfontosabb kulturális fesztivál - Kapolcs, Sziget, Mediawave - közül jó ideje egyedül az utóbbi maradt meg érintetlennek, részeiben és összességében is nyugodt szívvel vállalhatónak. Társaival ellentétben nem indult el az integrálódás útján, különböző erők és szükségszerűségek hatására nem vált tömegrendezvénnyé, nem kapaszkodott rá szponzor és/vagy médium. Igazából nem is értem, hogyan bírtak eddig életben maradni.
A múlt hétvégén zárult győri Mediawave másfél évtizede megbízható támpont: ha valaki arra kíváncsi, merre haladnak a világ kísérleti filmesei és jazzmuzsikusai, az itt évről évre megtudhatja. Közép-Európa egyik legjelentősebb nemzetközi film- és összművészeti eseménysorozatán bő másfél hét alatt hatvan ország száznál több filmje, közel ötven koncert, számos kiállítás és egy tudományos konferencia várta az érdeklődőket. A szokásoknak megfelelően nem csak a Rába partján, idén még Kapuváron, Komáromban, Sopronban, Csornán, Pápán, Veszprémben, a szlovákiai Dunaszerdahelyen, Nyitrán és Vágsellyén, a lengyelországi Wroclawban és Myslowiceben, valamint Bécsben.
A súlypont persze továbbra is Győr. Változatlanul szerencsés a színtér és az időzítés: Budapest és Bécs, tél és nyár között nagyjából félúton. A nagyobbrészt fővárosi közönség fizikailag is kiszakad mindennapi környezetéből, nem csak beugrik néhány eseményre, belenyal a programokba. Ez a fesztivál amolyan életforma, a permanens intellektuális lötyögés és a szellemi zabálás között félúton. Ahol nem is az egyes produkciók, sokkal inkább a teljes egész a lényeges.
A Mediawave alapvetően „fényíró” fesztivál, na persze nem amolyan hagyományos filmszemle, itt szinte kizárólag a nagy nemzetközi sztárparádékról kiszorult mozgóképes műfajok - animációs, kísérleti, dokumentum és rövidjátékfilm - a dominánsak. A klasszikus mozi és tévéműsor iránt kevésbé érdeklődő, vagy abba egyenesen beleunt néző itt bizton olyan műveket láthatott, melyeket máshol garantáltan soha.
Meghökkentő formai gazdagság, a filmes műfajok szokatlan és izgalmas keveredése, mindez zömmel 5 és 30 perc közötti terjedelemben elővezetve. Egy nyitottabb szellemiségű televíziós csatorna sokat tudna belőle profitálni, igaz, mindez a nálunk meghonosodott német tipusú kereskedelmi tévémintába aligha fér bele.
A tizenötödik évforduló alkalmából külön sorozatban szemezgettek a szervezők az elmúlt másfél évtized legjobb filmjeiből. A száz műből egyet talán érdemes kiemelni: az angol Andrea Arnold tavaly Győrben győztes Darázs (Wasp) című kisjátékfilmje idén kategóriájában az Oscar-díjat is megkapta.
A filmes programok mellett a Mediawave másik súlypontját adó zenei programok részben szintén a visszapillantás jegyében szerveződtek. A két legnagyobb visszatérő kétségkívül az egészen letisztult, leheletfinom kortárs jazzt játszó William Parker és a free funky stílusát megteremtő James Blood Ulmer, a hazaiak közül pedig ismét ott voltak a fesztivál programjából régóta kihagyhatatlan jazzmuzsikusok, Dresch Mihály, Grencsó István, Szelevényi Ákos aktuális formációi. Erős koncertet adott a sajátos holland groteszk zenét képviselő Corkestra, és bájosat a gyönyörű barcelonai lányokból álló, a flamencót újraértelmező Las Migas, de az idei sorozat sajátos ízét mindenképp a „norvég vonal” hozta. A skandináv ország összesen öt, semmi mással össze nem hasonlítható „hangszínű” produkcióval - közte két remek énekesnővel (Sidsel Endresen, Eldbjorg Raknes) - képviselte magát, és győzte meg a jelenlévőket, hogy Norvégiában van zenei élet még az amúgy korszakos Jan Garbareken is túl.
------------------------------------
Kapcsolódó anyagok:
Mediawave 2010 - Szelektált világörökség >> - cikk, 2010. május
Pusker Péter - A Mediawave szombathelyi kormányzója >> - interjú, 2010. május
A kapocsember (Hartyándi Jenő portré) >> - cikk, 2008. október
Mediawave 2005 - Erős norvég vonal >> - cikk, 2005. május
Mediawave 03 - Variációk a női lélekre >> cikk, 2003. május
Mediawave 02 - Ideális helyszín, ideális koncertek >> - cikk, 2002. május
Mediawave 01 - Hússal, vérrel, lélekkel >> - cikk, 2001. május
Mediawave 2000 - A szonikus lenyomat >> - cikk, 2000. május
Mediawave 99 - A szokottnál szerényebb >> - cikk, 1999. május
Mediawave-különítmény Ázsiában >> - cikk, 1998. november
Mediawave 98 - Lacy, Bittová, Muzsikás >> - cikk, 1998. május
Repedések - győri jazz >> - cikk, 1997. május
Mediawave 94 - Neonfényes mesék >> - cikk, 1994. május