Ismert, hogy a Fiatal Művészek Klubját a Városháza vezetése régóta át akarja alakítani, új helyre akarja költöztetni, a jelenlegi igazgatónő szerint viszont meg i akarja szüntetni. Ami biztos: 1994-ben még az előző fővárosi közgyűlés hozott egy határozatot arról, hogy a Liliom utca 41. szám alatti egykori trafóházat - az akkor még létező világkiállítási pénzből -64 millió forintért meg kell venni, és annak helyén ki kell alakítani egy új ] kortárs művészeti központot Az ehhez szükséges pénz nagy részét az FMK Andrássy úti székházának eladásából kívánták előteremteni. Most újra terítéken az ügy, a Demszky-kabinet hétfőn elvben jóváhagyta a ház értékesítését és a Liliom utcai beruházás megkezdését. Jövő pénteken az FMK sorsát a főváros kulturális bizottsága tárgyalja, a döntő szót pedig majd a júniusi közgyűlés , mondja ki (Klötz Ildikó igazgatónő és Schiffer János főpolgármester-helyettes szópárbaját lapunk május 25-i számában olvashatták.)
Véleményem szerint a Fiatal Művészek Klubja, ahol egyetemistaként magam is gyakran megfordultam, nagyon fontos, amolyan félellenzéki szerepet töltött be hatvanas-hetvenes években, jelenleg viszont azt kell mondanom, már csak nosztalgiaklub szintjén működik - magyarázza Végh Gábor, a kulturális bizottság elnöke. - Megváltozott a világ körülöttünk, s ma már körülbelül ötven-hatvan olyan hely létezik Budapesten, amely az FMK egykori szerepkörét tökéletesen betölti. Ugyanakkor 1994-ben expópénzből a fővárosnak sikerült egy nagyon ügyes manőverrel megvenni a Liliom utcában egy európai szintű ipartörténeti remekművet, azt a bizonyos trafóházat. A fővárosi kulturális vezetőségnek teljesen egyeztetett koalíciós elképzelése az - és a kulturális bizottságban történt előzetes megbeszélések alapján azt is mondhatom: hétpárti konszenzus jött létre ebben az ügyben -, hogy itt olyan kortárs művészeti központot kell létrehozni, amely európai szinten is példa értékű lehet. Tavaly ezen a helyen Koltay Gáborral együtt nyitottuk meg a Budapesti Őszi Fesztivált, és komoly belga, holland és angol kultúrmenedzserek, szakértők mondták, hogy a legszívesebben zsebkendőben vinnék haza, olyan csodálatos helyszín.
Én is olvastam ezeket a vádakat a sajtóban, de szó sincs arról, hogy mi „likvidálni" akarjuk a Fiatal Művészek Klubját, hanem egyszerűen jogutódként ez a kortárs művészeti központ továbbviszi majd annak funkcióját - lényegesen jobb körülmények között. Az is igaz viszont, hogy ma Magyarországon minden vezetői állásra pályázni kell, előfordulhat, hogy ezeket a pályázatokat fiatalok nyerik meg, és lehet, hogy ez valakinek nem tetszik. A jelenlegi igazgatónő, Klötz Ildikó tevékenységét becsülöm, kétségtelen, hogy adott körülmények között működött a Fiatal Művészek Klubja, de semmi nem mentesíti az alól, hogy megmérettessen. Az a kérdés, hogy a jelenlegi, igazán nívós képzőművészeti, zenei, színházi kísérleteknek mennyiben területe az FMK. Meggyőződésem, hogy közel sem olyan mértékben, mint a hetvenes években volt.
Azért nem, mert a fővárosnak - akárcsak az országnak - az anyagi helyzete nem engedi meg, hogy párhuzamosan két ilyen intézményt működtessen. Személyes véleményen szerint az Andrássy úti épület az egyik legértékesebb ingatlan ma Budapesten, és nem erre a tevékenységre a legalkalmasabb.
Nem tudom, mennyit ér, a tulajdonosi bizottság hamarosan meghirdeti, és majd meglátjuk, mennyit adnak érte. Ma Magyarországon egy ingatlannak ugyanis pontosan annyi az értéke, amennyit fizetnek érte. Minden becslés irreális. Ebben az esetben korrekt pályázat útján fog eldőlni, hogy mennyit hajlandó a piac ezért az ingatlanért adni.
Valóban több céggel folynak tárgyalás, de nem vagyok felhatalmazva arra, hogy nevesítsem őket. A nagy érdeklődés érthető, hiszen, mint mondtam, ez az épület Budapest egyik legértékesebb ingatlana.
Ezt nem hiszem, és ebben nem is lennék partner. Ha annak, amit mond, valami alapja lenne, abban a pillanatban tiltakoznék. Jelenleg nekem nincsenek ilyen jellegű információim.
Nevetségesnek tartom, hogy Klötz Ildikó szakmai értékelést kér erről, főként, hogy Farkas László olyan összeget - 650 millió forintot - mond, amelyből többemeletes kastélyt lehetne építeni. Azon lehet vitatkozni, hogy 140 vagy 160 millióba kerül majd a volt trafóház átalakítása, de ezzel az összeggel az igazgató asszony véleményem szerint öngólt lőtt
Mégsem kerül 650 millióba.
Nekem szakmai meggyőződésem, hogy a huszadik század vége Európájában kulturális innovációban egyetlen dolognak van értelme: komplex kortárs művészeti házakat létrehozni. Hogy Párizsban, Londonban, Amszterdamban, St. Louisban ilyen hat-hétfunkciós központokat terveznek, abban lehet valami. S ahogy Széchenyi is annak idején Londonra figyelt, nekünk sem árt arrafelé tekinteni. Ez a Liliom utcai kortárs művészeti központ Közép-Európában példa értékű projekt lehet, amely maradéktalanul továbbviszi azt, amit a Fiatal Művészek Klubja tudott annak idején.
----------------------
Kapcsolódó anyagok:
A múzeális trafóházt életre kel (Trafó megnyitó) >> - cikk, 1998. október
Fiatal művészek a Trafóházban? >> - cikk, 1996. június
Veszélyben a Fiatal Művészek Klubja >> - cikk, 1996. május
Harmincöt éves a FIKA >> - cikk, 1995. április